یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
قم المقدسہ میں قائد ملت جعفریہ پاکستان مفتی جعفر حسین کی برسی کی مناسبت سے پروگرام کا انعقاد

حوزه/مراسم سالروز وفات مفتی جعفر حسین رهبر بزرگ شیعیان پاکستان توسط مرکز آموزش و تربیت اسوه در قم برگزار شد.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه» به مناسبت سالروز وفات مفتی جعفر حسین از رهبران برجسته شیعیان پاکستان، برنامه ای با عنوان "عظمت معارف نهج البلاغه" توسط مرکز آموزش و تربیت اسوه در قم برگزار شد که در آن فضلای حوزه به سخنرانی پرداختند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید ایثار حسین همدانی ضمن بحث در جنبه های مختلف تفسیر قرآن در نهج البلاغه گفت: دو جنبه تفسیری در نهج البلاغه برجسته تر است. یکی این که بین موضوع نهج البلاغه و آموزه های قرآن هماهنگی و کاربردی وجود دارد و دیگری، موضوع نهج البلاغه حاوی شواهد قرآنی است.

وی در ادامه صحبت ها افزود: کل متن نهج البلاغه با آموزه های قرآنی هماهنگ است، زیرا همراهی و جاودانه امام علی (ع) و قرآن با استدلال های عمومی و خصوصی ثابت شده است. همراهی اهل بیت با قرآن را می توان به عنوان یک استدلال کلی و عمومی و همراهی حضرت علی علیه السلام با قرآن را به عنوان یک استدلال خاص ارائه کرد. امام در نهج البلاغه در لابه لای خطبه ها، همراهی اهل بیت و قرآن و همراهی امام علی و قرآن را ذکر کرده است.

وی تاکید کرد: امروزه سالروز وفات مفتی جعفر حسین است که وی یکی از برجسته ترین شخصیت هایی بود که در زبان اردو روی نهج البلاغه کار می کرد. ان‌شاءالله به پیروی از مفتی جعفر با تفسیر قرآن و هماهنگی نهج البلاغه به رفع تشنگی معارف نهج البلاغه در زبان اردو کمک کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین سید نیر عباس، سخنران دیگر برنامه به نقل از فضایل اهل بیت (ع) در نهج البلاغه، اظهار داشت: هیچ فردی از این امت را نمی توان با آل محمد مقایسه کرد. در فضیلت امیرالمومنین پیامبر (ص) فرموده است که یک ضربه امیرالمؤمنین در روز خندق بهتر از عبادت ثقلین است. پس چرا خود آن ذوات مقدس نمی توانند بهتر از ثقلین باشند. به همین دلیل، خانواده حضرت محمد(ص) را نمی توان با افراد دیگر مقایسه کرد.

حجت الاسلام والمسلمین ضیغم عباس جواد نیز در این برنامه سخنرانی کرد و به مباحث اقتصادی در نهج البلاغه اشاره کرد و گفت: اقتصاد در نهج البلاغه را می توان از شش طریق مورد بحث قرار داد؛ اقتصاد سیاسی و عدالت در جامعه، کاهش فقر در جامعه، امور مالی و مالیات، مبارزه با مفاسد اقتصادی، وظیفه حکومت اسلامی در زمینه اقتصاد و زندگی شخصی و جمعی اقتصادی.

همچنین حجت الاسلام والمسلمین امجد خان در مورد مفتی جعفر حسین رهبر بزرگ شیعیان پاکستان گفت: در دوران تحصیل در نجف، مفتی جعفر به شدت بیمار شد و به همین دلیل وی روزهای زیادی را در رنج شدید گذراند. طلبه ای به حضرت آیت الله ابوالحسن اصفهانی گفت که یک طلبه هندی به شدت بیمار است، به او کمک کنید و ایشان مقداری دینار داد. وقتی آن طالب علم دینار را نزد مفتی آورد، مفتی جعفر از پذیرش آن خودداری کرد و گفت بهتر شده ام. این نشان دهنده  قناعت مفتی است. خداوند متعال درجات وی را بالا ببرد و ما را توفیق دهد تا از او پیروی کنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha