سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
طالبان - افغانستان

حوزه/ طالبان باید حساب غیرنظامیان افغانستان و مردم عادی را از نظامیان این کشور جدا کند؛ این تفکیک هم بر اساس اسلام و هم مورد تأکید نهادهای بین المللی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه،حجت الاسلام عبدالحکیم سلیمی عضو هیأت علمی جامعة المصطفی العالمیة در پنجمین پیش نشست همایش بین المللی حقوق بین الملل و مخاصمات مسلحانه در منطقه که با موضوع تحولات افغانستان از منظر حقوق بشردوستانه بین المللی و به همت دانشگاه قم و همچنین با همکاری انجمن علمی حقوق بین الملل واحد خواهران این دانشگاه برگزار شد گفت: حقوق بشردوستانه بین المللی از رشته های جوان حقوق بین المللی است؛ این رشته برآیند شکوفایی حس بشردوستی در فضای بین الملل می باشد.

وی افزود: افغانستان یکی از کشورهایی است که  بیشترین آسیب ها را از تجاوزهای نظامی دیده است.

حجت الاسلام سلیمی خاطرنشان کرد: با توجه به افزایش بی رویه منازعات مسلحانه در منطقه ایده های بشردوستانه نیز روبه فزونی پیش رفته و به مرحله قانونی و حقوقی رسیده است.

عضو هیأت علمی جامعة المصطفی العالمیة حقوق بین المللی بشردوستانه را یک ضرورت دانست و گفت: این علم می تواند از دو طریق منازعات بین المللی را ساماندهی کند؛ یکی به وسیله از بین بردن زمینه های جنگ و دیگری از طریق وضع مقررات برای کاهش آلام و مصائب ناشی از جنگ است.

وی تصریح کرد: در عصر حاضر حقوق بشردوستانه جایگزین حقوق جنگ شده است؛ عملکرد دولت ها و نیروهای نظامی در حقوق بشردوستانه مورد واکاوی قرار می گیرد.

حجت الاسلام سلیمی با اشاره به اینکه حقوق بشردوستانه شامل حقوق لاهه و حقوق ژنو می باشد افزود: یکی از این دو دسته رویکرد بین المللی دارد و دیگری دارای جنبه مدیریتی در جنگ است.

وی بیان داشت: حقوق بشردوستانه ارتباط مستقیم با انسان، کرامت انسان و محیط زیست بشری دارد؛ متأسفانه این ارتباط در نگاه ماتریالیست ها منحصر در رویکرد مادی انسان است.

عضو هیأت علمی جامعة المصطفی العالمیة گفت: نظام های توحیدی حقوق بشردوستانه را به صورت جامع تر و با ضمانت بهتر ارائه می نمایند.

وی اظهار کرد: اصل تفکیک میان حقوق نظامیان و غیرنظامیان خاستگاه وحیانی دارد؛ بر اساس این اصل که در سیره پیامبر اسلام هم کاملاً مشهود است باید گروه هایی همچون طالبان غیرنظامیان را هرگز نباید مورد تهاجم قرار دهند.

حجت الاسلام سلیمی با تأکید بر کنوانسیون های متعدد با موضوع حقوق بشردوستانه عنوان داشت: طالبان باید حساب غیرنظامیان افغانستان و مردم عادی را از نظامیان این کشور جدا کند؛ این تفکیک هم بر اساس اسلام و هم مورد تأکید نهادهای بین المللی است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha