سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
کد خبر: 975342
۸ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۰
حجت الاسلام رفیعی

حوزه/ کارشناس دینی گفت: اگر انسان مراقب سه نوع کوتاهی نباشد، گرفتار بلای الهی خواهد شد، نخست یاری نکردن مظلوم، دوم نگرفتن دست غم دیده و اخر آنکه که امر به معروف و نهی از منکر در جامعه مورد غفلت قرار گیرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی، شامگاه یکشنبه در هیئت مکتب الصادق(ع)، پس از حمد و ثنای خداوند به صحیفه سجادیه اشاره کرد و اظهار داشت: دعاهای صحیفه سجادیه گوهر ارزشمندی است که شایسته است شیعیان بیشتر با آن اشنا شوند.

 وی با اشاره به دعای ۳۸ صحیفه سجادیه (اللَّهُمَّ إِنِّی أَعْتَذِرُ إِلَیْکَ مِنْ مَظْلُومٍ ظُلِمَ بِحَضْرَتِ ...) گفت: از جمله موارد بیان شده درباره دعای ۳۸ صحیفه سجادیه اسم آن است، که عذرخواهی از کوتاهی ها دربرابر حقوق مردم نام دارد.

کارشناس مذهبی درباره این دعا تصریح کرد: امامان معصوم اند و از هر خطایی و کوتاهی به دور هستند، ولی دلیل چنین دعاهایی از زبان حضرت، در واقع هشیار کردن پیروان خود از معصیت های اطراف آنها است.

رفیعی افزود: اولین عذرخواهی امام سجاد که از خداوند متعال در قالب دعا می‌خواهد، پایمال شدن حقوق مظلومانی است که در جلوی چشم آن حضرت  اتفاق افتاده و آن حضرت از مظلومان دفاع نکرده اند.

وی درباره این موضوع به روایاتی از امام سجاد علیه السلام اشاره و تاکید کرد:  اگر انسان مراقب سه نوع کوتاهی نباشد، گرفتار بلای الهی خواهد شد، نخست یاری نکردن مظلوم، دوم نگرفتن دست غم دیده و اخر آنکه که امر به معروف و نهی از منکر در جامعه مورد غفلت قرار گیرد.

کارشناس مذهبی با اشاره به وصیت امیرمومنان حضرت علی علیه السلام به امام حسن و امام حسین(ع)، در باب گرفتن حق مظلوم، خاطرنشان کرد: چنین توصیه هایی نشان از اهمیت این موضوع در نگاه امامان و معصومین است که قابل چشم‌پوشی نبوده است.

وی ادامه داد: اگر به مظلومی ظلمی شود و فردی از آن مظلوم حمایت کند پس از مرگ وارد بهشت  خواهد شد، از نمونه های مهم دیگری در تایید حمایت از مظلومان در منش  و سیره اهل بیت م یتوان به پیمان (حلف الفضول) بود، که رسول خدا برای محقق کردن حق مظلومان آن را تنظیم نمود.

رفیعی اذعان کرد: مورد دوم که امام سجاد(ع) در دعای ۳۸ صحیفه خود از خداوند می‌خواهد این است که اگر فردی به حضرت خدمتی روا داشته و حضرت در عوض آن تشکر نکرده است، خداوند از گناه امام چشم پوشی کند.

کارشناس مذهبی در این باره از نهضت عاشورا وصحنه آن استفاده کرد و گفت: در آن روز با وجود سختی های فراوان امام حسین ع برای هر فردی که خدمتی به ایشان می کرد، تشکر به عمل می آورد و طلب خیر برای آن فرد را داشت، این سیره اهل بیت است.

وی در پایان گفت: به آحاد مردم توصیه می‌کنم این دعا را بخوانند و از آن عبرت بگیرند، اما به مسئولان توصیه بیشتری دارم تا رابطه خود را با مردم بر اساس این دعا تنظیم کنند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha