جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام عاملی مدیر حوزه علمیه خراسان

حوزه/ مدیر حوزه علمیه خراسان با اشاره به رسالت های حوزویان در عرصه های سبک زندگی جامعه، گفت: متمرکز عمل‌کردن در انجام رسالت حوزوی که به تعبیر مقام معظم رهبری همان هدایت دینی، هدایت سیاسی و خدمت اجتماعی است، بسیار مهم و یک اصل محسوب می شود.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت الاسلام و المسلمین سید مصباح عاملی در دیدار آیت الله اشرفی شاهرودی در محل مرکز مدیریت این حوزه با اشاره به اینکه در پنج سال گذشته فعالیت های خوبی شروع شده و امروز ثمرات آن را مشاهده می‌کنیم، گفت: در هر عرصه ای که به سبک زندگی جامعه مربوط می شود، چند مرحله باید طی گردد. نمی توان جامعه را با امر و نهیِ بدون پشتوانه علمی، معرفتی و... هدایت کرد که بر این اساس، مرحله و گام اول، تولید علم است.

مدیر حوزه علمیه خراسان تربیت نیرو را گام دوم خواند و به طور مثال، بحث حضور حوزویان در آموزش و پرورش را با همین نگاه خاص، لازم دانست.

وی تربیت نیرو را با چهار مولفه دانشی، بینشی، ارزشی و روشی مشروط دانست تا مفید فایده باشد و افزود: مدرسه ای ویژه تربیت کادر برای عرصه‌های مختلف نظام اسلامی در راستای همین امرِ لازم در حوزه علمیه خراسان تاسیس شده است.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه یک طلبه باید جامعه، مخاطب، حاکمیت و جهان را بشناسد و در واقع «عالِم به زمان» باشد، اظهار کرد: از سوی دیگر، داشتن اخلاق فضیلت و حرفه ای و دانستن روش کار، از ویژگی های دیگر برای یک حوزوی است.

حجت الاسلام و المسلمین عاملی گام سوم را با توجه به دو گام قبل یعنی داشتن علم و تربیتِ لازم، مرحله ابلاغ دانست که بر اساس آیه «نفر» از رسالت های طلبگی می باشد.

مدیر حوزه علمیه خراسان در بخش دیگری از سخنانش به اهمیت جزیره ای عمل نکردن نهادهای حوزوی اشاره و خاطرنشان کرد: از روز اول فعالیت مدیریت حوزه پس از حکم انتصاب از سوی رهبر معظم انقلاب بر این نکته تاکید شده است، زیرا اگر جزیره‌ای عمل گردد، توان لازم برای فعالیت مناسب و مطلوب کم می‌شود، در حالی که با عملکرد «تمرکزمحور» بهتر می‌توان اقدام کرد.

وی یادآور شد: متمرکز عمل‌کردن در انجام رسالت حوزوی که به تعبیر مقام معظم رهبری همان هدایت دینی، هدایت سیاسی و خدمت اجتماعی است، بسیار مهم و یک اصل محسوب می شود.

مدیر حوزه علمیه خراسان همچنین، بر شناخت اولویت ها تاکید و به طور مثال به مسئله مقابله با کرونا اشاره و ابراز کرد: طلاب حوزه علمیه خراسان با همین نگاه نسبت به قضیه مقابله با این بیماری ورود کرده و مسائل مختلفی از قبیل تجهیز اموات و نیز امور بالینی در بیمارستان‌ها را با نهایت تواضع انجام دادند.

حجت الاسلام والمسلمین عاملی با بیان اینکه بحث عفاف و حجاب به خوبی در حوزه علمیه خراسان دنبال شده است، گفت: باید به صورتی قوی تر درباره اقدامات انجام شده، اطلاع‌رسانی کنیم تا این مسئله به طور منطقی، کارشناسی و موثرتر تبیین و مطرح شود.

مدیر حوزه علمیه خراسان بر دانش افزایی مستمر برای طلاب و مبلغان تاکید و آن را یکی از امور اساسی خواند و اظهار کرد: فعالیت این حوزه بر اساس مولفه های تولید علم، تربیت جامع مشتمل بر چهار مولفه گفته شده و ابلاغ روشمند است.

انتهای پیام/313/25

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha