شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۵ شوال ۱۴۴۵ | May 4, 2024
اسعدی

حوزه/ مراسم بزرگداشت علمی مرحوم حجت الاسلام و المسلمین اسعدی از سوی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با سخنرانی مدیر حوزه های علمیه برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت الله اعرافی در مراسم بزرگداشت علمی مرحوم حجت الاسلام و المسلمین اسعدی، اظهار داشت: بیش از ۳۰۰ نفر از عالمان و دانشمندان کشور و برخی از محققان و پژوهشگران بر اثر ابتلا به کرونا درگذشتند.


وی گفت: در حوزه قرآن پژوهی در قم طی یکصد سال شاهد فعالیت سه نسل از قرآن پژوهان بودیم که در علوم مختلف قرآنی کاوش و تحقیق کردند و آثار بلند و نیکی را بر جای نهادند.


مدیر حوزه های علمیه عنوان کرد: نسل اول فعالان در حوزه قرآن پژوهی شامل علامه طباطبایی، امام خمینی(ره) و بزرگان دیگر بودند که در راستای گسترش مسائل پژوهشی تلاش کردند تا نقطه عطفی در تفسیر شیعی باشند و قله آن تفسیر المیزان و تفسیر امام(ره) می باشد.


امام جمعه قم گفت: نسل دوم شاگردان امام خمینی(ره) و علامه طباطبایی از جمله آیات عظام جوادی آملی، مکارم شیرازی، سبحانی و مرحوم آیت الله مصباح و مرحوم آیت اله  معرفت بودند.


وی گفت: نسل سوم جمع بزرگی از فضلا و اساتید هستند که منشا پژوهش و تولیدات علمی می باشند و ده ها کرسی تدریس علوم قرآنی را رونق بخشیدند که مرحوم اسعدی نسل سوم قرآن پژوهان قم بوده است.


آیت الله اعرافی با بیان اینکه پس از انقلاب اسلامی شاهد بسط پژوهش های علوم پیرامون قرآن هستیم، افزود: با مشاهده تفسیر المیزان در می یابیم که دامنه مطالعات قرآنی بسط پیدا کرده است.


وی با بیان اینکه تفسیرهای موضوعی مسیر تکاملی خود را طی می کند، تصریح کرد: مطالعات تطبیقی قرآن با حوزه های غیر علوم انسانی و همچنین نقد مباحث غربی ها افزایش یافته است.


مدیر حوزه های علمیه بیان کرد: در زمینه ادبیات و زبان قرآن و پاسخ به سوالات جدید و روش شناسی اقدامات بزرگی انجام شده است.


وی با اشاره به تنوع و تعدد رشته های قرآنی در دانشگاه ها و درختواره رشته های حوزه افزود: آثار فراوانی طی دهه های متمادی در حوزه قرآن بوجود آمده و کتاب ها، نرم افزارها و پایان نامه های متعدد حجم وسیعی به خود اختصاص داده است.


آیت الله اعرافی با اشاره به ترجمه تفسیر قرآنی به بیش از ۲۰ زبان تصریح کرد: این تفسیر ها و بحث های قرآنی در قالب مراکز و ساختارهای مختلف شکل گرفته است.


وی با اشاره به انجام اقدامات بسیار در راستای تربیت قرآن پژوه و طلاب و فضلا افزود: بانوان نیز در کنار آقایان به مسائل قرآن پژوهی اهتمام دارند.


مدیر حوزه های علمیه بیان کرد: بر اساس تنوع رشته ها تلاش شده که اقدامات لازم در زمینه ایجاد تحول در بحث تفسیر قرآن کریم شکل بگیرد و توسعه رشته ها و دامنه آن ها در مراکز از دیگر اقدامات است.


وی گفت: مرحوم اسعدی از نسل سوم برآمده از تجربه های قرآن پژوهی بودند و همزمان با قرآن پژوهی انس بالا با قرآن داشتند و در عین اینکه فضل بالایی در اصول فقهی داشتند، تمرکزشان بر قرآن کریم بود.


آیت الله اعرافی، ورود مرحوم حجت الاسلام اسعدی به مباحث قرآنی را روشمند دانست و افزود: ایشان در طیف وسیع و رنگین کمان علوم و دانش های قرآنی تمرکزشان پیرامون علوم قرآن بود


وی بیان کرد: وی در حوزه قرآنی به صورت تخصصی تر تمرکز بر روی روش شناسی و جریان شناسی تفسیر داشتند و آثار خوبی فراهم آورد.


وی با تاکید بر اینکه حجت الاسلام اسعدی در حوزه مباحث قرآنی در تولید متن و منابع فاخر زبردست بودند، اظهار داشت: ایشان محقق و نویسنده و تولید گر حوزه علوم قرآنی با نگاه نو و جدید و دارای سبک بود.

حجت الاسلام اسعدی در مقام تحقیق دارای قدرت نقد منصفانه بود

آیت الله رجبی نیز در این مراسم اظهار داشت: مرحوم اسعدی در عرصه تحقیق، تدریس و مدیریت دارای شخصیتی برجسته بود.


وی ادامه داد: مرحوم حجت الاسلام اسعدی در حوزه های تفسیر و علوم قرآن و همچنین در عرصه نهج البلاغه و صحیفه سجادیه و در مقام تحقیق، دارای قدرت نقد منصفانه و متین و انسانی فکور و دارای اندیشه های نو و در عین حال به لحاظ نگارش دارای توانایی نگارش متون و آثار منسجم، استوار و متین بود.


وی با بیان اینکه وی در مقام تدریس دارای شخصیتی موفق بود، افزود: مرحوم حجت الاسلام اسعدی در مقام تدریس و تربیت دارای ویژگی های اخلاقی و معنوی بالا و به لحاظ علمی، اخلاقی و رویکرد نقادانه بسیار برجسته بود.
رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) بیان کرد: آن مرحوم در زمینه مدیریت دارای سعه صدر و قاطعیت لازم بودند و علاوه بر آن، نگاه دلسوزانه نیز نسبت به محققین داشت.


وی گفت: حجت الاسلام اسعدی با ۱۱ مرکز علمی مرتبط بود که نشاندهنده نگاه جمع گرای  وی  است.


آیت الله رجبی ابراز کرد: کتب نگارش یافته و مقالات علمی- پژوهشی ایشان نشاندهنده دقت نظر در نگارش بوده است و نقد منصفانه در آن ها وجود دارد.


وی گفت:مرحوم اسعدی در بعد اخلاقی شخصیت ممتازی داشته و حافظ قرآن بود که خود دارای ارزش دینی و اخلاقی بالایی است.

*تعهد و رسالت مداری ویژگی مرحوم حجت الاسلام اسعدی بود

حجت الاسلام محمد باقر سعیدی نیز در سخنانی ایشان را از نمونه های عباد مخلص خدا و مومن صالح دانست و افزود: حجت الاسلام اسعدی دارای پشتکار علمی و خستگی ناپذیر بود و تمرکز علمی بالایی داشت.


وی با اشاره به خصوصیات علمی ایشان تصریح کرد: فعالیت های حجت الاسلام اسعدی روشمند و منطقی بود و حاصل این ویژگی ها از ایشان محققی برجسته و استادی شایسته و فرزانه ساخته بود.


عضو هیئت علمی گروه قرآن پژوهی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه بیان کرد: ایشان از نظر اخلاقی زیست قرآنی و اخلاق حسنه داشت و مسئولیت پذیر بود.

وی تعهد و رسالت مداری را ویژگی مرحوم اسعدی دانست و افزود: حاصل ویژگی های علمی، اخلاقی و فردی ایشان آثار بزرگی است که به یادگار مانده است.


وی بیان کرد: کتاب، سایه ها و لایه های معنایی از اقدامات اولیه ایشان در پژوهش های قرآنی است که اقدامی موفق در عرصه قرآنی محسوب می شود.


حجت الاسلام سعیدی روشن گفت: پروژه کلان جریان های تفسیری زمانی که در پژوهشگاه مطرح شد، ایشان به عنوان مجری و محققی که چهار محور از محورهای پروژه را بر عهده داشتند به خوبی از عهده آن بر آمدند و کار ارزشمندی را در دو جلد به عنوان آسیب شناسی جریان های تفسیری با همکاری جمعی از محققان پژوهشگاه به ثمر رساندند و در گام بعد پروژه به عنوان طرح ملی شناخته شد.


وی عنوان کرد: یکی از طرح هایی که در پروژه کلان جریان های تفسیری مطرح شد جریان قرآن گرایی و قرآن بسندگی در دنیای اسلام بود.


وی گفت: جریان شناسی تفسیر معتزله از دیگر آثار حجت الاسلام اسعدی بود زیرا عقل گرایی در تفسیر و معرفت دینی رویکردی در دنیای اسلام است که ریشه های سیاسی و اجتماعی دارد که ایشان این جریان را بررسی و مطالعه کردند زیرا رویکرد فردگرایانه افراطی در تفسیر قرآن با نادیده گرفتن سایر مبانی و سایر شیوه هایی که جمع آن ها می تواند معرفت دینی متقن را فراهم آورد دشوار بود اما با پشتکار علمی ایشان به ثمر نشست.


عضو هیئت علمی گروه قرآن پژوهی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه ابراز کرد: جریان شناسی تفسیر اجتماعی عقلی از دیگر طرح هاست زیرا با دو محور و دو رکن اجتماع و عقل مواجه هستیم که تفسیر اجتماعی در قرون اخیر رفع مشکلات جامعه را در بازگشت به قرآن با نوعی عقل گرایی می دانست که بررسی توفیقات و نقصان های این جریان در مطالعات قرآنی بایسته پژوهش بود که دکتر اسعدی پروژه تفسیر قرآن را با توفیق  بسیار خوبی انجام داد.


وی اثر دیگر مرحوم حجت الاسلام اسعدی را امامت و ولایت دانست و افزود: نظریه مشروعیت نظام سیاسی اجتماعی تشیع مبتنی بر تفسیر صحیح امامت در اسلام است.

حجت الاسلام‌ اسعدی انصاف علمی را رعایت می کرد

محمد فتحعلی خوانی نیز در سخنانی با تاکید بر اینکه ایشان به قرآن و اهل بیت(ع) علاقه وافری داشت، افزود: دکتر اسعدی در جلسات مختلف علمی، مباحثات و کرسی های نظریه پردازی دارای تسلط کافی نسبت به موضوعات قرآن پژوهی بودند و مقام علمی ایشان در وزن عالمان و دانشمندان شناخته شده بود.
وی با بیان اینکه آثار علمی ایشان گواه بر مقام بلندشان می دهد، تصریح کرد: تعهد کاری و تعلق خاطر عمیق ایشان به حوزه علمیه و پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و اقدامات علمی و پژوهشی از ایشان چهره ای ممتاز ساخته بود.
رئیس پژوهشکده علوم اسلامی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه بیان کرد: یکی از جهات آشکار و ممتاز مرحوم حجت الاسلام اسعدی این بود که انصاف علمی را رعایت می کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha