پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
حجت الاسلام و المسلمین عاملی مدیر حوزه خراسان

حوزه/ مدیر حوزه علمیه خراسان با اشاره به چهار ویژگی دانش، اخلاق، بصیرت و مرد میدان بودن برای مسئولان حوزه، این شاخص ها را در کار تحولی و برنامه‌های مدنظر تاثیرگذار دانست.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت الاسلام و المسلمین سید مصباح عاملی، در جلسه معارفه مشاور و نماینده مدیر حوزه علمیه خراسان در امور ارتباطات و تعاملات حوزوی، مشاور رسانه‌ای و مسئول دفتر دانش آموختگان با بیان اینکه حوزه علمیه از ویژگی‌های خاصی برخوردار است و از این رو این خصوصیت ها ابتدا باید در بدنه و در میان دست‌اندرکاران آن تحقق یابد، تصریح کرد: از این لحاظ که حوزه علمیه، مرکزی دانشی و علمی است، مسئولی که می‌خواهد در عرصه ای از آن، راهبری را به عهده بگیرد باید از دانش متناسب برخوردار باشد.

مدیر حوزه علمیه خراسان، داشتن یک روش مترقی، روزآمد و کارآمد را برای حرکتی تحولی لازم دانست و همچنین برخورداری از روحیه انقلابی، بصیرتی و آگاهی نسبت به مسائل سیاسی، اصول و آرمان های انقلاب و حرکت با هدفی مشخص را خصوصیت دیگر برای یک مسئول و دست اندر کار حوزه برشمرد که در نتیجه آن، بدنه حوزه علمیه نیز از همین ویژگی برخوردار می شود.

وی با تاکید بر اینکه حوزه علمیه نماد اخلاق و رفتار متناسب تحولی و مردمی است، ابراز کرد: مسئولان حوزه می بایست الگو باشند و نماد اخلاق در آنان ظهور یابد، زیرا حوزویان وارث انبیای الهی و اسوه حسنه هستند و این مسئله بسیار مهم است.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان افزود: اگر اقدامات تحولی، رفتارهای اجتماعی و تهذیبی بیشتر از دانش در زندگی تاثیرگذار نباشد، حداقل در یک سطح است. به همین خاطر، تاثیر گذاری رفتار پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم دست کم همتراز با اعجاز علمی ایشان بود.

حجت الاسلام و المسلمین عاملی با بیان اینکه وجود این موارد موجب تحول آفرین در حوزه علمیه می شود، به نکته ای دیگر اشاره کرد و گفت: مدیریت در این عرصه تنها دانش و عملکرد آمرانه یا حتی فقط نظریه دادن و برنامه ریزی کردن که اتفاقا آسیب زا و با نگاه ابزاری به زیر مجموعه محسوب می شود، نیست بلکه باید مرد میدان بود.

وی همچنین مدیریت میدانی بدون برنامه سازی و نظریه پردازی را نوع دیگر در این عرصه خواند که ضعف بیشتری نسبت به ساحت اول دارد و کارایی نیز نخواهد داشت.

مدیر حوزه علمیه خراسان، سومین نوع مدیریت را با ویژگی های علم، بصیرت، تخصص، برنامه، عملکرد روشمند و حضور در میدان برشمرد و الگوی آن را بزرگانی همچون: امام راحل (ره)، مقام معظم رهبری و به تبع ایشان، افرادی مانند سردار شهید سلیمانی عنوان کرد.

وی با بیان اینکه اگر فردی این خصوصیت ها را داشته باشد، موفق می شود و انتصابات و جابجایی ها نیز بر اساس همین نکات است، تصریح کرد: در واقع حوزه علمیه برای رسیدن به اهداف خود به مردان نظر و عمل نیاز دارد و اگر اتفاقی در زمینه‌ ای رخ ندهد، باید جابجایی صورت بگیرد.

مدیر حوزه علمیه خراسان در جمع بندی این قسمت از سخنان، «دانش»، «داشتن بصیرت و در تراز انقلاب بودن»، «رفتار سنجیده و ارتباطات» و «حضور با برنامه در میدان» را شاخص عهده داری مسئولیت ها در حوزه علمیه برشمرد و گفت: نگاه انقلابی با برنامه‌ریزی بر اساس بیانیه گام دوم و توجه به دو بخش اخلاق فضیلت و اخلاق حرفه ای برای انجام یک کار تحولی در کنار مسئله مهم روشمندی بسیار اهمیت دارد، زیرا با داشتن این ویژگی ها و با روش مناسب در مدیریت می توان تحول آفرینی کرد و به نتیجه رسید.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان یادآور شد: این شاخص ها در کار تحولی و برنامه‌های مدنظر تاثیرگذار است و در همین راستا جابجایی‌ها اتفاق می‌افتد؛ البته ممکن است فردی دارای این شاخصه‌ها باشد اما خودش امکان یا تمایل به ادامه همکاری نداشته باشد.

مدیر حوزه علمیه خراسان در بخش دیگری از سخنان خود به اهمیت اطلاع رسانی اشاره و با بیان اینکه رسانه ی متناسب با ظرفیت این حوزه باید تقویت شود، گفت: انتظار می رود که تحولی را در شروع سال تحصیلی در این زمینه شاهد باشیم.

حجت الاسلام و المسلمین عاملی از مسئله بسیار مهم ارتباطات حوزوی گفت و خاطر نشان کرد: می‌بایست توانمندی‌های حوزه علمیه خراسان بیش از پیش ارائه و مشاهده شود. اولویت کار در امور ارتباطات حوزوی این حوزه تعامل و کمک به مجموعه قوای سه‌گانه می باشد که البته کارهایی در این زمینه شروع شده است.

مدیر حوزه علمیه خراسان به بحث دانش‌آموختگان نیز اشاره کرد و با ابراز این مطلب که دانش آموختگان در واقع خروجی حوزه علمیه خراسان هستند، این مسئله را از مطالبات شورای عالی عنوان کرد که بر این اساس دفتر مربوطه راه اندازی شد.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان ابراز کرد: بهترین کار برای طلابی که تحصیل را به اتمام رسانده اند، برنامه ریزی جامع به منظور ایجاد فضایی برای اشتغالات طلبگی مانند: تدریس، تبلیغ و... است.

حجت الاسلام و المسلمین عاملی در پایان خطاب به معاونت های این حوزه گفت: امیدواریم در شروع سال تحصیلی که بهار علم، دانش و تربیت است، برنامه های نو و تحولی ارائه و اجرا شود و اقدام جدیدی برای پنج ساله دوم آغاز گردد.

انتهای پیام/313/25

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha