جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
کد خبر: 975899
۱۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۲۳:۴۳
کتاب «عزاداری رمز محبت»

حوزه/ کتاب «عزاداری رمز محبت» از سوی انتشارات دلیل ما چاپ و در اختیار علاقه مندان قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری حوزه، مؤسسه انتشارات دلیل ما، کتاب «عزاداری رمز محبت» اثر مهدی صدری را به مناسبت ایام محرم الحرام به رشته طبع آراسته است.

عزاداری سیدالشهدا علیه‌السلام و گریه بر مظلوم کربلا با گوشت و خون ملت شیعه عجین است، امّا اگر علم و آگاهی ما به احادیث معصومین علیهم‌السلام در این باره کامل شود، همه تشکیکات شبهه اندازان در این باره بی‌اثر خواهد شد. بی‌اطلاعی یا کم‌اطلاعی نسل جدید باعث شده که عده‌ای با شبهات پیش پا افتاده سراغ جوانان رفته و به تخریب اذهان آنان بپردازند.

ساختار کتاب

جلد اول کتاب مجموعه ای است در فضیلت عزاداری حضرت سیدالشهداء در اخبار و آثار. این کتاب در چهار بخش اصلی به شرح زیر تقسیم شده است:

فضیلت گریه و عزاداری؛ سیرة فرشتگان، انبیاء و اولیای الهی؛ روایات و عزاداری اهل تسنن؛ نکته ها و برخی آمارهای عزاداری.

بخش اول: شامل ۷۲ حدیث در فضیلت گریه و عزاداری در موضوعات مختلف می‏شود و مطالبی نیز در مورد شعر عاشورایی آمده است.

بخش دوم: شامل ذکر مقتل و روضه خوانی پیامبر(ص) و اهل بیت (ع) و حزن و اندوه و گریه و عزاداری برگزیدگان و دیگر مخلوقات و اهمیت ویژه آن است که حاوی ۱۶۵ حدیث و توضیحاتی در مورد آن‏هاست.

بخش سوم: روایات و کلمات علمای اهل تسنن در مورد عزاداری آمده که در جهت اتمام حجت و استدلال بر کسانی است که از آثار علمای خویش نیز بی اطلاع هستند.

بخش چهارم: آمارهایی از جوانب مختلف عزاداری مطرح شده که در شش موضوع آمده است که عبارتند از : صفات مجالس عزا، حکمت عزاداری، آثار عزاداری، فواید عزاداری از کلام غیر مسلمانان  برخی عناوین عزاداری در مکتب حدیثی، فهرست موضوعی روایات عزاداری.

جلد دوم کتاب در پاسخ به شبهات و پرسش های عزاداری است که در سه بخش اصلی تفکیک شده‏اند که عبارتست از: شبهات مخالفان عزاداری که نویسنده  آن‏ها را در شش دسته از جمله: مخالفان گریه بر اموات، مخالفان از موضع عرفان، مخالفان سیاسی، وهابی‏ها و ... تفکیک نموده است و به علل مخالفت آن‏ها با توجه به روایات و فتاوا، پاسخ مناسب داده است.

در بخش دوم به پرسش های پیش آمده و یا شبهات مختلفی که شبهه اندازان مطرح و شایع نموده‏اند پاسخ داده شده است که شامل ۳۳ پرسش و شبهه بوده که هرکدام به صورت تفصیلی و با جزئیات و ذکر نکات مندرج در آن پاسخ داده شده است . این بخش دو پیوست دارد که به اشکالات برخی از موارد تحریفات لفظی و معنوی پاسخ‏های قابل تأملی داده شده است.

بخش سوم نقد و بررسی مطالبی در مورد حرکت امام حسین (ع) است که اگر چه ارتباط مستقیم با گریه و عزاداری ندارد ولی قابل توجه و بررسی علمی بوده و مؤلف آن‏ها را به عنوان حاشیة پاسخ به شبهات عزاداری آورده است

نگارنده در بخشی از این کتاب خواننده را به خواندن چنین مطالبی دعوت می کند:

"بسیاری از علما معتقدند که در روایات عزای سیدالشهدا تباکی در معنای دوم استعمال شده علاوه بر آنچه گذشت، ممکن است بر این مطلب چنین استدلال شود که، در این روایات تباکی قسیم بکاء و گریه قرار گرفته، و نمی شود حقیقتا قسیم شی ء باشد، چون به زحمت گریه کردن نوعی از بکاء به شمار می رود نه اینکه قسیم او باشد."

مخالفان عزاداری گاه از موضع شرعی و گاه از دیدگاه سیاسی و گاه به لحاظ مسالک عرفانی به تقبیح گریه و عزاداری پرداخته و یا آن را بدعت شمرده اند. می توان گفت گذشته از عده ای که اصلا پایبند به دین نیستند و اعتقادی به آن ندارند و ما را نیز با آنها کاری نیست.کسانی که به گریه و عزاداری، اشکال می کنند به چند گروه تقسیم می شوند.

مخالفین گریه بر اموات

برخی از عامه مانند و هابی ها که هم با عزاداری بر اموات مخالف هستند،هم با عزاداری بر سیدالشهدا علیه السلام

مخالفان از موضع عرفانی

مخالفان سیاسی

ادعای اختصاصی ارزش به عزاداری مبارزاتی

روشنفکران، متجددین و قاتلین به اصلاح عزاداری

مؤسسه انتشارات دلیل ما، کتاب «عزاداری رمز محبت» اثر مهدی صدری را با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه در ۴۷۶ صفحه به بهای ۸۰۰۰۰ تومان منتشر ساخته است.

علاقه‌مندان می‌توانند برای تهیه این کتاب و دیگر آثار انتشارات دلیل ما به قم- بلوار معلم- مجتمع ناشران - طبقه همکف - واحد ۹ مراجعه کرده، یا با تلفن‌های ۰۲۵۳۷۷۴۴۹۸۸ و ۰۲۵۳۷۷۳۳۴۱۳ تماس بگیرند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha