شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
ناجی

حوزه/ حجت‌الاسلام ناجی گفت: آسیب‌شناسی آفات و انحرافات عزاداری و ارائه راهکار به مسئولین هیئت‌ها و مادحین بایستی در دستور کار همه قرار گیرد تا هرسال بعد از ایام عزاداری شاهد جهش و ارتقای سطح فرهنگی و معنوی جامعه باشیم.

حجت‌الاسلام علیرضا ناجی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اصفهان، پیرامون آسیب‌شناسی رفتاری در ایام عزاداری سیدالشهدا(ع)، اظهار کرد: قیام برحق حسینی درس‌های ماندگار و متعددی دارد که شناخت هرکدام از آن ها در تعمیق باورهای انسانی، آزادگی و اشاعه اخلاق حرف اول را می‌زند و می‌طلبد مجالس عزای امام حسین (ع) بستری برای طرح مفاهیم بلند کربلا و انتقال پیام نهضت حسینی باشد.

وی بیان کرد: روحانیان و مداحان اهل‌بیت(ع) در آیین‌های مردمی عزاداری رسالت سنگینی را برعهده دارند و باید با روشنگری و توضیح ابعاد عزاداری آن امام همام بپردازند.

کارشناس دینی تصریح کرد: یک سؤال مهم و اساسی که باید در ایام عزاداری سیدالشهدا از خود باید پرسید این است که «این همه هزینه‌های مادی و معنوی، وقت گذاشتن‌ها، گریه‌کردن‌ها و به سروسینه زدن‌ها قرار است چه نتیجه‌ای برای ما داشته باشد؟ در قبل و بعد از محرم ما چه تفاوتی باید باشد؟ یا اساساً باید تفاوتی ایجاد شود یا خیر؟»

وی افزود: آنچه در سال‌های جاری در مجالس عزاداری شاهد آن هستیم، انحراف جدید رفتاری در مراسمات است که باعث شده افراد به‌جای هدف ایجاد تحول درونی و به‌روزرسانی مباحث عقیدتی و رفتاری خویش در ایام عزای امام حسین (ع) مثلاً به دنبال فلان جلسه‌ای باشند که سیستم صوتی آن فلان است، یا جلسات فلان جا امکانات بیشتری دارد، یا چینش و آرایش فلان جلسه شکیل‌تر است یا مثلاً کدام جلسه چه کسی کنار مداح اصلی ذکر می‌گوید یا کدام مداح سبک فلان دارد.

حجت‌الاسلام ناجی اذعان کرد: گاهی از بعضی که سؤال می‌کنیم کدام مجلس روضه می‌روید؟ جواب می‌آید آن مجلسی که اقوام و خویشان هستند که نتیجتاً یکی از دغدغه‌های این جلسات صله‌رحم و یادآوری خاطرات است و قاعدتاً این جلسه امام حسین (ع) دستاورد زیادی برای تحقق تحول درونی نخواهد داشت و صرفاً تجمع افراد در حیاط جلسه اتفاق می‌افتد.

وی بیان داشت: این نوع رفتار منجر به دوری از وعظ و خطابه سخنران و مداح و ذکر اهل‌بیت منجر شده و اشکی هم در مراسم ریخته نمی‌شود، حال آنکه امام حسین (ع) هدف قیام خود را در جمله معروف «إنّی لَم أخرُجْ أَشِراً و لا بَطِراً و لا مُفسِداً و لا ظالِم ... » اصلاح امت رسول الله بیان می دارند.

کارشناس دینی عنوان کرد: آسیب‌شناسی آفات و انحرافات عزاداری و ارائه راهکار به مسئولین هیئت‌ها و مادحین بایستی در دستور کار همه قرار گیرد تا هرسال بعد از ایام عزاداری شاهد جهش و ارتقای سطح فرهنگی و معنوی جامعه باشیم و این امر موجب تقویت مؤلفه‌های ارزشی چون صبر، ایثار، جهاد، شهادت، حجاب و عفاف و غیرت گردد و در جامعه نهادینه شود.

 وی متذکر شد: ملت ایران به‌عنوان طلایه‌داران مذهب مقدس تشیع وظیفه خطیری در برگزاری آیین عزاداری حضرت سیدالشهدا (ع) به شکل شایسته، تشریح و تبیین اهداف و آرمان‌های آن امام همام برعهده دارد که آحاد جامعه باید به آن توجه ویژه داشته باشند، هرچقدر بتوانیم در فراگیر کردن فرهنگ عاشورا و اهداف والای حضرت سیدالشهدا (ع) نقش‌آفرینی کنیم، به وظیفه خود بهتر عمل کرده‌ایم.

حجت‌الاسلام ناجی اذعان کرد: برگزاری هر چه باشکوه‌تر آیین عزاداری امام حسین (ع) در طول دو ماه محرم و صفر در گرو استفاده روحانیون و مداحان از اشعار و روضه‌های حماسی همراه با محتوای عاشورایی و انقلابی، رعایت نظم و انضباط هیئت‌ها و پرهیز از خرافات است که رؤسای هیئت‌ها، مداحان و روحانیون وظیفه دارند به این موارد مهم و کلیدی توجه ویژه داشته باشند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha