شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
مدیر حوزه علمیه استان فارس

حوزه/ عضو جامعه روحانیت شیراز با تصریح به اینکه در فرهنگ دینی مسئله نامگذاری یک موضوع فرهنگی و تربیتی است، اضافه کرد: پیامبر(ص) در مواضع مختلفی نام های نامناسب را به نام های بسیار زیبا تغییر می دادند، از این رو نام شهر یثرب با ورود پیامبر(ص) به مدینه النبی مشهور شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از شیراز، حجت الاسلام والمسلمین محمد استوار میمندی عصر دوشنبه در نخستین جلسه کمیسیون نامگذاری معابر که در ساختمان شورای اسلامی شهر شیراز برگزار شد، با اشاره به اینکه کمیسیون نامگذاری معابر در معرض امتحان های متعددی قرار خواهد گرفت، اظهار کرد: برای  موفقیت در آزمون های الهی باید در کنار بصیرت، تلاش های بسیاری در این زمینه انجام داد.

وی در ادامه با تصریح به اینکه در فرهنگ دینی مسئله نامگذاری یک موضوع فرهنگی و تربیتی است، اضافه کرد: پیامبر(ص) در مواضع مختلفی نام های نامناسب را به نام های بسیار زیبا تغییر می دادند، از این رو نام شهر مدینه با ورود پیامبر(ص) به مدینه النبی مشهور شد که البته از سوی مسلمانان بود و مورد تایید نبی مکرم اسلام(ص) قرار گرفت.

استاد سطح عالی حوزه علمیه فارس، تغییر نام بد به نام نیک را یکی از سنت های نبی مکرم اسلام(ص) برشمرد، عنوان کرد: هنگامی در آموزه های اهل بیت(ع) را مشاهده می کنیم، می بینیم نگاه آنان به نامگذاری، یک کار فرهنگی است؛ به نقل از روایات، اصدق اسماء نام هایی است که پیشوند عبد و برترین و افضل ترین نام نام هایی است که نام انبیا و اوصیا باشد.

حجت الاسلام والمسلمین استوار افزود: اگر بخواهیم از آموزه های دینی استفاده کنیم و فرهنگی که پیشوایان دینی به آن نگاه داشته اند، باید به بار فرهنگی و تربیتی نامگذاری ها توجه کنیم. به برکت انقلاب و نگاه آرمانی که در بسیاری از دوره ها مسئولان شهری داشتند، این نگاه فرهنگی در نامگذاری اماکن ساری و جاری بوده است اما در مقاطعی هم مسئولان غفلت کرده اند، هنگامی نامی را بر روی میدان، خیابان و یا اماکنی می گذاریم مستقیم و غیر مستقیم ارزش های آن مسمی را ترویج می کنیم.

وی گفت: امنیت، عزت و استقلال کشور ایران به برکت تعالی دینی است؛ برخی ناکامی ها به دلیل عدم تبلور ایمان و فرهنگ ها است که با ترویج فرهنگ دینی و تقویت ایمان عمومی جامعه می توان توفیقات کشور را بیشتر کرد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha