شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
مدیر حوزه علمیه خواهران بوشهر

حوزه/ حوزه/ مدیر حوزه علمیه خواهران بوشهر گفت: تبیین نقش خود در جغرافیای تمدنی اسلام و برنامه‌ریزی بر اساس آن رسیدن به یک نقشه جامع مهندسی علمی و تربیتی در پرورش طلبه و نقش حوزه خواهران در ایجاد و بسط تمدن اسلامی، مهم‌ترین وظیفه حوزه‌های علمیه خواهران است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه،  در سال ۱۳۷۵ مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران با مصوبه شورای‌عالی حوزه علمیه قم تشکیل شد و از آن زمان تاکنون آثار و ثمرات بی‌شماری را داشته است.

در همین زمینه پای صحبت‌های مدیر حوزه علمیه خواهران بوشهر نشستیم که در ادامه می‌آید.

لطفاً ضمن معرفی خودتان، سوابق اجرایی، علمی و سال شروع فعالیت، اهداف قبول مسئولیت مدیریت استان بوشهر را بفرمایید.

علی‌اکبر اسماعیلی هستم از سوابق علمی می‌توان به ۹سال سابقه تحصیل در درس خارج و ۱۲ سال تدریس به‌عنوان مدرس سطوح عالی حوزه علمیه اشاره کنم.

همچنین دارای سوابق اجرایی به شرح ذیل:

مدرسه علمیه صاحب‌الامر ۱۰ سال آموزشی و اجرایی

مدرسه علمیه امام خمینی بوشهر ۵ سال کارگروه‌های علمی

دفتر امام‌جمعه بوشهر ۵ سال کمیسیون فرهنگی

حوزه علمیه خواهران استان بوشهر تقریبا دوسال

از اهداف قبول مدیریت حوزه خواهران استان بوشهر هم می‌توانم به موارد ذیل اشاره نمایم:

خدمت به حوزه های علمیه و ارتقای سطح علمی و تربیتی طلاب استان با استعانت از خداوند متعال

ارتقاء جایگاه علمی و فرهنگی حوزه علمیه خواهران استان

اهتمام جهت نقش‌آفرینی بیشتر حوزه استان در مناسبات علمی و اجتماعی و فرهنگی

کلیدی‌ترین رمز موفقیت خود را چه می‌دانید؟

مدیر موفق در مجموعه حوزه شخصی است که در مسیر اهداف حوزه مقدسه راه دستیابی به هدف‌های سازمانی را ترسیم نموده و با هدایت و رهبری و به‌کارگیری امکانات و ظرفیت‌ها بتواند به آن ها دست یابد.

همچنین مطالعه بر روی آسیب‌ها و ظرفیت‌های موجود و فراوان حوزه های علمیه ، فهم درست از اهداف و ماموریت ها و برنامه ریزی، حفظ آرامش، صبر و حوصله و پرهیز از شتابزدگی کلیدی‌ترین رمز موفقیت می‌باشد.

مهم‌ترین وظیفه امروز حوزه‌های علمیه خواهران چیست؟

نقش حوزه های علمیه در  جغرافیای تمدنی اسلام و برنامه‌ریزی بر اساس آن به تعبیر امام خامنه ای یک نقش بی بدیل است و آن ترویج سبک زندگی اسلامی است که شاکله اصلی تمدن ها و باطن آن را تشکیل می دهد یعنی در واقع روح یک تمدن سبک زندگی است که اگر بر محور عدالت و حقانیت نباشد تمدن ها سقوط خواهند کرد. رسیدن به یک نقشه جامع مهندسی علمی و تربیتی در پرورش طلبه و نقش حوزه خواهران در ایجاد و بسط تمدن اسلامی، مهم‌ترین وظیفه حوزه‌های علمیه خواهران است.

ارزیابی‌تان از عملکرد فعلی مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران و افق پیشروی حوزه‌های علمیه چیست؟

آرامش و صبر در عین برنامه ریزی و داشتن افق روشن دست‌یافتنی (مرجعیت بانوان ایران و جهان در عرصه بین‌المللی) هرچند نیازمند ساماندهی و عملکرد هماهنگی بیشتری می‌باشد. که الحمد لله دارد پیش می رود فهم نقشه راه اساس است که وجود دارد.

به نظر شما مهم‌ترین راهبردهای دوره جدید شامل چه مواردی می‌باشد؟

وجود افق روشن و دست‌یافتنی برای سازمان و بخش‌های مختلف آن، حرکت ابعاد مختلف مجموعه به سمت هدف، خروج از روزمرگی و برنامه‌های مقطعی و ارتقاء دانش مدیریتی و برنامه‌ریزی در سطح مدیران میانی مهم‌ترین راهبردهای دوره جدید است. همچنین مدرسه محوری که تمام راهبرد ها را به دور خودش جمع کرده است.

از برنامه ۵ ساله حوزه‌های علمیه خواهران چه می‌دانید؟ چه دیدگاهی در این زمینه دارید؟

 برنامه‌ای شامل شناخت و تحلیل وضعیت موجود، تعیین اهداف پنج‌ساله، ۱۴۰۵  انتخاب راهبردها و سیاست‌ها و در پایان تدوین برنامه‌های اجرایی است. در راستای تحقق سند بلندمدت حوزه در افق ۱۴۱۴، سندی مبتنی بر رسالت، مأموریت، چشم‌انداز اهداف و سیاست‌های کلان در افق ۱۴۱۴ است.

تحولات بسیار معناداری در امور آموزشی ، پژوهشی، فرهنگی و مالی اتفاق می افتد

از راهبرد مدرسه محوری چه میزان اطلاع دارید و به نظر شما چقدر می‌تواند ما را در عملیاتی نگریستن برنامه‌ها یاری کند؟

رسیدن به جایگاه واقعی در مدارس علمیه که بتواند باتربیت طلبه تراز پاسخگوی محیط پیرامونی خویش باشد و بتواند حرکت صحیح اجتماعی را در محیط خویش ترسیم نماید. در یک حوزه مدرسه محور همه باید سعی کنند مدرسه را به جایگاه اصلی خودش برسانند. و همه گرد شمع مدرسه می چرخند. این شعار مدیر معزز و استاد فرزانه حضرت حجت الاسلام و المسلمین بهجت پور است که واقعا شعار اساسی و کلیدی است.

چند نمونه از راهبردها و برنامه‌های دوره جدید مدیریت که برای شما ارزشمند است نام ببرید.

تحول در هیئت امناء به‌عنوان بدنه اجتماعی مرتبط با حوزه و پشتوانه فکری و اجرایی مدارس علمیه، ارتقاء دانش مدیریتی در سطوح مختلف مدیران و استفاده از توان اندیشه‌ای مدیران میانی از جمله این راهبردها است.

حوزه انقلابی چه شاخص‌هایی دارد و چه اقداماتی در این زمینه نیاز است؟

 شاخصه های مهم حوزه انقلابی به نظر اولا شناخت مبانی نظام و ارکان انقلاب همراه با باور قلبی به اهداف انقلاب و بصیرت دوم  شناخت عرصه حق و باطل و نظامات جهانی سوم  احساس مسئولیت و حضور در صحنه اقدام و عمل، حساس بودن نسبت به مخاطرات، آسیب‌ها  دیگر از شاخصه ها را می توان  حضور به‌موقع در صحنه‌های علمی و عملی و برخورداری از اقتدار علمی در عرصه‌های نظریه‌پردازی و دفاع از عقبه تئوریک نظام  دانست که همه از شاخصه‌های حوزه انقلابی است.

راهکارهای شما برای جذب طلاب ناظر به انتظارات نظام اسلامی چیست؟

تجدید نظر در فرایند جذب، تربیت و بکارگیری چرا که به نظرم حوزه در خصوص جذب و تربیت باید دقیق و مبتنی بر علم و تجربه تحولاتی را صورت دهد.

علاوه بر این ارکان تربیت طلبه مدیر مدرسه و استاد هستند  عنایت لازم  در این دو مورد و دانش افزایی و مهارت افزایی و برنامه های ارتقاء اخلاقی و علمی به نظر از اولویت‌های ورود به برنامه پنج‌ساله است

چه راه‌هایی برای رشد علمی و عملی حوزه‌های خواهران پیشنهاد می‌نمایید؟

برنامه‌های ارتقاء سطح اخلاقی و تربیتی مدیران کادر اساتید و طلاب، تسهیل و کمک در تأسیس سطوح عالی، جذب منابع پایدار برای حوزه جهت تأمین معیشت طلاب و اساتید و کادر، تأمین رفاه و نشاط خواهران،

این نکته خیلی اساسی است که طلبه خواهر هم افسر جبهه فرهنگی است قطعا نیاز مندی هایی دارد که باید مرتفع بشود امور معیشتی دارد باید تدبیر بشود. مثلا چه اشکالی دارد که طلبه خواهر هم از هزینه کمک تحصیلی برخوردار باشد؟

ارتقاء مهارت و دانش فردی و اجتماعی طلاب و اساتید، مهارت‌افزایی مدیران و کادر و ارتقاء سطح دانش و اخلاق اساتید از برنامه‌های ارتقاء سطح اخلاقی است.

 مهم‌ترین برنامه‌ها، اقدامات و دستاوردهای معاونت امور حوزه‌ها در راستای بهبود عملکرد در دوره جدید مدیریت کدام است؟

حرکت به سمت تبیین هویت طلبگی و همسو کردن امکانات جهت تحقق این آرمان، مهارت‌افزایی مدیران، حرکت‌های جهادی، همگرا کردن مدیران استانی از جمله مهم‌ترین برنامه‌ها است. مناسبات مختلف حوزه با نهادهای دیگر از برنامه های حجت الاسلام والمسلمین واحدی است.

الحمدلله همه معاونت های مختلف با برنامه تحولی با مدیریت حضرت حجت الاسلام و المسلمین بهجت پور در حرکتند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha