سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
دالوند

حوزه / یک تهیه کننده سینما گفت: فیلمی که قرار است برای کودک تولید شود باید مبتنی بر واقعیت باشد، چون این حوزه شاه‌بیت سینماست.

داریوش دالوند، تهیه‌کننده سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه،  ویژگی فیلمسازی دینی برای کودکان را چنین توصیف کرد: اینکه فیلمی قرار است در حوزه کودک ساخته شود دلیلی بر این نیست که در آن واقع‌نگری مدنظر قرار نگیرد، برای همین اگر قرار است موضوع دینی برای کودکان در قالب فیلم و سریال نشان داده شود باید مبتنی بر حقیقت باشد.

وی افزود: درضمن فیلم کودک نباید مبتنی بر خرافه و وهم باشد، زیرا این مطلب باعث خواهد شد تا ریشه‌های تفکر کودک به آن سمت گراییده شود. با این توضیح پرهیز از خرافه تاکیدی ویژه است که آن را برای آثار دینی در حوزه کودک ضروری می‌دانم.

این تهیه‌کننده متذکر شد: می دانم برای فیلمسازی در حوزه کودک باید فانتزی را هم مد نظر قرار داد، اما این فانتزی می‌تواند در خدمت حقیقت باشد نه اینکه بخواهیم به بهانه فانتزی رو به اوهام یا خرافه بیاوریم،‌ به عنوان مثال، در انیمیشن «ناسور» ما سعی کردیم فانتزی را در خدمت حقیقت داشته باشیم. برای مثال زمان شهادت حضرت علی اصغر (ع) وقتی که تیر به گلویش می‌خورد خون را نشان ندادیم، بلکه به جای خون، پروانه‌ها ای را به تصویر کشیدم که از گلوی مبارک حضرت علی اصغر (ع) رو به آسمان پرواز می‌کنند نشان دادیم. این یک نوع فانتزی است که هم در خدمت حقیقت است هم بار دراماتیک اثر را بیشتر می‌کند.

 این تهیه کننده، تاکید کرد: نکته دیگر به بحث حماسه‌سرایی در آثار کودک برمی‌گردد. امروز کودک در معرض آثار متعدد خارجی است که در آن اکشن‌های زیادی وجود دارد، پس وقتی قرار است کاری درباره عاشورا بسازیم باید حماسه را به بهترین نحو نشان دهیم و از تولید نمایش صحنه های اکشن و پرتحرک ابایی نداشته باشیم.

این سینماگر در پایان تاکید کرد: پیامی که به کودک قرار است داده شود، باید چه در فرم و چه در محتوا به شکل مستقیم و ساده بیان شود به عنوان مثال؛‌ترفندهایی چون فلش بک و فلش فوروارد باعث می‌شود کودک با فیلم یا سریال ارتباط برقرار نکند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha