پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
تصاویر / دیدار وزیرتعاون ،کار ورفاه اجتماعی دولت سیزدهم با آیت الله حسینی بوشهری

حوزه/ آیت الله حسینی بوشهری گفت: نباید در آثار علمی گذشتگان بمانیم و درجا بزنیم، بلکه باید با استفاده از آن آثار، براساس اقتضائات زمان خود حرکت کنیم و مانند آنها اثرگذار باشیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه،آیت الله حسینی بوشهری امروز در مراسم رونمایی از نرم افزار دروس حوزوی(۲) که در مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی قم برگزار شد، از تولید کنندگان این اثر فاخر در این مرکز که سبب تحول عظیم در حوزه شده اند، تقدیر کرد و گفت: این اثر فاخر، نشان دهنده این است که این مرکز در حال رشد و حرکت به سمت جلو، دارای آینده نگری و توجه به هوش مصنوعی و پرداختن به کارهای نو و ... است.

رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، ضمن تقدیر از رهبر معظم انقلاب در راه اندازی این مرکز که امروز از مصادیق تحول در حوزه به شمار می آید، افزود: امروز شاهد هستیم که محققین و پژوهشگران خوش فکر در این مرکز جمع و ساماندهی شده اند و این کار بزرگی است.

امام جمعه قم با اشاره به خصوصیات نرم افزار دروس حوزوی (۲)، اظهار داشت: غنی سازی منابع، دسترسی آسان به منابع و کتب، جمع آوری منابع خارجی برای تحقیق پژوهشگران، پرداختن به مباحث قرآنی، دسترسی همه طلبه ها به دروس حوزوی از جمله این موارد است.

وی بیان داشت: اما مسئولین حوزه، اساتید و پژوهشگران حوزه و طلاب هم باید توجه کنند و بدانند که تولید این اثر به معنای تعطیلی درس و بحث حوزه نیست، بلکه به عنوان کار کمک آموزشی و پژوهشی برای طلبه در حوزه به شمار می رود و این اثر می تواند نقش مهمی در رشد علمی، تحقیقی و ... طلاب داشته باشد.

آیت الله حسینی بوشهری گفت: این اثر و حتی اثر قبلی با عنوان نرم افزار دروس حوزوی (۱) که هفت سال قبل تولید شده است، نشان دهنده تحول گرایی در حوزه است و باید برای این کارها ارزش قائل باشیم و از این کمک نرم افزارهای آموزشی درسی برای تحول علمی خود استفاده درست کنیم.

رئیس شورای عالی جامعه مدرسین در ادامه با این طرح سوال که با شروع شدن سال تحصیلی حوزه، چگونه می توان در زندگی طلبگی، فرد موفقی باشیم، به روایتی از امام کاظم(ع) استناد کرد و اظهار داشت: حضرت می فرمایند، انسانها چند دسته اند، بعضی در زندگی شان تحرک و رشدی ندارند، بعضی اهل رشد و تلاش اند و افرادی هم دچار تنزل می باشند.

عضو هیئت رئیسه خبرگان رهبری افزود: آن حضرت می خواهد به این حقیقت اشاره کند که نگاه شما محصلین، محققین و جوانی که تازه وارد حوزه شده اید و یا سالها در حوزه تحصیل کرده اید، به آینده باشد، ولی از نگاه گذشتگان و وظائف آنها غفلت نکنید بلکه الهام هم بگیرید.

وی بیان داشت: این سخن به این معنا است اگر به ما بگویند شما هر چه دارید از عالمان گذشته دارید، پس شما در این حوزه چه کرده اید، در پاسخ به آنها باید ما هم آورده ای داشته باشیم و آورده ما، همان حرکت براساس اقتضائات و زمان باشد. نباید در آثار علمی گذشتگان بمانیم و درجا بزنیم بلکه باید با استفاده از آن آثار، براساس اقتضائات زمان خود حرکت کنیم و مانند آنها اثرگذار باشیم.

آیت الله حسینی بوشهری گفت: ما حوزویان در عین  حال که به گذشتگان و عالمان دین و آثار آنها افتخار می کنیم، ولی باید تلاش ما این باشد در آن آثار در جا نزنیم و نمانیم، بلکه آن فکر و اندیشه و زمانی شناسی را به زمان خود منتقل و از آن برای اقتضائات زمان خود بهره برداری کنیم.

رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه افزود: در روایتی حضرت علی(ع) نشانه های اهل علم موفق را بیان می کنند که مهمترین آن آینده نگری، درجا نزدن، رشد کردن، تلاش و مجاهدت ، خود سازی، تحقیق و پژوهش و طلب استعانت از خدای متعال و انجام همه فعالیت ها برای خدا باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha