سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
حجت الاسلام حمید سبحانی صدر

حوزه/ حجت الاسلام سبحانی صدر از تألیف کتاب «مدرسه مروی در مسیر نهضت امام خمینی (ره) از ۱۳۲۰ تا ۱۳۵۷» خبر داد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تهران، امروز چهارشنبه ۱۷ شهریور ماه طی حجت الاسلام حمید سبحانی صدر، طی جلسه ای با معاون آموزش و پژوهش مدرسه علمیه مروی تهران، به ارائه گزارش از تدوین کتاب «مدرسه مروی در مسیر نهضت امام خمینی (ره) از ۱۳۲۰ تا ۱۳۵۷» پرداخت.

حجت الاسلام سبحانی صدر درباره تدوین کتاب «مدرسه مروی در مسیر نهضت امام خمینی (ره) از ۱۳۲۰ تا ۱۳۵۷»، این گونه توضیح داد: مدرسه مروی به عنوان محوری‌ترین مدرسه علمیه در حوزه تهران که اساسا نقطه آغازین شکل‌گیری حوزه تهران هم بوده، همواره نقش مرکزیت و پیشران در مهمترین حوادث تاریخ معاصر داشته است.

در میان مدارس تهران، توجه ویژه حضرت امام خمینی (ره) و شاگردان مبارز ایشان به مدرسه مروی باعث شده بود این مدرسه به صورت یکی از مراکز مهم اجتماع روحانیون مبارز حوزه تهران درآید که گرچه این اجتماع و هماهنگی چندان آشکار نبود، اما در پیشبرد اهداف نهضت در میان مجموعه علما و روحانیون تهران نقش بسزایی داشت، از این‌رو پرداختن به «تاریخ مدرسه مروی در دوران مبارزه با رژیم پهلوی» به نحوی پرداختن به یکی از مهمترین بخش‌های تاریخ معاصر حوزه تهران در این دوره است.

بر این اساس پس از ارائه طرح پژوهشی و نگارشی فوق به معاونت پژوهش و سپس مدیریت محترم مدرسه مروی و در نهایت موافقت و همکاری خوب تولیت مدرسه، کار پژوهش و نگارش طرح از اواخر خرداد ماه آغاز گردید.

از آنجا که طبق پیش‌بینی‌، به فضل و هدایت الهی این طرح حدود ۴ ماه طول خواهد کشید، اکنون با گذشت یک ماه از آغاز کار، اولین گزارش آن تقدیم ‌گردید.

پیش‌بینی زمانی طرح

طبق پیش‌بینی‌، کار جمع‌آوری اطلاعات اولیه و تهیه اسناد و منابع مورد نیاز، یک ماه زمان می‌برد که به لطف خدا در این مدت یک ماهه نتایج خوبی حاصل شد، تا در مدت سه ماهه پیش رو تا پایان طرح، کار نگارش و تنظیم متن به سرانجام برسد.

 این گونه طرح‌های پژوهشی از پژوهش و جمع‌آوری اطلاعات تا نگارش پایانی معمولا در موارد مشابه، نزدیک‌ به یک سال زمان می‌برد، اما از آنجا که نگارنده پیوسته با این موضوعات و اطلاعات سر و کار دارد، به لطف خدا آگاهی نسبی و اجمالی نسبت به اطلاعات و منابع مورد نیاز دارد و امید می‌رود همان‌طور که وعده داده شده در زمان کمتری یعنی ۴ ماه، این طرح به سرانجام رسد.

اقدامات صورت گرفته

۱- برگزاری جلسات متعدد با مسئولین مرکز اسناد انقلاب اسلامی جهت همکاری و مساعدت: برگزاری سه جلسه با ریاست محترم مرکز اسناد؛ سه جلسه با معاونت تاریخ شفاهی مرکز؛ یک جلسه با معاون اسناد مرکز.

۲- حدود ۶ نوبت حضور در مرکز اسناد انقلاب اسلامی جهت بررسی و گزینش اسناد مرتبط با طرح و تهیه منابع کتابخانه‌ای.

۳- تهیه بیش از یکصد برگ سند از اسناد ساواک مربوط به مدرسه مروی و شخصیتهای مرتبط با طرح پژوهشی.

۴- مصاحبه با شخصیت‌ها: تاکنون دو مورد مصاحبه و گفتگو با دو تن از شخصیت‌های تاریخی مرتبط با طرح، از جمله آیت‌الله سید محمدباقر حجتی مازندرانی و محمدمهدی عبدخدایی صورت گرفته و هماهنگی‌های اولیه جهت مصاحبه با شخصیت‌های دیگر انجام شده است.

۵- مطالعه منابع کتابخانه‌ای: در یک ماه گذشته کتب تاریخی و خاطرات و تاریخ شفاهی متعددی مورد بررسی و مطالعه قرار گرفته است.

حجت الاسلام سبحانی صدر در پایان خاطرنشان کرد: کار نگارش کتاب آغاز شده و مدخل بحث و حوادث مربوط به سال ۱۳۲۰ به رشته تحریر درآمده است؛ امیدوارم که تا پایان مهر ماه و جهت ارائه گزارش دوم، یک سوم متن به رشته تحریر در آمده باشد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha