شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
تصاویر/ آغاز سال تحصیلی مرکز مدیریت خواهران و جامعه الزهرا

حوزه/ دبیر شورای عالی حوزه های علمیه با اشاره به نگاه مطلوب به حوزه های علمیه گفت: حوزه مطلوب به اصالت های خود پایبند و هیچگاه از آن دست نمی کشد. این حوزه با حفظ اصالت به گذشته فقط خیره نمی شود، بلکه نیازهای امروز جامعه را رصد و به تناسب آن برنامه ریزی می کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه،  آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری در آئین آغاز سال تحصیلی جامعه الزهرا و حوزه های علمیه خواهران با اشاره به ریشه بنیادین حوزه های علمیه، اظهار داشت: ریشه حوزه های علمیه به زمان رسول خدا(ص) برمی گردد، پس دارای اصالت بنیادین است و اوج آن را در عصر امامین صادقین علیهم السلام مشاهده می کنیم و در عصر غیبت نیز با تلاش عالمان دین در شرایط سخت و حتی با آتش زدن کتابخانه ها توسط مخالفان، حوزه ها ادامه یافت تا به زمان حاضر رسید.


وی با اشاره به وظایف مسئولان حوزه برای دارا بودن حوزه مطلوب، بیان داشت: سه نگاه و تفکر درخصوص حوزه وجود دارد، تفریطی، افراطی و مطلوب که نگاه ما تفکر مطلوب است.


رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، بیان کرد: تفکر تفریطی، حوزه ای می خواهد که بی تحرک باشد و چشمی همواره به گذشته داشته باشد که این نگاه انتظارات جامعه امروز را برآورده نمی کند. تفکر افراطی نگاه متقابل به نگاه تفریطی است به این صورت که حوزه ای مدرن، همچون دانشگاه امروزی می خواهد و از سنت های گذشته فاصله بگیرد. دانشگاه و حوزه هردو هدف تعالی دارند، اما هرکدام دارای شیوه و اصول خاص هستند.


وی عنوان کرد: نگاه مطلوب، مدنظر ما است. حوزه مطلوب به اصالت های خود پایبند و هیچگاه از آن دست نمی کشد. این حوزه با حفظ اصالت به گذشته فقط خیره نمی شود، بلکه نیازهای امروز جامعه را رصد و به تناسب آن برنامه ریزی می کند.


آیت الله حسینی بوشهری با بیان این که هنر آن است با حفظ اصالت، نیازهای روز را برطرف کرد،تصریح کرد: حوزه مطلوب زمان زده و اسیر فرهنگ زمانه نیست ،آگاه به زمان است و نه اسیر زمان. پروژه مطلوب دارای برنامه و فردانگر است و هرگز فقط به وضع موجود بسنده نمی کند و راه ورود و خروج را می داند.


وی با اشاره به روایتی از امام جواد علیه السلام بیان کرد: کسی که راه های ورود را نشناسد قطعا از راه خروج عاجز می ماند.


دبیرشورای عالی حوزه های علمیه خطاب به خواهران طلبه  گفت: شما در زمانه ای زندگی می کنید که برای ۱۰۰ سال آینده تصمیم می گیرند. خاستگاه انقلاب حوزه است و حوزه مطلوب نواندیش است نه نوگرا. نواندیشی یعنی اجتهاد مستمر و پویا که متناسب با نیاز حرکت می کند، ولی نوگرایی تصرف در دین می کند و چیزی که در دین نیست را به عنوان دین معرفی می کند که بدعت است.


امام جمعه قم، ابراز کرد: حوزه مطلوب اخلاق محور است که اگر اخلاق را از آن بگیرید دیگر حوزه نمی شود. طلاب برای دیگران الگو هستند خداترس اند چون اخلاق محورند. سیره اهل بیت(ع) را ملاک قرار می دهند.

آیت الله حسینی بوشهری با بیان این که حوزه علم پرور است و در قیامت حسرت نمی خورد که از فرصت حوزه استفاده نکرده است، گفت: سعی کنید از همان ابتدای سال هم افزایی داشته باشید و تقسیم کار کنید. حوزه و جامعه الزهرا، انرژی شان را با هم یکجا بگذارند که نتیجه و محصول بدهد.


عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر طلاب  که در محافل داخلی و مجامع بین المللی حضور یابند و از این طریق پیام حوزه را به همگان برسانند،‌افزود: طلاب باید بتوانند به منابع اصیل دست یابند، گرچه الان شرایط کرونایی است، اما پیشنهاد می کنیم کلاس ها غیرحضوری و مجازی برگزار شود که علم تعطیل بردار نیست.

۳۱۳/۶۱

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha