جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کاظم صدیقی

حوزه/امام جمعه موقت تهران با تاکید بر این که امر به معروف به عنوان یک سازمان یا وزارتخانه و یا نهاد دولتی هیچگاه در آن حد موثر نخواهد بود، گفت: امر به معروف، انقلاب مذهبی، ملی، اجتماعی پایدار و هدایت شده تحت پرچم ولایت است. تا «به من چه» و «به تو چه» و بی تفاوتی در جامعه هست، مشکلات حل نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در تهران، حجت الاسلام والمسلمین کاظم صدیقی، امروز در آیین افتتاحیه گردهمایی دبیران استانی ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور در مجتمع فرهیختگان دانشگاه آزاد اسلامی، اظهار کرد: در مسئله امر به معروف و نهی از منکر چند نکته قابل توجه است. اول اهمیت سرنوشت ساز آن است؛ به نحوی این فریضتین در قرآن برجسته است که اگر شما این دو فریضه را نداشته باشید هیچ امتیازی به هیچ دینی ندارید. قرآن می‌فرماید امتیاز مسلمین به جهت داشتن فریضتین امر به معروف و نهی از منکر نسبت به سایر ادیان و ملل این است که زندگی آن‌ها الهی و جهانی است نه زندگی فردی.

وی افزود: حضرت سیدالشهدا(ع) در پیغامشان دو مسئله را به عنوان انگیزه در نامه به محمد حنفیه مطرح فرمودند؛ اول اصلاح دین جدشان و دوم هم احیای امر به معروف و نهی از منکر. هر کس پیرو امام حسین (ع) است هم در اصلاح دین و هم در تزیین معروف و تقبیح منکر باید در مسیر حسینی تا پای جان تلاش کند.

رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر ادامه داد: جبهه مقابل امام حسین(ع) مقصد شومی را انتخاب کردند و با تخریب و تضعیف امامت به جنگ با دین رفتند. در قرآن داریم که شما هم مجموعه‌ای به هم پیوسته و دارای برنامه و به عنوان ید واحده امت داشته باشید و به هم پیوند بخورید، آنگاه همه با هم به سمت هدف والا حرکت کنید.

امام‌ جمعه موقت تهران اظهار کرد: امام خمینی(ره) نیز قطرات را جمع کرد و به صورت نهر در آورد و نهرها را به دریا تبدیل کرد و بدین ترتیب بود که یک امتی تشکیل شد و انقلاب به پیروزی رسید، بنابراین امر به معروف و نهی از منکر در حرکت امام(ره) تجلی پیدا کرد.

حجت الاسلام والمسلمین صدیقی خطاب به دبیران ستادهای استانی اظهار کرد: تا شما در مردم هضم نشوید و مردم را در صحنه حاضر نکنید، امر به معروف به عنوان یک سازمان یا وزارتخانه و یا نهاد دولتی هیچگاه در آن حد موثر نخواهد بود. امر به معروف، انقلاب مذهبی، ملی، اجتماعی پایدار و هدایت شده تحت پرچم ولایت است. تا «به من چه» و «به تو چه» و بی تفاوتی در جامعه هست، مشکلات حل نمی‌شود.

امام‌ جمعه موقت تهران با تاکید بر اینکه امر به معروف و نهی از منکر ناامن کردن همه گناهان و زشتی هاست، گفت: امروز باید ارزیابی کنیم که آیا هر کسی به دادگاه مراجعه می‌کند با احساس مباهات بیرون می‌آید؟ کسی که به سازمان‌ها و ادارات مراجعه می‌کند با رضایت خاطر بیرون می‌آید؟ امر به معروف و نهی از منکر یعنی همین حساس کردن مردم به اشکال ها. اگر مردم را نسبت به عیوب و اشکال‌ها حساس کردید، همه دور شما را می‌گیرند و از شما حمایت می‌کنند.

رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر ادامه داد: اگر می‌خواهید ریشه نظام در برابر تندبادهای جهانی نلرزد، باید امر به معروف و نهی از منکر را احیا کنیم. همین مشکلات اقتصادی کشور جزء منکرات است. اگر ما نسبت به اشکالات بی تفاوت نبودیم این منکرات به وجود نمی‌آمد.

وی افزود: امر به معروف در درجه اول دعوت به خیر است و ما باید این را جا بیندازیم که احیای آن به معنای مقابله با بیماری‌های اخلاقی در جامعه است. امر به معروف احیای شریعت اسلام و به صحنه آوردن اهل بیت است. امر به معروف اگر نباشد قدرت دفاعی پیکره جوامع تضعیف می‌شود. ما باید اعتماد مردم را با امر به معروف و نهی از منکر جلب کنیم. امر به معروف و نهی از منکر مقابله با ظالم و دفاع از حق مظلوم است. امر به معروف احیای حقوق مردم است. هر کس خواست مربی جامعه و مزکی نفوس باشد و ادعایش نجات جامعه است باید به این فریضتین توجه کند.

حجت الاسلام والمسلمین صدیقی گفت: کسی که امر به معروف می‌کند باید بر خشم خود مسلط باشد؛ امر به معروف عکس العملی به هیچ عنوان اثر ندارد. آمر به معروف و ناهی از منکر باید حکیم باشد، موضع درد را بشناسد و مرحم را روی درد بگذارد. اگر تقاضاهای مردم را ارزیابی کنیم، عرضه‌های ما با آن تقاضاها متناسب خواهد بود. اگر چنین نباشد امر به معروف و نهی از منکر عکس خود را نتیجه خواهد داد. مراعات عرف را در امر به معروف کردن بسیار مهم است.

انتهای پیام  ۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • بهاره IR ۰۵:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
    0 0
    اگر مردم در کتب بچه ها در همه جا به مردم همین رو متوجه میکردم که در دین در کل عالم به من چه و به تو چه نداریم ، اوضاع بی نهایت بهتر بود