دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
خانم فاطمه یوسفی در نشست طلاب مدرسه علمیه الزهرا(سلام الله علیها) یزد

مشاور و استاد مدرسه علمیه الزهرا(سلام الله علیها) یزد، عقل محور، معنویت محور و ماندگار بودن را از مولفه های شادی و نشاط مطلوب عنوان کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از یزد؛ خانم فاطمه یوسفی، روز شنبه در نشست طلاب مدرسه علمیه الزهرا(سلام الله علیها) یزد که به صورت مجازی برگزار شد،  به موضوع نشاط معنوی در سایه توسل به اهل بیت (علیهم السلام) پرداخت و با تقسیم نشاط و شادی به دو قسم پایدار و ناپایدار، مؤلفه های شادی پایدار و مطلوب را بیان کرد.

وی با اشاره به شبهات مطرح شده مبنی بر افسردگی و کاهش نشاط شیعیان بر اثر پایبندی به اعتقادات و حضور در مراسم دینی، افزود: بر خلاف گمان بعضی، شادی و نشاط واقعی و پایدار در سایه توسل به اهل بیت (علیهم السلام) حاصل خواهد شد.

استاد حوزه خواهران در تشریح مؤلفه اولِ شادی مطلوب و پایدار، گفت: عقل محور بودن از لوازم نشاط مطلوب است به نحوی که مواد مخدّر، مشروبات الکلی و ... که باعث زوال عقل و شادی زودگذر و موقّتی می گردد، از شادی‌های مطلوب محسوب نمی شوند.

کارشناس مذهبی، در تبیین مؤلفه دومِ نشاط مطلوب، (معنویت محور بودن)، اظهار داشت: ممکن است انجام برخی امور معنوی سخت باشد، امّا برای ساخته شدن انسان و ایجاد شادی پایدار و دائمی لازم و ضروری است.

وی، ماندگار بودن شادی را مؤلفه سوّم ذکر کرد و یادآور شد شادی در هنگام گوش دادن موسیقی و ... از هیجانات زودگذر و غیرماندگار است.

یوسفی در ادامه، معیار نشاط هر فرد را بر مبنای درجه رضایت وی در زندگی دانست و با تبیین ابعاد جسمانی و روحانی وجود انسان، نگاه صِرف به جنبه های مادّی را موجب افتادن در ورطه خطا و اشتباه خواند.

کارشناس مشاور با اشاره به آیات و روایات، افزود: دین مبین اسلام و آموزه های دینی نیز بر شوخی، نشاط و شادابی با رعایت حدّ و مرزهای شرعی و عرفی، سفارش می نماید. به عنوان مثال شوخی باید به اندازه و در جایگاه خود باشد و موجب کشف سِرّ و تمسخر نگردد.

استاد حوزه خواهران با توجه به جسمانی و روحانی بودن وجود انسان، نشاط را نیز به دو بخش جسمی و روحی تقسیم و تاکید کرد: این دو با هم رابطه تنگاتنگ دارند و هر یک بر دیگری اثرگذار خواهد بود.

وی با استناد به روایات معصومین (علیهم السلام) توجه به شادی های جسمانی از جمله پیاده روی، شنا، مسواک زدن، خوردن و آشامیدن و ... را در کلام ایشان یادآور شد و گفت: اگر همین شادی ها از حدود شرعی و معنوی خارج شود، از دیدگاه دین نشاطِ پایدار و صحیح نخواهد بود.

یوسفی با استناد به نظر دانشمندان، باورها و اعتقادات را از پایدار کننده های شادی و نشاط عنوان و افزایش میزان رضایت از زندگی پس از حضور در مجالس اهل بیت (علیهم السلام) را از نمونه های آن ذکر کرد به گونه ای که سینه زنی و گریه بر مصائب آن بزرگواران موجب کاهش افسردگی، امید به آینده و پویایی می شود.

وی  در پایان خاطرنشان کرد: هرچه دستاویز معنوی در زندگی بیشتر باشد، نشاط و شادابی نیز بیشتر خواهد بود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha