چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
حجت الاسلام سید احمد قره باغی

حوزه/ حجت الاسلام قره باغی گفت: بسیاری از افراد در حساب‌های بانکی خود مقادیر زیادی پول را به بهانه روز مبادا حبس می کنند، در حالی که همین پول های راکد باعث تورم و اخلال در بازار اقتصاد جامعه هستند که با قرض دادن آنها به جوانان جویای شغل و ازدواج، سبب گشایش در زندگی اجتماعی و ثواب اخروی می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، از ارومیه، حجت الاسلام سید احمد قره باغی امروز در مراسم افتتاحیه سال تحصیلی مدرسه علمیه الزهرا (س) ارومیه که در  محوطه باز این مدرسه برگزار شد، اظهار داشت: به دلیل توجه فراوان رهبر معظم انقلاب به موضوع عدالت و گلایه از پژوهشگران حوزوی و دانشگاهی به دلیل عدم توجه کافی به موضوع عدالت، بنده ترجیح میدهم که موضوع سخنان را در این مجلس اهل بیتی، به موضوع عدالت  متمرکز کنم و برای این موضوع از طریق تبیین ظلم و شقوق مختلف آن، کمکی هر چند اندک به تبیین فضای گفتمانی درباره عدالت بپردازم .

وی با بیان این که ظلم ابعاد مختلفی دارد یک بعد آن، ظلم به خود است و بعد دیگر مربوط به دیگران، ادامه داد: ظلم به نفس در نگاه ابتدایی چه‌بسا کم اهمیت‌تر از دیگری دیده شود؛ اما حقیقت این است که اجحاف به دیگران از ظلم به خود منشاء می گیرد.

عضو هیئت علمی موسسه حکمت و فلسفه ایران افزود: نتیجه ظلم به نفس به دیگران هم تسری پیدا می کند و یکی از مهمترین مصادیق ظلم به خود طبق آیات قرآن و روایات ، شرک به خداوند متعال است و ممکن است گفته شود که موضوع شرک برای حاضرین در مجلس سیدالشهدا علیه السلام لزومی به طرح ندارد، لکن باید توجه کرد که مراتبی در شرک وجود دارد که مع الاسف بسیاری از ما مبتلا به آن مراحل هستیم.

وی تصریح کرد: یکی از مراتب شرک که به زندگی روزمره ما نیز ارتباط دارد. شرک در اعتماد به خداست، بسیاری از ما انسان ها و حتی بسیاری از کسانی که در مجالس اهل بیت علیهم السلام شرکت میکنیم ، مبتلا به این مرتبه هستیم که قدرت خودمان و قدرت بشر مدرن را بیش از قدرت الهی می دانیم .

حجت الاسلام قره باغی اضافه کرد: این ادعا شواهد فراوانی در زندگی ما دارد؛ به عنوان مثال، در ماجرای کرونا، رهبر معظم انقلاب و علمای اهل معنا و معرفت، تاکید بر تضرع و مناجات با خداوند متعال کردند، ولی حتی جامعه متدینین توصیه‌ها را جدی نگرفتند و متضرعانه به ساحت خداوند متعال پناه نبردند.

وی گفت: نمونه دیگر شرک در اعتماد به خدا، شیوع عادت پس انداز در میان ماست. بسیاری از ما مبتلا به این مشکل هستیم که در حساب‌های بانکی خودمان، مقادیر زیادی پول را حبس می کنیم، صرفاً به این دلیل که نگران روز مبادا هستیم، در حالی که همین پول های راکد باعث تورم و اخلال در بازار اقتصاد جامعه هستند، بلکه قرض دادن آنها به جوانان جویای شغل و ازدواج، سبب گشایش در زندگی اجتماعی و ثواب اخروی می شود؛ ما در این موضوع وعده‌ی قطعی قرآن را درباره آینده‌ی قرض دهنده باور نمی کنیم، اما به قدرت پولی که در بانک ها جمع می کنیم، بیشتر اعتماد داریم.

عضو هیئت علمی موسسه حکمت و فلسفه ایران افزود: در آیات میانی سوره طه، خداوند متعال به مادر حضرت موسی(ع)، که او را از چشم فرعون پنهان کرده بود، توصیه می کند که کودک تازه به دنیا آمده را داخل صندوقی بگذارد و او را در رودخانه خروشان نیل رها کند و به او وعده می دهد که این کودک در ساحل رودخانه به دست فرعون خواهد رسید ؛ همان فرعونی که دشمن اصلی حضرت موسی(ع) است. خدای عظیم در این آیات می گوید من آن چنان قدرتی دارم که میتوانم دسیسه دشمن حضرت موسی را بی‌اثر کنم و پیامبر الهی  را در دل اردوگاه دشمن، پرورش داده و بزرگش کنم.

وی در پایان تصریح کرد: بی اعتمادی به خدا و در پی آن ظلم به خود، منشاء شیوع ظلم در جامعه می شود. سال ۷۸ و در میانه فتنه آن سال همراه عده‌ای از دوستان  محضر حضرت آیت الله بهجت(ره) رسیدیم تا درباره چگونگی مواجهه با فتنه نصیحتی بکنند؛ ایشان به درستی در تحلیل آن فتنه عظیم به ظلم دوستان متدین به نفس خودشان اشاره کردند و فرمودند؛ اگر ما متدینان اهل ظلم به خود نبودیم، جامعه نیز ظالم نمی‌شد؛ اگر برخی از ما روحانیون، اهل سکونت در خانه های اشرافی و میلیاردی نبودیم، مردم از روحانیت و علما روگردان نمی‌شدند و باید راه چاره را دریابیم.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha