سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
شاهین شهر

حوزه/ نشست اخلاقی با موضوع: «فلسفه ماندگاری نهضت امام حسین (ع)» در مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی شاهین شهر برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، مریم صادق بیگی، معاون آموزش مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی شاهین شهر، در نشست اخلاقی با موضوع: «فلسفه ماندگاری نهضت امام حسین (ع)» گفت: خداوند در قرآن کریم، پیامبر(ص) را به تبعیت از انبیاء در گذشته وا داشت و در قرآن پیامبر(ص) را از رفتار حضرت یونس نسبت به قومش نهی فرمودند و علت دعوت به تبعیت از انبیاء گذشته و نهی از رفتار خاص حضرت یونس در مقوله "صبر" ایشان است.

وی، صبر را شامل صبر در طاعت، صبر در معصیت و  صبر در مصیبت بیان کرد و گفت: صبر در طاعت یعنی صبر در انجام فرامین دین و خلاف خواسته های نفس قدم برداشتن به خاطر جلب رضایت خداوند مثل انفاق به فرمایش امیر المومنین در نهج البلاغه امام علی (ع) فرمودند: فردی که فرزند از دست داده امکان دارد که شب بخوابد اما شخصی که مال از دست داده خواب شب را نخواهد داشت، حب مال خواسته نفس است اما انفاق قدم برداشتن بر خلاف خواسته نفس است.

معاون آموزش مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی شاهین شهر گفت: صبر در معصیت یعنی اگر در فضای گناه توانستی مسلط شوی و در برابر گناه بایستی این می شود صبر در برابر معصیت و سومین صبر، صبر در برابر مصیبت است که انسان در مواجهه با مصیبت ها خویشتن دار باشد تا به کفر و جزع و فزع و از دست دادن عقل و هوشیاری ختم نشود.

وی در مورد صبر در برابر مصائب به مسائل مبتلا به روز به عزاداری اموات اشاره کرد و گفت: فضایی که میت را خاک می کنند پر از ملک است، کارگزاران حضرت عزرائیل در عالم دنیا مشایعت میت را می کنند پس باید فضایی که میت تشیع می شود باید سکوت بر پا باشد و تنها ذکری که می توان گفت ذکر تهلیل است.

صادق بیگی در ادامه فلسفه ماندگاری نهضت امام حسین(ع) را بیان کرد و گفت: حادثه کربلا رویارویی کل باطل با کل حق در عالم ظاهر است، هدف قیام امام حسین(ع) مبارزه با کل باطل بود نه مصداقی مثل یزید برای همین کل تاریخ می تواند تبعیت از این قیام را داشته باشد.

صادق بیگی افزود: قرآن جهانی است و زمان و مکان نمی شناسد، اهل بیت(ع) هم همین طور هستند بنا بر نظر شیعه امام حسین(ع) قرآن ناطق است چرا که منطبق بر کل قرآن می باشد یعنی زمانش می شود الی یوم القیامه همه وجود ایشان جاویدان است و ماندگاری ایشان الی یوم القیامه است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha