پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام عاملی مدیر حوزه علمیه خراسان

حوزه/ مدیر حوزه علمیه خراسان با اشاره به مسئله نفوذ، تاکید کرد: دیده‌بانی در این موقعیت بسیار متفاوت تر است و می بایست صیانت در بخش‌های مختلف محقق شود که لازمه این امر برخورداری از جامعیت بالاست.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت الاسلام و المسلمین سید مصباح عاملی در دیدار کارکنان دفتر حراست و تحقیقات حوزه علمیه خراسان با قدردانی از فعالیت های ارزنده صیانتی، ابراز کرد: علیرغم اینکه کار در امور حراست سنگین می باشد، تاکنون زحمات بسیار ارزشمندی در این بخش صورت گرفته است.

مدیر حوزه علمیه خراسان بر برنامه ریزی و هدفمندی کار همراه با نوآوری و خلاقیت در راستای امور تحولی برای برنامه های پیش رو تاکید کرد.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان گفت: گستره کار حراست و صیانت شمول و فراگیری بی نهایتی دارد؛ در واقع معاونت ها و دفاتر می بایست هماهنگ عمل کنند، ولی در عین حال حوزه کاری آنها محدوده خاصی دارد، اما فضای کار حراست و صیانت عام و فراگیر است. به طور مثال اگر حراست نقش دیده‌بانی دارد این امر، شامل مباحث شخصی، اجتماعی، اخلاقی و اعتقادی است.

وی با اشاره به جریان نفوذ از سوی دشمن، متذکر شد: گاهی عامل نفوذ می تواند در حوزه راه پیدا می‌کند. دیده‌بانی در این موقعیت بسیار متفاوت تر است و می بایست صیانت در بخش‌های مختلف محقق شود که لازمه این امر برخورداری از جامعیت بالاست و به همین علت، ورود عمیق همکاران حراست و صیانت در مباحث الزامی می باشد.

مدیر حوزه علمیه خراسان، با بیان اینکه شناخت جریان ها و تفکر های سالم هم باید در دست کار باشد، اظهار کرد: تولی و تبری در این بحث راه پیدا می‌کند، زیرا جریان های صحیح در کنار جریان های ناصحیح باید شناخته شوند و هم معرفی شوند.

حجت الاسلام و المسلمین عاملی خاطر نشان کرد: حوزه، فراجناحی است و همکاران مجموعه حراست و تحقیقات می بایست با این نگاه و متناسب با نیاز سنجی و آسیب شناسی، برنامه و اطلس جامعی را طراحی کنند.

مدیر حوزه علمیه خراسان با اشاره به اینکه مهمترین بحث اخلاق، حفظ سلامت به عنوان پایه اصلی هر حرکتی است، با تاکید بر اهمیت و ضرورت آن، گفت: اگر اخلاق در حوزه درست نشود بقیه کارها و مسائل همچون: سیاست و اعتقاد نیز درست نخواهد شد.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان در ادامه برای موضوع اخلاق سه راهکار ارائه و ابراز کرد: اول اینکه، آموزش همراه با تربیت جامع باشد. تعلیم و تربیت از ابتدا تا انتهای تحصیل باید در پی و به دنبال هم بوده و مستمر ادامه داشته باشند. «رَبِّ زِدْنی عِلْماً» یعنی همین، کار آموزشی و تربیتی با نرم افزار آموزشی و تربیتی عملیاتی شود.

وی، دومین اقدام را مراقبت و نظارت مستمر، تعلیم، تربیت، استعداد سنجی و انگیزه سنجی دانست و گفت: اینها از اموری است که باید در دستور کار قرار گیرد. با توجه به فعالیت دشمن به صورت نرم افزاری، سخت افزاری، حضوری و مجازی، مراقبت هم به همین نسبت باید گستره اش زیاد شود. این امر نیز با هماهنگی و استمرار آن در تمامی قسمت ها محقق می شود و شکل می گیرد تا اتفاقات خوبی رخ دهد.

مدیر حوزه علمیه خراسان سومین نکته را درمان برشمرد و توضیح داد: حال اگر تمام فعالیت ها صورت پذیرفت و با این وجود، مشکلی پیش آمد، نیاز به درمان فردی یا جمعی، است. برای درمان هم باید برنامه داشته باشیم و تا جایی که امکان دارد باید صورت بگیرد و در جایی که امکان درمان نبود، باید از آلوده شدن و سرایتش، جلوگیری کرد.

حجت الاسلام و المسلمین عاملی افزود: به طور مثال، اگر فردی به لحاظ اخلاقی، سیاسی، فکری، اعتقادی و از هر زاویه و بعدی که در نظر بگیریم، فاسد شده و به این مطلب رسیدگی و تمامش نکنیم، این فساد ریشه می دواند و به اصطلاح، فاسدی است که مفسد هم خواهد شد و فساد در خودش نخواهد بود پس مرحله به مرحله جراحی خواهیم رسید و از این بابت است که برای هر کدام از این مراحل باید برنامه ویژه داشته باشیم.

مدیر حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه باید تعلیم و تربیت با طراحی و برنامه ریزی و هماهنگ با تمامی معاونت ها و دفاتر پیش برد، اظهار کرد: همانطور که مسائل اخلاقی و اعتقادی افراد توسط این دفتر بررسی می‌شود، باید دشمن‌شناسی و دوست شناسی نیز با برنامه‌ریزی و آموزشِ به موقع طلاب، صورت پذیرد تاطلبه‌ها در این خط نیز بیش از پیش آماده و آگاه باشند.

در ابتدای این جلسه، حجت الاسلام سید جواد هاشمی، مدیر دفتر حراست و تحقیقات حوزه علمیه خراسان گزارشی از فعالیت‌های این مجموعه در یک سال گذشته ارائه کرد و همکاران این دفتر نیز مطالبی بیان کردند.

انتهای پیام/313/25

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • IR ۱۸:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۲
    0 0
    حوزه قم بله فراجناحی است ولی حوزه خراسان نه...