پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
تصاویر/ نشست صمیمی مدیر حوزه های علمیه با مدیران مدارس استان قم/آیت الله اعرافی

حوزه/مدیر حوزه های علمیه گفت: با طراحی ۴۰۶ رشته، گرایش، مقطع تا دو – سه دهه آینده آموزشی حوزه های علمیه را طراحی کرده ایم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت الله علیرضا اعرافی مدیرحوزه های علمیه، امروز در نشستی ۱۵۰ دقیقه ای با مدیران مدارس علمیه قم که درمسجد مدرسه علمیه معصومیه برگزار شد، اظهارکرد: در ساختار جدید تحولّی حوزه های علمیه ۴۰۶ رشته، گرایش و مقطع را برای دو  الی سه دهه آینده حوزه طراحی کرده ایم که ماحصل تلاش سه ساله بیش از ۶۰۰ استاد و صاحب نظر حوزه های علمیه است.

عضو شورای عالی حوزه علمیه افزود: در ساختاری جدید علمی و آموزشی حوزه که در راستای تولید علم و آگاهی است به این مهم توجه جدّی شده است که از سنت های حوزه کاسته نشود و چه بسا، بسیاری از این سنّت ها نیز در این مسیر تقویت شده است.

وی ادامه داد: من در جلسات متعددی که در مجموعه های مختلف کشور حضور پیدا می کنم، می بینم که در بسیاری از مباحث ناپختگی هایی وجود دارد در حالی که نیاز جدّی ما در عرصه حاضر تولید علم است و لذا ما علی رغم همه تنگناهای مالی که داریم به صورت وسیع و منظم نسبت به این نیاز ورود پیدا کرده است که بحمدالله به توفیقات ارزشمندی هم رسیده ایم.

آیت الله اعرافی خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم از مقام علم صحبت کنم باید بگویم از حدود ۲۰ رشته علمی که سرفصل هم نداشت، امروز  ۸۰ رشته، گرایش و مقطع عملیاتی شده است که با تلاش سه ساله ۶۰۰ استاد ممحض رشته های علمی که اجرایی شده است به سه چهار برابر رسیده است و اکنون بیش از یکصد رشته دیگر در حال سرفصل نویسی است و ان شاءالله تا سال ۱۴۰۱ تمام رشته های علمی سرفصل نویسی خواهند شد.

مدیر حوزه ها علمیه با اشاره به نقشه جامع حوزه، گفت: با همه مشکلات مالی که داشته و داریم، امروز مفتخریم که نقشه جامع آموزشی ۱۰ سال آینده حوزه برای اجرایی شدن این رشته گرایش مقطع های جدید را به سرانجام برسانیم.

عضو فقهای شورای نگهبان، ادامه داد: امروز حوزه علمیه با توجه به نیازهای جامعه، نظام و انقلاب اسلامی در حال حرکت و پویایی است و در این ۵۴ ماه گذشته با کمبود ها وکسری هایی که داشته ایم با کارجهادی همه همکارانم چه در صف و ستاد به هیچ عنوان حرکت رو به رشد و توسعه حوزه های علمیه را متوقف نکرده ایم.

وی با بیان اینکه در دوره جدید سعی کرده ایم از همه توان و ظرفیت های مراکز و مجموعه هایی حوزوی بهره مند شویم و یک نوع نظام مندی و ساماندهی را برقرار کنیم افزود: زمانی که رهبرمعظم انقلاب، موضوع سبک زندگی را مطرح کردند سریعاَ نسبت به تقویت و حتی اقدامات حمایتی از برخی مجموعه فرهنگی هنری سبک زندگی را انجام داده ایم.

آیت الله اعرافی در بخش دیگری از سخنان خود به طرح آمایش حوزه های علمیه اشاره کرد و افزود: این طرح عملیاتی از دیگر اقدامات ارزشمند حوزه های علمیه است که بر اساس کارویژه های روحانیت طراحی و عملیاتی شده است، بطوریکه ۲۰۰ کارکرد در ۴ گروه تعریف شده اند و در این راستا ۴۰ نهاد به منظور همکاری و تعامل مشخص شده اند که یکی از آن‌ها همکاری با وزارت آموزش و پرورش است که بیش از ۴۰ محور همکاری به امضای وزیر آموزش و پرورش و مدیرحوزه رسیده است و هم اکنون در حال انجام است و دیگری برنامه ای مشترک با ستاد کل نیروهای مسلح است.

وی اضافه کرد: از جمله برنامه های مشترک و عملیاتی بین این دو نهاد، تربیت طلاب مبلغ معلم، مدارس طرح امین، سربازمعلم ها، راه اندازی مشترک مرکز تربیت مبلغ معلم از سوی حوزه با همکاری آموزش و پرورش و دانشگاه فرهنگیان بخشی از اقدامات در حال انجام است.

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: یکی دیگر از اقدامات ارزشمند بحث هدایت علمی در سطوح عالی شکل گرفته است، البته رضایت نسبی وجود دارد، ولی با نگاه به حفظ کامل سنت های حوزه در ۵۰ مدرسه علمیه با رتبه بندی های خوب در سطوح عالی در حال انجام است.

مدیر حوزه های علمیه در بخش دیگری از سخنان خود به مباحثی از جمله واسپاری دروس خارج به استان ها و ارتقای حوزه های استانی، اصلاح سطوح ۲ و ۳ و نظم بخشی به سطوح عالی، متوازن تر شدن امتحانات شفاهی و افزایش اساتید آن، اجازه اعمال نمره در برابر مقالات علمی و کارهای تحقیقی، پیشبرد برنامه ها در فقه معاصر، تقویت زیرساخت های مرکز فناوری حوزه علی رغم کمبود بودجه، تجهیز و تقویت زیرساخت های رفاهی و ورزشی مجموعه های حوزوی و دهها اقدام ریز و درشت دیگر اشاره کرد.

آیت الله اعرافی به اقدامات صورت گرفته در مرکز فناوری حوزه های علمیه اشاره کرد و گفت: علی رغم همه کسری ها، تلاش های جهادی همکارانمان در این عرصه بسیار ارزشمند است، تهیه ۲۰۰ هزار ساعت درس و ارائه آن در بستر فضای مجازی با حداقل هزینه، کار کوچکی نیست که بتوان از کنار آن به سادگی گذشت.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: نگاه ویژه حوزه به هوش مصنوعی و به خدمت گرفتن آن در علوم اسلامی و انسانی یکی دیگر از اقدامات مهم دوره جدید است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha