جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کد خبر: 978018
۲۳ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۳
درس خارج فقه داروسازی

حوزه/ هیئت اندیشه‌ورز دین، سلامت و سبک زندگی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان، درس خارج فقه داروسازی را برگزار می‌کند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، هیئت اندیشه‌ورز دین، سلامت و سبک زندگی معاونت پژوهش این حوزه، دروس خارج فقه سلامت را از سال ۹۸ به اجرا درآورده است و برای سومین سال متوالی و در سال تحصیلی جدید، درس خارج فقه « داروسازی» را توسط حجت‌الاسلام والمسلمین محسن ملکی برگزار می‌کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسن ملکی، استاد دروس خارج حوزه علمیه خراسان در نشست هم‌اندیشی که در راستای آشنایی با سرفصل‌های درس مزبور با جمعی از اساتید دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، برگزار شد، ضمن تأکید بر رابطه تنگاتنگ علم و دین، گفت: از علومی که در اختیار دین قرار می‌گیرد، علوم تجربی است که مکمل علوم معرفتی در حوزه اعتقادات و فروع دین می باشد و محل بحث امروز ما نیز رابطه علوم تجربی با فروعات دینی است.

استاد دروس خارج حوزه علمیه خراسان بابیان اینکه فقه امامیه به‌روز، پاسخگو و مبتنی بر وحی است و معتقدیم که قواعد دینی تا قیامت پاسخگو هستند، در باب اهمیت موضوع شناسی، تشریح کرد: مسئله امروز ما موضوع شناسی است. حکم از طرف شارع مقدس مطرح‌شده و به‌صورت کلیات است و آنچه نو می‌شود موضوعات هستند که باید منطبق بر احکام شوند که  از این رو محقق باید در ابتدای امر کاوش کند و به موضوع شناسی بپردازد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسن ملکی، افزود: ما باید محورهای کلی که منشاشناسی داروها است از جمله پاسخ به این سوال ها که « دارو چیست؟ در فرهنگ علمی جدید به چه چیز دارو می‌گویند؟ داروی پیشگیری‌کننده و درمان‌کننده چیست؟ برخی داروها منشأ حیوانی دارند و حال از چه حیواناتی گرفته می‌شوند؟ و آنچه منشا منشأ گیاهی و یا شیمیایی دارند، چطور است؟» را بشناسیم و در این زمینه از متخصصان امر داروسازی کمک بگیریم.

استاد دروس خارج حوزه علمیه خراسان با تأکید بر اینکه وظیفه ما این است، ابتدا موضوعات جدید را شناسایی کنیم و بر اساس قواعد فقهی پاسخ آن‌ها را به دست آوریم تا معتقدین و متشرعین هر دارویی را مصرف نکنند، بیان کرد: ما معتقدیم تا ابد ممکن است که هر رفتاری را مبتنی بر دین و شریعت انجام داد، لذا باید هم‌نظر به علم داشت و هم به دین. خداوند طبیعت را به نحوی ایجاد کرده که مطابق با شریعت است.

در ادامه این نشست دکتر وحدتی از اساتید دانشکده داروسازی و دکتر هادی زاده استاد گروه شیمی داروی دانشکده داروسازی، با تأکید بر تخصصی بودن شاخه‌های مختلف داروسازی و نیاز به استفاده از دانش گروه‌های مختلف علمی در این زمینه به تبیین اجمالی محورهای بیان‌شده پرداختند و مسئله تلفیق اخلاق و فقه در مسائل مربوط به داروسازی را مورد اشاره قرار دادند.

مقرر شد این جلسات به‌صورت مرتب در طول سال تحصیلی جهت آشنایی با موضوعات جدید و متنوع در حیطه داروسازی و با حضور متخصصان و اساتید حوزوی برگزار گردد.

انتهای پیام/۳۱۳/۲۵

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha