سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
پیاده روی اربعین

حوزه/ دیپلمات ماداگاسکاری درباره واقعه عاشورا و مراسم اربعین گفت: از این واقعه درس مهمی گرفتم که اتحاد و انسجام واقعی بین تمام عقاید و باورهای بشری شدنی است؛ ما می‌توانیم طبق آموزه امام حسین (ع) باورمند و برادرانه زندگی مشترکی داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، سید محمد اتومانی دیپلمات ماداگاسکار در همایش بین‌المللی «تجلی ارزش‌های بیانیه گام دوم انقلاب و تمدن نوین اسلامی در کنگره اربعین» که از سوی معاونت بین الملل بعثه مقام معظم رهبری به صورت مجازی برگزار شد، به سفر اتفاقی خود در چهار سال پیش به همراه هیأتی از ماداگاسکار در زیارت اربعین اشاره کرد و گفت: ابتدا فکر می‌کردم که تجمع اربعین مناسکی برای شیعیان است ولی اهل سنت، مسیحیان، ایزدیان، زرتشتیان و سابعیان نیز در این زیارت و بزرگداشت مؤمنان شرکت داشتند.


دیپلمات ماداگاسکار ادامه داد: از این واقعه درس مهمی گرفتم که اتحاد و انسجام واقعی بین تمام عقاید و باورهای بشری شدنی است؛ ما می‌توانیم طبق آموزه امام حسین (ع) باورمند و برادرانه زندگی مشترکی داشته باشیم.


وی با اشاره به ثبت مراسم اربعین در فهرست میراث فرهنگی ناملموس بشری یونسکو گفت: باید در بزرگترین اجتماع مذهبی دنیا به بیش از هفده میلیون زائر خوش آمد گفت و کمک و همراهی کرد.


دیپلمات ماداگاسکاری، زیارت اربعین را با تمام تفاوت‌ها و مراحل مختلفش تجلی عینی اراده خداوند و پیام امام حسین (ع) دانست و گفت: این تجلی در جمع شدن همگان در یک مکان، با عشق به پذیرش دیگری، از هر قوم و نژاد متبلور شده است.


خطیب ماداگاسکار، دنیای کنونی را خشن، آکنده از تنفر، خشونت، پرخاشگری، قحطی، فقر، جنگ، فساد، وحشی‌گری و ناامیدی در تمام اشکال آن توصیف کرد و اظهار داشت:  اربعین به طور مداوم با فلسفه آزادی که امام حسین (ره) آن را بیان کرد در پیوند است.


وی با طرح سؤالی مبنی بر اینکه «اگر انسان‌ها می‌توانند به صورت مسالمت‌آمیز در کنار یکدیگر جمع شوند و خاطره دردناکی را زنده نگه دارند، چرا نمی‌توانند در کشورهای متبوع خود و در زندگی هر روز خود صلح را حاکم کنند؟» گفت: این صلح، اعتلا دهنده اعتبار و وجهه خوبی در جامعه اسلامی و در سطح جهانی است.


اتومانی، مسئولیت حضرت آیت‌الله سید علی خامنه‌ای در رهبری انقلاب اسلامی را سنگین توصیف و تصریح کرد: رابطه دوستی مردم ایران و عراق سال‌هاست که برگزاری زیارت اربعین را ضمانت کرده است.


وی در بیان خاطره‌ای از نلسون ماندلا گفت: نلسون ماندلا می‌گوید «بیش از بیست سال را در زندان گذراندم و فقط در یک شب تصمیم گرفتم که بروم و تمام شروط حکومت را با امضا بپذیرم، اما ناگهان به یاد امام حسین (ع) و نهضت کربلا افتادم، چنانکه گویی امام حسین (ع) به من نیرویی داد که از حق آزادی و آزادگی دفاع کنم و این همان کاری بود که کردم».


دیپلمات ماداگاسکار از همه مردم در سراسر عالم درخواست کرد که  به زیارت امام حسین (ع) بروند و یادآور شد: زیارت امام حسین (ع) فقط یک راهپیمایی ساده نیست، بلکه این راهپیمایی پر از درس است. من در این راهپیمایی شرکت کرده‌ام و گواهی می‌دهم که داستان امام حسین (ع) در کربلا را شنیده‌ام، مصیبت‌هایی که به ایشان روا شد را شنیده‌ام؛ بنابراین می‌گویم «بهتر است ایستاده بمیریم تا زانو زده و خار زندگی کنیم».

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha