یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
امام جمعه تبریز

حوزه/ حجت الاسلام و المسلمین آل هاشم گفت: شهریار از نوابغ معاصر ایران اسلامی است که برای انقلاب دل سوزاند و هزینه این دلسوزی را هم با تحمل ملامت روشنفکرنماها پرداخت.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تبریز، حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمدعلی آل هاشم نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی عصر جمعه در مراسم بزرگداشت روز شعر و ادب فارسی و سالگرد رحلت استاد شهریار که در مقبره الشعرا تبریز برگزار شد، گفت: شهریار از نوابغ معاصر ایران اسلامی است؛ نبوغ شهریار شکل‌های تازه‌ای از شعر معاصر را در ادبیات فارسی طرح و ارائه کرد.

وی افزود: زمانی که شهریار شروع به سرودن غزل کرد خیلی ها معتقد بودند دوره غزل‌سرایی به سر آمده و همه قافیه‌ها، شکل‌ها و مفاهیم در غزل آورده شده و دیگر نوآوری در این شعر امکانپذیر نیست

امام جمعه تبریز ادامه داد: شهریار شاعر بزرگ و محبوب روزگار ما است و شاید کمتر ایرانی باشد که بیتی یا مصرعی از شهریار در ذهنش نباشد.

وی خاطرنشان کرد: شهریار در دوران مبارزات انقلابی دست به یک جهاد قلمی زد و به قول خودش انقلاب یک روح دیگری در وی دمید و گویی دوباره جوان شد.

نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی ادامه داد: دینداری و ولایتمداری، به عنوان دو عامل مهم که شهریار عمیقاً به آنها معتقد بود، سبب شده بود تا او رسالت خطیرش را در مسیر معرفی خاندان عترت و ولایت به‌خوبی به سرانجام برساند.

وی افزود: شهریار برای انقلاب دل سوزاند و هزینه این دلسوزی را هم با تحمل ملامت روشنفکرنماها پرداخت و به حق نامگذاری روز شعر و ادب که به خاطر تکریم و پاسداشت مقام هنری استاد شهریار، سالروز درگذشتش (27شهریور)را در نظر گرفته و در تقویم ثبت کرده‌اند.

حجت الاسلام و المسلمین آل هاشم ادامه داد:  یکی دیگر از کمالات شهریار، سرودن متاثّر از درون توفانی اوست، با همه مضامین حماسی و ولایی که در شعر او موج می‌زند، یک عشق واقعی است و مطلقاً ساختگی نیست.

وی افزود:  عشق شهریار به سرزمین مادری‌اش آذربایجان منجر به خلق اثر بی نظیر حیدربابا شد. منظومه ای بعید می دانم کسی ابیاتی از آن را حفظ نباشد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha