سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
ذبیح الله نعیمیان

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین ذبیح الله نعیمیان گفت: این امکان وجود دارد که از نگاه تمدنی سخن به میان آوریم؛ اما از لوازم و ضروریات آن وجود الگوست؛ ما می توانیم با این نگاه فاصله زمانی خود با امام حسین علیه السلام را بپیماییم و ایشان را به عنوان الگو داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین ذبیح الله نعیمیان عضو هیئت علمی پژوهشگاه اندیشه سیاسی اسلام در اولین جلسه دومین روز برگزاری مدرسه تابستانی شبهه پژوهی عاشورا تا اربعین با موضوع «الگو بودن امام حسین علیه السلام در دوره خود و دوران ما» گفت: در مرحله نخست باید دید که مخاطب امام چه کسانی هستند؛ از طرف دیگر باید دید خودِ امام که قرار است استمرار بخش راه پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله باشد چه کسی است.

وی افزود: ائمه اطهار علیهم السلام به عنوان اوصیای پیامبر اکرم مسئولیت راهنمایی و دستگیری مؤمنین را بر عهده دارند.

حجت الاسلام والمسلمین نعیمیان خاطرنشان کرد: امام حسین علیه السلام می تواند با جوامع انسانی مختلف گفت و گو کند و امام بودن خود را به آنان ارائه دهد.

وی نهایت زندگی و کمال انسانی را در سطح تمدنی اسلامی دانست و گفت: در این سطح نیاز به وجود الگو بسیار محسوس است.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه اندیشه سیاسی اسلام تصریح کرد: این امکان وجود دارد که از نگاه تمدنی سخن به میان آوریم؛ اما از لوازم و ضروریات آن وجود الگوست؛ ما می توانیم با این نگاه فاصله زمانی خود با امام حسین علیه السلام را بپیماییم و ایشان را به عنوان الگو داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه هم بیان ائمه معصومین علیهم السلام اثربخش بوده و هست و هم سیره عملی ایشان افزود: در کشورهای مختلف در دوران معاصر می بینیم که معارف و سیره ائمه اطهار برای افراد متفکری همچون گاندی الهام بخش بوده است.

حجت الاسلام والمسلمین نعیمیان بیان داشت: فرهنگ غرب دچار یک انحطاط فرهنگی و اخلاقی شده است؛ مهم این نیست که افرادی در این جوامع سخن از اخلاق می رانند؛ مهم این است که مجموعه حاکم بر گزاره های فکری و افعال کلی در جوامع غربی مشاهده می شود این انحطاط را به بار آورده است.

وی گفت: وقتی که نگاه تکریم گرانه نسبت به یک عبد و خادم را در سیره عملی امام حسین می بینیم آنگاه پی می بریم که بعد مادی افراد تعیین کننده میزان عزت آن ها نیست؛ این یکی از شاخص های مورد نیاز برای فضای اخلاقی جوامع امروز است.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه اندیشه سیاسی اسلام اظهار کرد: اسلام مکاتب ارزشی مختلفی دارد؛ مجموعه نظاماتی همچون نظام سیاسی اسلامی، نظام فرهنگی اسلامی و نظام اقتصادی اسلامی از جمله این مکاتب و نظامات هستند.

وی با تأکید بر نظام تعلیم و تربیت اسلام عنوان داشت: عالی ترین هدف در منظومه نظام های اسلامی قرب الهی است و تربیت انسان اصلی ترین انگیزه اسلام محسوب می شود.

حجت الاسلام والمسلمین نعیمیان گفت: آخرین نقش آفرینی امام حسین علیه السلام فدا کردن جان خود و خانواده اش در راه احیای دین بوده است؛ این حرکت بزرگ در تاریخ توانسته مجموعه ای از معارف را برای بشر به ارمغان آورد.

وی ادامه داد: در الگوگیری و الگوپذیری نسبت به امام حسین علیه السلام باید این را بدانیم که راه رسیدن به تمدن نوین اسلامی استفاده از وجود امام حسین علیه السلام و الگوگیری از ایشان است.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه اندیشه سیاسی اسلام تکفیر جوامع و حکومت ها از سوی گروه های افراطی راهکاری غلط برای اصلاح جامعه برشمرد و خاطرنشان کرد: برای تغییر و اصلاح جامعه می بایست با الگوگیری از امام حسین علیه السلام نباید تمام مباحث را بین کفر و ایمان ببینیم؛ محدود کردن نگاه اصلاحی به کفر و ایمان همان نگاه گروه های تکفیری است که به جای اصلاح، تخریب جوامع اسلامی را به دنبال خواهد داشت.

وی گفت: امام حسین علیه السلام مورد پذیرش تمام جوامع اسلامی است اما نیاز است الگو بودن ایشان را با ادبیات قابل فهم برای تمام مسلمانان پررنگ تر کنیم.

این پژوهشگر حوزوی بیان داشت: امام حسین فقط امام شیعیان نبودند؛ ایشان فراتر از دعواهای فرقه ای و سیاسی وصی پیامبر اکرم و نواده خاتم الانبیاء صلی الله علیه و آله بودند.

وی ضمن برشمردن فعالیت های معاصر مسلمانان در راستای احیای اسلام افزود: متأسفانه جنبش هایی همچون بیداری اسلامی در کشورهای اسلامی به دلیل نداشتن رهبر و الگو دچار تحریف و انحطاط شدند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه اندیشه سیاسی اسلام اظهار کرد: علمای وهابی عربستان نمی توانند انقلابی و مردمی تلقی شوند؛ اینان در خدمت حکومت جائرانه این کشور هستند.

وی گفت: متأسفانه تعدادی از مسلمانان علاقه به معاویه دارند و این یکی از موانع در رساندن پیام امام حسین علیه السلام به آنان است.

حجت الاسلام والمسلمین نعیمیان با تأکید بر مقاومت اسلامی عنوان داشت: امام حسین علیه السلام می تواند مقاومت در مقابل جهان استکبار را به مظلومین تمام دنیا ارائه دهد.

وی با اشاره به اهمیت وحدت بین جوامع اسلامی ادامه داد: با الگو قرار دادن امام حسین علیه السلام می توان شاهد اتحاد علمای میدانی و ناوابسته به حکومت ها در جهان اسلام بود.

وی افزود: در حال حاضر در برخی کشورهای اسلامی شاهد احیای خلافت هستیم؛ این به معنای رسیدن جوامع اسلامی به ضرورت وجود رهبر و الگوست.

این پژوهشگر حوزوی خاطرنشان کرد: در حال حاضر که اقتدار میدانی، سیاسی، علمی و تمدنی جمهوری اسلامی در دنیا پررنگ شده است الگو بودن مقام معظم رهبری بر هیچ کس پوشیده نیست؛ تاکنون بسیاری از علما و اندیشمندان جوامع اسلامی ارادت خود نسبت به ایشان را ابراز نموده اند.

وی تفاهم تاریخی، اجتماعی و سیاسی و بلکه تمدنی جوامع اسلامی را ضروری دانست و گفت: این امر با قرار دادن امام حسین علیه السلام به عنوان الگوی تمام مسلمانان شدنی است.

حجت الاسلام والمسلمین نعیمیان تصریح کرد: ائمه اطهار علیهم السلام، کلهم نورٌ واحد هستند؛ اما ظرف مکانی و زمانی مربوط به عصر امام حسین علیه السلام به گونه ای بوده که با شرایط امروز جوامع اسلامی تطابق بیشتری دارد؛ پس الگو بودن امام حسین علیه السلام در مواجهه با شرایط آن عصر می تواند برای ما راه گشا باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha