پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
مولوی سید ارشد مدنی دوباره رئیس جمعیت علمای هند منتخب شد

حوزه/ مولوی ارشد مدنی گفت: اسلام در هند از طریق جنگ‌آوران گسترش نیافته بلکه از طریق بازرگانان مسلمان عرب گسترش یافته است که شخصیت و کردار آنان مردم را تحت تأثیر قرار داد و مردم هند بدون هیچ گونه ترس و طمع اسلام را پذیرفتند.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه» مولوی ارشد مدنی رئیس جمعیت علمای هند، در گردهمایی ای که در هند برگزار شد، به گسترش اسلام در هند پرداخت و گفت: اسلام در هند از طریق مهاجمان گسترش نیافته بلکه از طریق بازرگانان مسلمان عرب گسترش یافته است که شخصیت و کردار آنان مردم را تحت تأثیر قرار داد و مردم هند بدون هیچ گونه ترس و طمع اسلام را پذیرفتند.

وی افزود: تاریخ اسلام و مسلمانان فقط به یکی دو قرن اخیر محدود نیست بلکه اسلام سیزده قرن قبل در هند گسترش یافته بود. مورخان توافق دارند که هند و عربستان قبل از ظهور اسلام باهم روابط تجاری خوبی داشتند، و پس از ظهور اسلام، برخی از تجار مسلمانان عرب با قایق از عربستان به کرالا هند رسیده و در آنجا ساکن شدند. آنان هیچ ارتش و قدرتی همراه نداشتند اما شخصیت و اخلاق آنان بود که مردم محلی به اسلام روی آوردند.

وی همچنین با اشاره به تاریخ اسلام در هند اظهار داشت: کتاب های تاریخ نیز از برخی پادشاهان هند که به اسلام گرویده شدند، را نام برده است. در مورد پادشاهی نیز ذکر شده است که وقتی معجزه شق القمر را شنید، شگفت زده شد و هنگامی که وی از ستاره شناسان دربار خود در این باره پرسید، آنچه را که آنان برای وی تعریف کرد، مشتاق زیارت پیامبر اکرم شد و تصمیم گرفت به عربستان برود. بنابراین دولت خود را تحت مراقبت دیگران گذاشت و سفر خود را با قایق آغاز کرد، اما در راه جان سپرد. اولین مسجد مسلمانان در کرالا هند ساخته شده و هنوز هم وجود دارد.

مولانا مدنی تاکید کرد: حادثه محمد بن قاسم بسیار متاخر است. پس از شکست راجا داهر در سند، کسانی که به محمد بن قاسم پناهنده شدند، پناهندگی گرفتند، بنابراین بسیاری از آنان، تحت تأثیر این رفتار مسلمانان شدند و اسلام را پذیرفتند. هیچ شواهد تاریخی مبنی بر استفاده از هر گونه اجبار برای پذیرش اسلام وجود ندارد و این واقعیت وجود دارد که هیچکس را نمی توان به زور مسلمان کند.

رئیس جمعیت علمای هند گفت: جمعیت علمای هند در ۱۰۰ سال گذشته برای گسترش اتحاد و محبت در هند کار کرده است. یک مثال زنده در این مورد این است که امروزه افراد ناتوان که با کمک مسلمانان در کارناتک هند کلید خانه به آنها داده شده است، شامل غیر مسلمانان نیز می شود.

وی گفت: برخی از مردم سیاست نفرت را پیش می گیرند تا قدرت را به دست بگیرند، ما باید مردم عادی را بیدار کنیم. ما باید سعی کنیم که اتحاد چند صد ساله بین هندوها و مسلمانان در این کشور از بین نرود، اجازه دهید مسلمانان در شادی ها و ناراحتی های هندوها شرکت کنند و برادران هندو در شادی ها و ناراحتی های مسلمانان شرکت کنند، از این طریق می توان در جامعه همبستگی متقابل را ارتقا داد و همچنین ما ناامید نیستیم و فکر می کنیم روزی که مردم بیدار شوند نفرت شکست خواهد خورد و اتحاد و محبت پیروز خواهد شد.

در پایان قابل ذکر است که جمعیت علمای هند طرح بازسازی ۳۳ خانواده آواره به علت سیل ۲۰۱۹ در ماهاراشترا نهایی کرده است. در میان آنان ۱۸ خانواده غیر مسلمان نیز وجود دارد. هزینه ساخت هر خانه حدود ۴۰۰۰۰۰ روپیه هندی است. مسلمانان کارناتک و همچنین جامعه مسلمانان ساداپور تمام کمک های ممکن را در این کمپین امداد سیل ارائه کرده اند و در این گردهمایی، به ۱۶ نفر از ۳۰ نفری که در سال ۲۰۱۹، در اثر سیل خانه هایشان ویران شده بود، به دست مولوی مدنی کلید خانه را گرفتند که شامل غیر مسلمانان هم بودند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • IR ۰۹:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۱
    1 0
    اسلام از طریق ایرانی ها گسترش پیدا کرد