پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
خدایاری

حوزه/ حجت الاسلام خدایاری گفت: یکپارچه دیدن ایران و نگاه به قفقاز از عینک ایران و دیدن آن سو و این سوی ارس در ضمن تمامیت ایران در اشعار او به وضوح نمایان بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از ارومیه، حجت الاسلام ناصر خدایاری امروز در مراسم بزرگداشت استاد شهریار که در سالن خانه مطبوعات آذربایجان‌غریی برگزار شد، اظهار داشت: بازتاب منظومه حیدربابای شهریار، بسیار گسترده و فرا مکان و فرا زمان بود.

وی افزود: زبان و ادب فارسی یاد آور میراث گران‌بهای تاریخ و نیاکان ما است و از امتیازات مهم شهریار افزون بر سرودن شعر در تراز شعرای نامی ایران و یا سرودن شعر به زبان ترکی و فارسی، مواضع سنجیده و منطقی وی در برابر فشارهای جریانات فکری و سیاسی زمانه خودش همچون پان فارسیست‌ها، پان ترکیست‌ها، جناح چپ مارکسیستی، رژیم پهلوی دوم و روشنفکران آن سوی ارس و ساکنان قفقاز جنوبی بود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌غربی اضافه کرد: فشارهایی که برخاسته از استحکام و درستی مواضع فکری استاد شهریار بوده و سرچشمه برخی فشارها در فراز ۱۳ منظومه حیدربابا، آمده است.

حجت الاسلام خدایاری ادامه داد: درون مایه‌های اشعار شهریار همچون منظومه حیدربابا که پیوند بین سنت و فطرت بود، موجب شد نام و آوازه شعر او فراتر از مرزهای ایران رود و با وجود دواوین و شعرای نامی همچون دورغون در قفقاز به سرعت نور بر قلب های همه کسانی که با زبان ترکی آشنا بودند نفوذ و آن را جاودانه کند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌غربی ادامه داد: مزیّت دیگر شهریار افزون بر پیوند عمیقش با دین و آیین، استفاده از زبان مادری برای بیان و صیانت از مرزهای یاد شده بود که تلاش می‌کرد بدفهمی‌ها، کج فهمی‌ها و سو تفسیرها را از اشعار خود به دور نگه‌دارد.

وی گفت: یکپارچه دیدن ایران و نگاه به قفقاز از عینک ایران و دیدن آن سو و این سوی ارس در ضمن تمامیت ایران در اشعار او به وضوح نمایان بود.

در پایان مراسم از شعرا و نویسندگان استان تجلیل به عمل آمد.

انتهای خبر./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha