جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
محمدعلی رنجبر

حوزه/ کارشناس مسائل استراتژیک و راهبردی گفت: باید تلاش کنیم چهره غیر واقعی و بزک شده و دروغ آمریکا را در منطقه تبیین کنیم تا کلان روایت های آمریکا فرو پاشد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام محمدعلی رنجبر در نشست «ظرفیت های فضای مجازی دوران پسا آمریکایی» که به صورت وبینار در قم برگزار شد، با اشاره به بررسی و تبیین فروپاشی کلان روایت های آمریکایی در فضای مجازی اظهار داشت: آمریکا توانسته است دنیا را با دروغ بزک شده جهت دهند و شب و روز تلاش کرده اند تا چهره غیر واقعی خود را بزک کنند و در اذهان عمومی مردم شکل دهند.


وی افزود: اما امروز دنیا با  استقامت و ایستادگی در فضای مجازی که خود آمریکا طراحی کرده است و در اختیار مردم دنیا قرار داده اند این کلان روایت فرومی پاشد.


این کارشناس با بیان اینکه دوران افول آمریکاست گفت: آمریکا بر روی آزادی تاکید کرده اند اما پلیسی ترین حکومت دنیا آمریکاست نه اینکه ما می گوییم بلکه واقعیت آمریکا این را نشان می دهد.


وی بیان داشت: آمریکایی ها یک گفتمان جهان شمول را که از دو عنصر هویت ساز و غیریت ساز بهره می برند، استفاده کرده اند گفتمانی که بر روی خودشان و دیگر کشورهای جهان تاکید دارد و برای تبیین این گفتمان کلان روایت هایی را درست کرده اند و بر اساس آن که یک چراغ راهی است در فضای مجازی و رسانه ای از خورده روایت های روزانه برای تبیین استفاده کرده اند.


رنجبر با اشاره به کلان روایت های آمریکا گفت: این مباحث به انواع مختلفی تقسیم شده است آمریکایی ها از خودشان و از جهان با حضور و بدون حضور خودشان و از خاورمیانه با وجود و بدون وجود آمریکا کلان روایت هایی ساخته اند که در خورده روایت ها تثبیت می کنند.


کارشناس مسائل استراتژیک و راهبردی ابراز داشت: در فضای مجازی می بینید که آمریکا سال ها حکمرانی می کردند خودشان را یک کشور تماما لیبرال و برابر و عادل که فرصت های برابری را در اختیار همه قرار می دهد و خودشان را به عنوان نماد کعبه آمال ها معرفی کرده اند.


وی با بیان اینکه آمریکا تبدیل به مجتمع نظامی صنعتی شده است گفت: دوایت آیزنهاور رئیس‌جمهور وقت ایالات متحده آمریکا (و ژنرال پنج ستاره در جریان جنگ جهانی دوم) این لفظ را در سخنرانی خداحافظی خود خطاب به ملت در ۱۷ ژانویه ۱۹۶۱ به کار برد: "از عناصر حیاتی در حفظ صلح تأسیسات نظامی ما است. تسلیحات ما باید قوی، آماده عمل آنی، به نحوی باشد که هیچ متجاوز احتمالی وسوسه نشود برای نابودی خود ریسک کند… این پیوستگی تأسیسات نظامی و یک صنعت بزرگ تسلیحات در تجربه آمریکایی تازه است. اثر کامل-اقتصادی، سیاسی، حتی معنوی- در هر شهر، دولتخانه، هر منصب حکومت فدرال ملموس است. ما نیاز ضروری برای این تحول را به رسمیت می‌شناسیم. با این وجود نباید از درک عواقب سنگین آن ناکام باشیم. زحمت، منابع و معاش ما و همچنین همه ساختار جامعه ما همه درگیرند. در شوراهای حکومت، باید علیه کسب ناموجه نفوذ، خواه خواسته یا ناخواسته، از سوی مجتمع نظامی صنعتی نگاهبانی کنیم."


وی افزود: این سخنان یعنی اینکه نظامی ها وزارت دفاع اکنون همه صنایع و عرصه های اقتصادی را در اختیار دارند ضمن اینکه ترامپ نیز یک سال قبل از پایان ریاست جمهوری از این اصطلاح استفاده کرد.
 رنجبر با اشاره به اینکه نگاه ها به آزادی آمریکا نیز تغییر کرده است گفت: این نگاهی که آمریکا آزادترین کشور دنیاست از هم پاشیده است و این امر با حرکت های مختلف مشخص است مخصوصا در روز مراسم تحلیف رییس جمهور جدید با حضور نیروهای نظامی نمایان شد.
وی افزود: یکی دیگر از این روایت های کلان دروغ آمریکا بحث عدالت و برابری است که یک هرم نابرابر در رسانه های خود معرفی می کنند آمریکا دموکراسی دنیاست در حالی که کمتر از یک درصد جامعه آمریکا ۴۵ درصد ثروت را در اختیار دارند و ۹ درصد که مدیران و توجیه گران این یک درصد و حاکمیت هستند نیز ۴۰ درصد ثروت را و ۹۰  درصد مردم تنها ۱۵ درصد ثروت دارند.
کارشناس مسائل استراتژیک و راهبردی اضافه کرد: همچنین خروج مفتضحانه آمریکا بعد از ۲۰ سال از افغانستان نیز یکی دیگر از تصاویر فروپاشی و نزول آمریکاست.
وی ادامه داد: وقتی این تصاویر را در کنار هم قرار دهیم متوجه می شویم که در روایتی کلان آمریکایی ها ابر قدت دنیا هستند و با نزاع ها و درگیرها با یک رژیم فساد و غده سرطانی مانند اسرائیل وضعیت خود را تصریح کردند.
وی خاطر نشان کرد: آمریکا مدعی است ما ناظم اصلی صلح جهانی هستیم که یک سازمان و شورای امنیت جهانی و ساختار اقتصادی و فرهنگی را تشریح کردیم در حالی که به هیچ کدام از این تعهدات و برجام پایبند نبود.

۳۱۳/۶۱

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha