جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
کرسی نظریه پردازی

حوزه/ به همت مرکز بزرگ اسلامی شمال کشور نشست سه‌جانبه «آشنایی با کرسی‌های نظریه پردازی و گفتمان‌های علمی» با حضور مسئولینی از مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران و حوزه خواهران استان گلستان بصورت مجازی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از گرگان، نشست سه‌جانبه «آشنایی با کرسی‌های نظریه پردازی و گفتمان های علمی» با حضور مدیر مرکز بزرگ اسلامی شمال کشور،  عضو گروه تدوین آیین نامه‌های کرسی‌های نظریه‌پردازی و ترویجی و معاون پژوهش حوزه علمیه خواهران گلستان برگزار شد.

در این نشست مجازی، دکتر هادی معارفی با بیان اینکه، کرسی های نظریه پردازی محلی برای در معرض قرار دادن نظریه های نو و نوین است، افزود: نشست های نظریه‌پردازی برای به وجود آمدن تغییر زاویه چالش با طلاب است و ارائه مباحث توسط علما و اساتید در فرصت کافی و در کمال آرامش است.

وی با ذکر این مطلب که باید کرسی های نظریه پردازی جایگزین مقاله های علمی و پژوهشی شوند، گفت: کرسی های آزاد اندیشی و نظریه پردازی باید خروجی علمی و تخصصی داشته باشند و نیاز است در کرسی های تخصصی و ترویجی دانشجویان و طلاب به طرح مباحث علمی بپردازند.

عضو گروه تدوین آیین نامه های کرسی های نظریه پردازی و ترویجی، با اشاره به انواع کرسی های نظریه پردازی گفت: اگر بخواهیم از بالاترین تراز علمی این کرسی ها نگاه کنیم، آن را در سه بخش اصلی، کرسی های نظریه پردازی علمی و تخصصی، کرسی های نظریه پردازی علمی ترویجی و کرسی های آزاد اندیشی، قرار می‌گیرد.

 معارفی، قالب های ارائه کرسی های نظریه پردازی تخصصی را در دو قالب، "نظریه پردازی و نوع آوری" و قالب "منظره و نقد" بیان کرد و با اشاره به قالب های ارائه کرسی های آزاداندیشی نیز گفت: ۳ قالب، مناظره، نقد و پرشس و پاسخ به شبهات از قالب های ارائه کرسی های آزاد اندیشی است که باید محل تلاقی فعالیت های پژوهشی و فرهنگی باشد.

وی ادامه داد: در این کرسی ها انتخاب موضوع نباید از مسائل اجتماعی، فرهنگی و سیاسی فاصله بگیرد و باید فضایی در اختیار باشد که بدون واهمه و به دور از متهم کردن یکدیگر به ارائه مباحث و یا نقدهای علمی صورت گیرد.

عضو گروه تدوین آیین نامه های کرسی های نظریه پردازی و ترویجی، کرسی های آزاداندیشی را جلسه ای آزاد، به روز، چالشی و نظامند عنوان کرد که به مسائل گوناگون اجتماعی، سیاسی و فرهنگی بپردازد و افراد آزاد هستند که یافته های علمی و پژوهشی خود را به منصه ظهور برسانند.

معارفی با تاکید براینکه برگزاری چنین کرسی هایی برای ایجاد و تحکیم وحدت بین مذاهب باشد، گفت: کرسی های تخصصی بالاترین تراز علمی کرسی های نظریه پردازی هستند که اگر به دنبال نوآوری هستیم باید چنین کرسی هایی را برگزار نماییم.

وی در پایان به اهداف و سیاست های کرسی های علمی نظریه پردازی پرداخت.

* کرسی های نظریه‌پردازی بستر رسیدن به تمدن نوین اسلامی

حجت الاسلام دیلم، رئیس مرکز اسلامی گلستان نیز در این نشست مجازی گفت: مرجعیت علمی حوزه های علمیه و اندیشمندان در طول تاریخ وجود داشته است اما امروز باید متناسب با شرایط زمان و با تنوع موضوعات پیش رفت و تا با استفاده از ابزار جدید و راه های مختلف به گفتگو  و بحث و تبادل‌نظر پرداخت.

وی با بیان اینکه، انتقال سینه به سینه معارف و دروس در جای خود ارزشمند و قابل توجه است، افزود: امروز باید اهل مطالعه و پژوهش باشیم و با آسیب‌شناسی جامعه، طبق نیاز مردم و جامعه به طرح و ارائه موضوعات بپردازیم تا گره‌ای باز شود.

رئیس مرکز اسلامی گلستان با تاکید براینکه، برگزاری چنین کرسی‌هایی باید دردی از مشکلات مردم را دوا کند، افزود: مباحث این کرسی‌ها باید مربوط به جامعه باشد و بتوان آن موضوعات را بصورت تخصصی ارائه داد.

حجت‌الاسلام دیلم اظهار کرد: امروز مقام معظم رهبری افقی را مشخص کردند که بتوانیم به تمدن نوین اسلامی برسیم و راه رسیدن به تمدن نوین اسلامی، اتحاد و احترام به مقدسات اسلامی است که بستر آن از همین نشست ها، کرسی های نظریه پردازی و گفتگوهای علمی و تخصصی آغاز می شود.

وی افزود: در این نشست ها سعی بر این است که گفتمان‌های علمی به هم نزدیک شوند تا با ارائه و بحث مباحث و موارد مشترک در حوزه مذاهب اسلامی، تقریب و همدلی به نتایج و اهداف خوبی دست یابیم.

* اولویت کرسی‌های نظریه‌پردازی در حوزه علمیه خواهران

خانم بهرامی، معاون پژوهش حوزه علمیه خواهران استان گلستان نیز با بیان این‌که برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی در حوزه خواهران سابقه طولانی دارد، اولویت این کرسی ها را در حوزه زن و خانواده، فقه مقارن و مباحث تربیتی دانست.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه از فرمان رهبر معظم انقلاب در حوزه‌های علمیه برادران و خواهران در پاسخگویی به سوالات و نظریه‌پردازی دو دهه می‌گذرد، اگر کرسی‌ها قوام و نماد داشته باشند، باید چارچوب و اصول را مدنظر قرار دهند.     

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha