سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024

حوزه/ اسقف اعظم گرجستان، با حضور در منزل آیت الله دوزدوزانی تبریزی از اساتید حوزه علمیه قم با وی دیدار و گفت و گو کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه به نقل از سایت آیت الله دوزدوزانی، سونگولاشویلی اسقف اعظم گرجستان، با سفر به شهر مقدس قم و حضور در منزل آیت الله دوزدوزانی تبریزی از اساتید حوزه علمیه قم، با وی دیدار و گفت و گو کرد.

بر اساس این گزارش: سفر این اسقف با هدف تقریب ادیان ابراهیمی و مشورت صورت گرفته است، اسقف سونگولاشویلی در این دیدار با بیان فعالیت های خود در جامعه مسیحیت و در کشور گرجستان، به تلاش خود در ایجاد مرکزی در تفلیس، که در کنار کلیسا، مسجد و کنیسه ای را برای برابری، صمیمیت و دوستی بین ادیان ابراهیمی، ایجاد کند، اشاره کرد.


اسقف سونگولاشویلی، در ابتدا، بابت این دیدار و سخنان محبت آمیز و متواضعانه آیت الله دوزدوزانی تشکر و قدردانی کرد و با بیان جریانات تاریخی و اجتماعی که بین مسلمانان و مسیحیان وجود دارد از تلاش عده ای برای ایجاد اختلاف بین آنها نام برد و بیان کرد که با توجه به اینکه در آن منطقه بیشترین جمعیت ازآن مسیحیت و اسلام است، لازم است دوستی و مراوده بین این دو دین بزرگ باشد.

وی بیان داشت: ما تلاش می کنیم یک دوستی با صلح و صمیمیت بین خود و برادران دینی مسلمان ایجاد کنیم و این را نیز به دیگران توصیه می کنیم.

اسقف اعظم گرجستان، با بیان عذر خواهی، بابت ظلم هایی که از طرف بعضی مسیحیان به مسلمانان می شود، عنوان داشت: از زمانی که در آن منطقه مسلمانان را به بهانه نداشتن صلیب آزار می دادند، دیگر صلیب نمی آویزند و با این حرکت جلو این آزار و اذیت از مسلمانان گرفته شده است.


اسقف سونگولاشویلی، بیان داشت: تمام سعی و تلاش را خواهد کرد تا مرکز صلح و دوستی برای ادیان الهی بنا کند، اگر چه نتواند این ایده را تمام و کمال جلو ببرد، اما تمام تلاش خود را خواهد کرد.

آیت الله دوزدوزانی نیز در این دیدار، ضمن تشکر و تحسین اقدامات اسقف سونگولاشویلی، گفت: ما برای این ایده شما ارزش قائل هستیم، چرا که  با شما اشتراکاتی داریم و نباید کاری کنیم که با یکدیگر دچار اختلاف شویم و مسیحیان در مقابل مسلمانان بایستند. کما اینکه قرآن نیز یک راه ارتباط و آشتی با شرط و شروطی برای صلح بین ادیان الهی قائل است و سفارش به آن کرده است.


استاد حوزه علمیه ابراز امیدواری کرد  که اسقف اعظم گرجستان در راستای نیت و قدمی که برداشته به نتیجه برسد افزود: عاقبت با افرادی است که پشتکار داشته باشند و قرآن در این باره توصیه کرده است که انسان با تلاشش نتیجه خواهد گرفت.بنابراین در این راه نباید خسته شد و با صلابت این راه را بایست طی کرد و نتیجه خواهید دید.


آیت الله دوزدوزانی تبریزی گفت:  سفارش می کنم که اول، خدا را در همه امور در نظر بگیرید، دوم آنکه به هدفتان معتقد باشید و ایمان داشته باشید که قرآن به این توصیه کرده است، سوم آنکه صبور باشید و در گرفتن نتیجه عجله نداشته باشید، چرا که این کار ممکن است بعد از سال ها و شاید قرن ها نتیجه بخش باشد و باید در این راه استقامت کنید.