پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
آشنایی با تهدیدها و فرصت‌های شبکه‌های اجتماعی مجازی

حوزه/ مؤسسه انتشارات زمزم هدایت کتاب «آشنایی با تهدیدها و فرصت های شبکه های اجتماعی مجازی» را منتشر کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، مؤسسه انتشارات زمزم هدایت وابسته به پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق (علیه‌السلام) کتاب « آشنایی با تهدیدها و فرصت های شبکه های اجتماعی مجازی» نوشته همومن الوند را راهی قفسه های کتابفروشی ها کرده است.

در کنار سیر تکاملی رسانه های جمعی شاهد ظهور شبکه های اجتماعی کاربر محور هستیم که ویژگی های متمایز آن مجازی بودن، فعال بودن و دوسویه بودن تبادل اطلاعات است.

در این سیر تحول و ظهور شبکه های اجتماعی مجازی در جوامع مختلف، کشور ایران نیز بی نصیب نمانده و در دوره های مختلف یکی از شبکه های اجتماعی مجازی را همراه با تهدیدها و فرصت های آن تجربه کرده است.

بر این اساس آشنایی با برخی از تهدیدها و فرصت های شبکه های اجتماعی مجازی در راستای ارتقاء سواد رسانه ای عامه مردم از اهمیت برخوردار است که در کتاب حاضر به آن پرداخته شده است.

ساختار کتاب

نویسنده کتاب را در پنج فصل به رشته تحریر درآورده است که عناوین آن بدین شرح است:

کلیات، آشنایی با مزایا و معایب برخی شبکه های اجتماعی داخلی و خارجی، آشنایی با تهدیدهای شبکه های اجتماعی مجازی، آشنایی با فرصت های شبکه های اجتماعی مجازی و راهکارهای تبدیل تهدیدهای شبکه های اجتماعی مجازی به فرصت.

نگارنده در بخش از کتاب و در صفحه ۱۶۵ درباره یکی از راهکارهای تبدیل تهدیدهای شبکه های اجتماعی مجازی به فرصت را تولید محتوا در فضای مجازی می داند و در ادامه چنین می نویسد:

امروزه، شاهد نفوذ و گسترش استفاده هر چه بیشتر اینترنت در بین مردم ایران هستیم، به گونه ای که فضای مجازی به مثابه زندگی دوم ایشان است. بنابراین، توجه و اهتمام به تولید محتوای مناسب در این فضا از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است. متأسفانه در ایران به خاطر غفلت و کوتاهی که در زمینه تولید محتوا صورت گرفته، اکنون با چالشی جدی مواجه شده ایم، چرا که بیشتر محتواهای موجود در فضای مجازی به واسطه انحصاری در حوزه ICT از جنس سلطه است. با توجه به نتایج منفی آن می بایست راه مقابله با فرهنگ مهاجم را با  شکستن انحصار محتوا فراهم کنیم، که مهم ترین آن شکوفا صنعت ICT است. برای دستیابی به این مهم ابتدا بایستی قیمت پهنای باند و سرعت اینترنت را اصلاح کرد و به تولید محتوای مناسب، انتشار و توزیع مناسب آن پرداخت.

از لازمه های تولید محتوای مناسب می توان به موارد زیر اشاره کرد:

الف) سرمایه گذاری برای تولید محتوا و جذب سرمایه گذار در بخش های مختلف (برای تولید محتواهای علمی، مذهبی، سرگرمی و بازی ها منطبق با فرهنگ بومی - اسلامی)؛

ب) سروسامان دادن به شبکه ملی اطلاعات؛

پ) راه اندازی شبکه های اجتماعی، تخصصی (داخلی)؛

ت) بهره گیری از کارشناسان متخصص و خبره در تولید محتوا در تمامی زمینه های علمی، دینی و سرگرمی و ...)؛

ث) بهره گیری از همه عناصر چندرسانه ای برای غنی سازی و جذاب سازی

محتوا.

درضمن، تولید محتوا باید در همه زمینه ها پاسخگوی نیازهای مختلف مخاطبین از قبیل آموزش و سرگرمی باشد و ضمن تنوع و جذابیت مطابق با فرهنگ ایرانی اسلامی باشد.

مؤسسه انتشارات زمزم هدایت وابسته به پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق (علیه‌السلام) کتاب « آشنایی با تهدیدها و فرصت های شبکه های اجتماعی مجازی» نوشته همومن الوند را با شمارگان ۱۴۰۰ و با ۱۹۶ صفحه به قیمت ۶۵۰۰۰ تومان روانه بازار نشر کرده است.

علاقه‌مندان نیز می‌توانند جهت تهیه این کتاب به آدرس قم خیابان دور شهر نبش کوچه سوم پلاک هشتاد و یک مراجعه و یا با شماره تلفن: ۳۷۷۳۰۷۳۵- ۰۹۱۰۲۰۴۲۰۷۱ تماس بگیرند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha