پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
اربعین

حوزه/ استاد حوزه علمیه گفت: به لطف الهی و به عنایت خاصه امام حسین(ع)، سال به سال، میزان نفوذ و حوزه تأثیرگذاری مراسم پیاده روی اربعین، جهانی‌تر می‌شود.

حجت الاسلام سیدمحمدسجاد موسوی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اشاره به اینکه بر اساس آموزه های ناب دینی ما، یکی از نشانه های بارز انسان مؤمن، زیارت اربعین است، اظهار داشت: امام صادق(ع) در حدیث نورانی می فرمایند: "کسی که با پای پیاده به زیارت امام حسین(ع) برود، خداوند برای هر قدمی که برمی‌دارد یک حسنه برایش نوشته و یک گناه از او محو نموده و یک درجه مرتبه‌اش را بالا می‌برد. "

وی افزود: به کوری چشم دشمنان اسلام و اهل بیت(ع)، مراسم اربعین در سال های اخیر به ویژه به نقطه عطف بسیار مهمی در راستای تقویت وحدت و انسجام امت اسلامی تبدیل شده به طوری که نه فقط شیعیان و مسلمانان بلکه حتی پیروی برخی ادیان الهی و غیرالهی نیز در آن حضور پیدا می کنند و خود را به اقیانوس عشق و محبت حسینی می رسانند.

حجت الاسلام موسوی همچنین، گفت: روز اربعین، روزی است که اهل بیت امام حسین (ع) یعنی کاروان‌اسرا، از شام به مدینه مراجعت نمودند و نقل است که در چنین روزی، صحابه معروف حضرت رسول(ص)، جناب جابر بن عبدالله انصاری، از مدینه به کربلا رسید تا به زیارت‌ قبر سیدالشهدا(ع) نائل شود و او اولین فردی است از مردمان که قبر آن‌حضرت را زیارت کرد.

این محقق و پژوهشگر حوزوی در ادامه با تأکید بر اهمیت قرائت زیارت نامه مخصوص اربعین و تدبر و تفکر در مضامین عالی آن ابراز داشت: با عنایت به این که هدف حضرت اباعبدالله (ع) از قیام عاشورا، احیای فریضه امر به معروف و نهی از منکر و در واقع هدایت و روشنگری مردم بوده، لذا در بخش های مختلف این زیارت نامه می توان این اهداف را دنبال کرد.

وی افزود: به لطف الهی و عنایت خود حضرت، مراسم میلیونی اربعین یک پیوند عظیمی در جهان پدید آورده و این از برکات امام حسین (ع) است که سال به سال بر دامنه ی نفوذ و تأثیرگذاری اربعین افزوده شده و پیام آن جهانی تر می شود.

وی گفت: امام حسن عسکری (ع) در آن حدیث معروف یکی از پنج علامت ایمان را زیارت اربعین سیدالشهدا(ع) عنوان می کنند و در واقع هدف حضرت از تأکید بر این موضوع، بزرگداشت مساله اربعین و یاد امام حسین(ع) است.

اربعین نقطه ثقل مرکزی اتحاد و انسجام همه ملت ها است

حجت الاسلام موسوی همچنین خاطرنشان کرد: اربعین نقطه ثقل مرکزی اتحاد و انسجام همه ملت ها است، نه تنها مسلمانان شیعه و سنی بلکه همه ادیان الهی (مسیحیان، یهودیان، کلیمیان، زرتشتیان) و غیر الهی است که از همه این ادیان در روز اربعین حضور دارند، هر چند که متاسفانه دو سالی است که به دلیل بحران کرونا این جلوه آرایی و نماد بین المللی کمرنگ شده، اما با همه این ها تنها در سال گذشته بیش از ۱۵ میلیون زائر در راهپیمایی بزرگ اربعین شرکت کرده و پیام این رویداد بزرگ بین المللی را به دنیا مخابره کردند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha