سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
نائینی

حوزه/ نائینی گفت: در مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس قریب به ۲۲۰۰ موضوع پژوهشی احصا شده است که تا به امروز ۴۶۰ موضوع پژوهشی به صورت قرارداد با پژوهشگران در حال تبیین است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، دکتر علی‌محمد نائینی، ظهر امروز در نشست تحلیلی - تبیینی با موضوع «تحلیل تأثیر رسانه و تبلیغات در دوران جنگ تحمیلی» که به همت سازمان بسیج اساتید استان اصفهان به‌صورت وبینار برگزار شد، با گرامیداشت یاد و نام شهدای دفاع مقدس و تقارن زمانی با اربعین حسینی، اظهار کرد: دوران دفاع مقدس و حادثه عاشورا یک جریان بود.

وی بیان کرد: حقیقت اربعین حسینی ممانعت از انحراف عاشورا است که توسط راویان بزرگ کربلا محقق شد.

رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس عنوان کرد: دفاع مقدس ابعاد مختلف تخصصی دارد که هر بخش تخصصی دفاع مقدس، یک دنیا مسئله و مباحث درس‌آموز دارا است که تحلیل و توضیح هر بخش روزها و ساعات زمان می‌برد.

وی اظهار کرد: در مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس  ۲۲۰۰ موضوع پژوهشی احصا شده است که تا به امروز ۴۶۰ موضوع پژوهشی به‌صورت قرارداد با پژوهشگران در حال تبیین است ورود اساتید دفاع مقدس به این بحث ضرورت دارد.

نائینی تصریح کرد: هنر امام راحل این بود که توانست پیوستگی بین انقلاب اسلامی و دفاع مقدس ایجاد کند و هرکسی در صحنه دفاع مقدس حضور پیدا می‌کرد از جنس دفاع از انقلاب اسلامی بو؛ امام راحل تهاجم همه‌جانبه دشمن را یک ماهیت اعتقادی بخشید و این سبب پیروزی شد.

وی اظهار کرد: در واقع جنگ و تهاجمی که شکل گرفت به یک جبهه استکباری ستیزی، به یک جنگ کفر با اسلام و باطل با حق تبدیل شد.

رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدسادامه داد: تبلیغات رسانه‌ای و عملیات روانی یک بخش مهم در دوان دفاع مقدس بود و سطوح مختلفی داشت، سطحی منطقه‌ای، سطح دیگر در عراق و سطح دیگر محیط ملی داخل ایران بود.

وی متذکر شد: در موضوع تبلیغات رسانه‌ای یک دوره پیش از جنگ داریم که یک جنگ نابرابرانه رسانه‌ای علیه ایران آغاز می‌شود، اما در حین و بعد از جنگ این فشار رسانه‌ای براثر تبلیغات رسانه‌ای ایران کاهش می‌یابد.

نائینی ادامه داد: به‌طورکلی اهداف رسانه‌ای و تبلیغات ما در حوزه خودی سه مورد بود؛ نخستین هدف ایجاد انگیزه و تقویت روحیه رزمی برای حضور داوطلبان و رزمندگان در جبهه‌های جنگ بود، هدف دوم تقویت روحیه حماسی ملت ایران که خطبه‌های نمازجمعه‌ها، سخنان امام راحل و علمای دینی نقش تأثیرگذاری داشتند، هدف سوم مقابله با عملیات روانی سنگین دشمن بود.

وی ابراز کرد: زمانی یک جنگ به پیروزی می‌رسد که شرایط روانی آن جنگ به نفع شروع‌کننده جنگ محقق شود و این شرایط متأثر از تبلیغات رسانه‌ای است.

رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس با اشاره به چهار محیط، اول محیط ملی عراق، محیط منطقه‌ای، محیط جهانی و محیط داخلی ایرانی، گفت: توجه به ابعاد مختلف متأثر این چهار محیط در تحلیل‌ها بسیار حائز اهمیت است.

وی ابراز کرد: تبلیغات و عملیات روانی عامل اصلی فراهم‌کردن شرایط اجتماعی، روانی، حقوقی و سیاسی در قبل، حین و ادامه جنگ‌ها است.

نائینی عنوان کرد: در عراق رژیم بعث عراق توسط رسانه‌ها و ابزار تبلیغاتی خود توانست شرایط روحی و روانی را برای جنگ با یک کشور شیعه دیگر آماده کند.

وی افزود: ما در حفظ روحیه حماسی در محیط ملی و حفظ روحیه رزمی در محیط‌های جنگی تا حدودی موفق بودیم و رژیم بعث عراق هم در این زمینه در دودان دفاع مقدس تا حدودی ملت خود را با خود همراه کرد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha