جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
کد خبر: 980104
۵ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۷
پیاده روی اربعین 3

حوزه/ پیاده‌روی اربعین حسینی و تبلور همایش عظیم اربعین حسینی جلوگاه عشاق حسینی از سراسر جهان است که در این مسیر یکسری اصول باید مدنظر زائران حسینی ایرانی باشد که به تشریح آنها در مرحله دوم پرداخته می‌شود.

احمد مقیمی، از محققین و پژوهشگران حوزوی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اصفهان، در راستای موضوع «اصول ۱۳ گانه قدم، قدم تا اربعین حسینی»، با اشاره به شرایط ویژه امسال اربعین حسینی و جاماندگان مشتاقان حسینی از راهپیمایی اربعین حسینی، اظهار کرد: در ایام اربعین حسینی و رقم خوردن همایش عظیم مشتاقان اباعبدالله الحسین(ع) باید بدانیم که پیاده‌روی خود یک اصل مهم است.

اصل اول، پیاده‌روی خود موضوعیت دارد

وی اظهار کرد: پیاده‌روی باید برای ما، خود یک موضوعیت داشته باشد و در مسیر پیاده‌روی به این نکات توجه کنیم که من آمده‌ام، آمدنم بهره چه بود و به کجا می‌روم و پاسخ این سؤالات را دریابیم.

اصل همبستگی و هماهنگی در شعارها و پلاکاردها

کارشناس فرهنگی عنوان کرد: اصل بعدی در موضوع پیاده وری این است که در مسیر پیاده‌روی هر زائری با خود نمادها، پلاکاردها و تصاویری دارد، توجه کنیم که این تصاویر و پلاکاردها یک مضامین وحدت‌آفرین و موضوعات مشترکی داشته باشد.

وی افزود: مراقب باشیم این اجتماع یک اجتماع جهانی هست و یک تجمع فقط شیعی نیست، هماهنگی و همراهی ما در این شعارها و تصاویر بسیار مهم است، در این شعارها، تصاویر و پلاکاردهای خود، مضامین مشترکی چون آزادی‌خواهی و استکبارستیزی را پیگیری کنیم.

مقیمی اظهار کرد: مبادا با حرکت، تصویر و رفتاری این وحدتی که به برکت سیدالشهدا برای ما ایجاد شده است را بر هم بزنیم و همه ما دور این شعار «حب الحسین یجمعنا» یک اجتماع عظیم و شورآفرینی داشته باشیم.

اصل میزبانی برعهده مردم عراق

وی در توضیح اصل بعدی در قالب قدم‌به‌قدم تا اربعین، گفت: در همایش و پیاده‌روی اربعین حسینی، یکی از اصل‌ها اصل پذیرایی زائران توسط مردم عراقی است.

کارشناس فرهنگی خاطرنشان کرد: خدا اراده کرده است که مردم شریف و کریم عراق پذیرای زائران باشد و الحمد الله می‌بینیم که مردم عراق در میزبانی خود چیزی برای زائران کم نگذاشته‌اند، لذا ما باید مراقب باشیم که ما ایرانیان در عراق مهمان هستیم و باید مهمان آداب مهمانی را رعایت کند، مواظب باشیم که با برپاکردن موکب‌های خاص و متفاوت، مردم عراق میزبان را آزار ندهیم

مقیمی بیان کرد: زدن موکب از سوی ایران در کنار مردم عراق لازم است، ولی میزبانی در مرزهای ایران مهم‌تر است، از کشورهای مختلفی به ایران وارد می‌شوند که قصد زیارت اباعبدالله الحسین(ع) را دارند که ما می‌توانیم در مسیر این زائران، موکب‌های پذیرایی داشته باشیم، در نهایت بدانیم و آگاه باشیم، اصل میزبانی برعهده مردم عراق است.

اصل دعوت

وی ادامه داد: نکته بعدی که در همایش پیاده‌روی اربعین مطرح است، اصل دعوت است، اصل دعوت بسیار حائز اهمیت بوده، براین‌اساس ما از یکدیگر در این ایام می‌پرسیم به کربلا می‌روید یا نه، هرکسی جوابی می‌دهد که اصل دعوت از سوی اباعبدالله الحسین پررنگ می‌شود.

کارشناس فرهنگی اظهار کرد: باید مراقب باشیم در این سؤال و جواب‌ها، دعوت شده به کربلا را با دعوت نشده به کربلا برای زیارت اربعین اصلاً مقایسه نکنیم، باید به اصل دعوت توجه کنیم ولی افراد را قضاوت نکنیم و دل یکدیگر را نسوزانیم.

اصل جهانی بودن

 وی خاطرنشان کرد: نکته و اصل بعدی که در همایش پیاده‌روی باید به آن توجه کرد، اصل جهانی بودن همایش عظیم اربعین حسینی است.

 مقیمی عنوان کرد: در طول تاریخ این همایش بوده است، ولی در سختی‌ها و مشکلات فرازوفرودهایی داشته است، اما باید دقت کنیم که اربعین یک موضوع جهانی است گرچه در پناه حاکمیت شیعه و بستر شیعیان رشد پیدا کرده و حافظان اصلی اربعین تشیع بوده‌اند.

وی متذکر شد: امروز کربلا یک شهر میان شهرهای جهان نیست، بلکه یک جهان شهر است، شیعیان مراقب باشند اربعین حسینی یک همایش عظیم جهانی بوده و از همه ادیان و اقوام و مظاهر جهان در این همایش حضور پیدا می‌کنند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha