شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
پیمان جبلی

حوزه/ عضو هیئت مدیره انجمن مطالعات فضای مجازی حوزه علمیه قم از رئیس جدید رسانه ملی خواست تا از همه ظرفیت ها برای طراحی اتاق عملیات رسانه ای در جنگ نرم با دشمن استفاده کند.

حجت الاسلام علی قهرمانی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، ضمن تبریک انتصاب دکتر پیمان جبلی به عنوان رئیس سازمان صداوسیما از سوی مقام معظم رهبری اظهار داشت: یکی از نکات بسیار مهمی که همه مدیران در نظام جمهوری اسلامی باید به آن توجه داشته باشند این است که عمر دوره مدیریت بسیار کوتاه است و همان طور که بزرگان دین ما فرموده اند که باید این دوره را فرصتی برای خدمت بدانند نه فرصتی برای جمع کردن مال و منال و یا رسیدن به پست‌های دنیوی.

وی افزود: بر این اساس از رئیس جدید رسانه ملی که بنده تعمداً بر واژه مدیر درباره ایشان تأکید می‌کنم انتظار می‌رود که با خدمت صادقانه در سازمان صدا و سیما، این فرصت را غنیمت دانسته و به این وسیله، اجر و پاداش اخروی را نصیب خویش سازد.

وی گفت: البته نگاه توحیدی به بحث مدیریت و خدمت رسانی، به جز تأثیر اخلاقی خاص خود، باعث می‌شود که مدیر رسانه ملی نگاه جامعی به این مقوله داشته و بداند که صداوسیما به عنوان رسانه ملی متعلق به یک ملت بزرگ با اقوام و قبایل مختلف است، ضمن آن که ایشان باید التفات داشته باشد که تهرانیزه کردن ایران در رسانه ملی به عنوان یکی از آسیب‌های جدی در سال‌های اخیر چه لطماتی به همراه داشته و این روند باید اصلاح شود.

مدرس و پژوهشگر رسانه همچنین افزود: گرچه در سال‌های اخیر در جریان اصلاح این وضعیت، تلاش‌های زیادی انجام شده و باید از آنها تقدیر کرد اما به نظر می‌رسد اینها کافی نیست و نیاز به تحولی اساسی وجود دارد.

وی بیان داشت: مقام معظم رهبری، مسئول رسانه ملی را به عنوان فرمانده جنگ نرم علیه رسانه دشمن معرفی کرده اند و بر این اساس رئیس صداوسیما، کسی است که باید در جایگاه فرماندهی قرار گرفته و باقی رسانه‌ها را هدایت کند و نهادها و ارگان‌های انقلابی را در این جنگ به شدت پیچیده و عجیب راهبری نماید.

حجت الاسلام قهرمانی تأکید کرد: بر این اساس، چنین فردی قبل ازهر چیز باید واجد نگاه عمیق استراتژیک به دشمن در حوزه رسانه و جنگ‌های ادراکی و جنگ نرم باشد؛ در این راستا نه تنها شناخت لازم است بلکه باید به جزئیات مسائل آگاه باشد و در این حوزه برنامه و فکر و ایده داشته باشد.

وی گفت: همین جا ضرورت مشورت گرفتن از افرادی که می‌توانند موتور محرکه رسانه ملی باشند خود را نشان می‌دهد و این را هم باید توجه داشت که خیلی اوقات این افراد داخل چارچوب‌های سازمان نیستند اما مدیر رسانه ملی باید نگاهش بر این باشد که از همه ظرفیت‌های داخل و خارج سازمان استفاده کند.

عضو هیئت مدیره انجمن مطالعات فضای مجازی حوزه، یادآور شد: جنگ ما امروز جنگ تمدنی و رسانه‌ای است و لذا باید نگاه و رویکردمان به دوستان در آن سوی مرزها و حتی در سرزمین دشمن باشد، همان طور که دشمن در سرزمین ما یارگیری می‌کند و عملیات رسانه‌ای علیه جامعه و نظام ما طراحی و اجرا می‌کند.

وی افزود: مدیر رسانه ملی باید به این الزامات و اقتضائات توجه کرده و از همه ظرفیت‌هایی که در داخل و خارج سازمان وجود دارد، به درستی بهره مند شود، حتی کسانی که گاهی با ما همفکر نیستند، چه آن که باید توجه داشته باشیم حتماً قرار نیست فقط از دوستان استفاده کنیم بلکه دشمنِ دشمن ما هم به نوعی می‌تواند دوست ما باشد و لذا از ظرفیت دشمنیِ دشمنان در چارچوب‌ها و بر اساس نگاه تمدنی و با رعایت ضوابط باید در راستای اهدافمان استفاده کنیم

وی بیان داشت: نکته حائز اهمیت دیگر این که از رئیس جدید سازمان صدا و سیما انتظار می‌رود که در کنار دشت بانی، نقطه زنی را هم در نظر داشته باشد مثل کاری که دشمن در برخی عرصه‌ها وارد می‌شود و در یک مساله محوری به عملیات نقطه زنی در عرصه رسانه می‌پردازد.

مدرس سواد رسانه‌ای افزود: همچنین لازم است، مشاورانی معین کند که اینها وظیفه شأن طراحی عملیات باشد؛ به بیان دیگر باید قرارگاه رسانه و در کنار اینها اتاق‌های طراحی عملیات رسانه‌ای آن هم به صورت نقطه زنی در مواجهه با مسائل تمدنی دشمن ایجاد شود.

وی ابراز داشت: باید از افراد و کارشناسان خبره در حوزه‌های مختلف رسانه‌ای، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی و … استفاده شود تا ابتکار عمل را از دشمن بگیرند و با طراحی‌هایی که انجام می‌دهند و این طراحی‌ها باید مستمر و دارای پیوست باشد، توطئه‌های دشمن را خنثی سازند.

حجت الاسلام قهرمانی تأکید کرد: در این پیچ تاریخی که رهبر معظم انقلاب به آن اشاره فرمودند باید بدانیم که اینک ما در حساس‌ترین زمان آن و نوک قله این پیچ تاریخی قرار داریم و لذا اگر این مرحله را به درستی طی کنیم، شاهد تثبیت تمدنی خواهیم بود و در این میان، بهترین ابزار رسانه است و صدا و سیما در این کارزار نقش بسیار مهمی برعهده دارد.

وی گفت: در این راستا حتماً باید از ظرفیت کارشناسان، تولیدکنندگان داخل و خارج سازمان استفاده شود و اگر نگاه وجود نداشته و صرف فیلم سازی و سریال سازی و اداره امور جاری بدون هدفمندی مدنظر باشد، یقیناً این جنگ را باخته ایم.

وی همچنین افزود: سریال‌های قوی و مستمر باید با این نگاه عملیاتی تولید شود. سریال‌های جذابی که در عین حال دارای هدف هستند؛ البته باید تنوع وجود داشته باشد اما نگاه راهبردی هم باید وجود داشته باشد و به افق چشم انداز مقام معظم رهبری عنایت داشته باشیم که در نهایت تمدن اسلامی و مکتب اهل بیت (ع) باید بر فراز همه تمدن‌ها قرار گیرد.

این پژوهشگر و محقق حوزوی در خاتمه ابراز امیدواری کرد به یاری حق تعالی، دکتر جبلی در این مسئولیت خطیر و مهم موفق باشد و بتواند انتظارات و مطالبات را به خوبی پاسخ دهد.

گفت و گو: یوسف شعبانعلی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha