شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت الاسلام محمد علی لیالی

حوزه/ عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی تصریح کرد: رسانه ملی باید زمینه ساز رشد بینش و معرفت عمومی در جامعه باشد.

حجت الاسلام و المسلمین محمدعلی لیالی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اشاره به این که از نگاه و منظر امام و رهبری، صداو سیما، دانشگاه عمومی ملت است و می بایست نماد و مظهر جمهوری اسلامی ایران باشد، اظهار داشت: این نماد و مظهر بودن می بایست در عرصه های مختلف سیاست، اجتماع، اقتصاد، فرهنگ و ... تجلی پیدا کند و به خصوص این که رسانه ملی می بایست خود زمینه ساز ارتقای سطح بینش و معرفت عمومی جامعه ایران اسلامی باشد.

وی افزود: البته مسلم است که نقد و تحلیل صداوسیما در عرصه های مختلف نیاز به مجال گسترده ای دارد اما اجمالاً این که ضمن تقدیر از کارهای خوب صورت گرفته، این نکته نباید فراموش شود که متناسب با افق کلان سیاست گذاری های نظام و انقلاب اسلامی، در رابطه با وضعیت رسانه ملی ما هنوز با نقطه مطلوب فاصله بسیاری داریم و لذا امید می رود که در دوران مدیریت و ریاست دکتر جبلی شاهد کاهش این فاصله باشیم.

این محقق و پژوهشگر حوزوی همچنین بیان داشت: آفت ها و مشکلات جدی در بحث رسانه ملی وجود دارد که بخشی البته مربوط به مشکلات ساختاری و بودجه ای و پشتیبانی است اما با این حال احساس می شود ایجاد اتاق فکر و اندیشه ورز برای برنامه های صدا و سیما جزو ضرورت هاست، ضمن آن که برنامه های رسانه ملی باید دارای پیوست قوی فرهنگی باشند.

وی افزود: متاسفانه گاهی برنامه هایی ساخته شده می شود که به نظر می رسد بیشتر هدف از آن ها، پر کردن آنتن تلویزیون است و حال آن که محتوای عمیق دینی و فرهنگی و اجتماعی و در عین حال جذاب و به روز نیاز داریم و از سوی دیگر صدا و سیما باید نسبت به فرهنگ عمومی جامعه دغدغه و توجه لازم را داشته باشد.

وی گفت: نکته حائز اهمیت دیگر این که متأسفانه برخی برنامه ها گویا برای طبقه ای خاصی از اعیان و اشراف جامعه ساخته می شود به نحوی که نوعی تبلیغ رفاه طلبی و اشرافیت و زندگی تجملاتی در آن ها مشاهده می شود و این مساله حتی بر روی ذائقه مخاطبان عام نیز تأثیر نامطلوب گذاشته است.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی ابراز داشت:آن چه به نظر بنده می رسد، این است که صدا و سیما باید قشر عظیمی از مخاطبان متوسط به پایین جامعه را مورد توجه جدی قرار داده و به خصوص عنصر و مؤلفه مهم عدالت خواهی، توجه به محرومان و فقرا، ایثار و از خودگذشتگی در برنامه هایش مشهود باشد و امیدواریم که با حفظ نقاط قوت، در دوران جدید و با مدیریت دکتر جبلی به فرهنگ ایرانی و اسلامی توجه بیشتری شده و با کار حرفه ای و قوی و پرمحتوا، ذائقه ها در جامعه به سمت مطلوب حرکت کند.

وی افزود: از سوی دیگر از رسانه ملی انتظار می رود که نسبت به آسیب ها و ناهنجاری های فرهنگی و اجتماعی دغدغه مند بوده و با تولید فیلم و سریال و ساخت برنامه های قوی با حضور کارشناسان و صاحب نظران به این مباحث ورود کند.

حجت الاسلام والمسلمین لیالی همچنین گفت: علاوه بر این ها، انتظار می رود که صداوسیما نسبت به مباحثی چون بحران جمعیت، مشکلات نسل جوان، بحث ازدواج و طلاق و ... با فکر و ایده جدید ورود کند و رسالت خود را به عنوان دانشگاه عمومی ملت ایفا نماید.

وی افزود: امیدواریم عملکرد مدیریت جدید و خروجی طرح ها و برنامه های آن ها همراه با احیای ارزش های انقلاب اسلامی و مطالبات امام و رهبری و جامعه مؤمنین ایران اسلامی باشد، ضمن آن که رسانه ملی نباید گرفتار حزب و جناح بازی شود، بلکه می بایست انتظارات و مطالبات عامه مردم به خصوص محرومان را مورد توجه قرار دهد و همچنین در تولید فیلم و سریال های فاخر در مسیر ارتقای فرهنگ و تمدن اصیل ایرانی و اسلامی گام بردارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • رضا IR ۱۸:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
    21 16
    پس تو این 43 سال چکار میکرده
  • IR ۰۶:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۶
    0 9
    صدا و سیما به اسم شادی بخشی گستاخی زایی می کند ، و یکی از اثراتش برخورد بسیار خشن و متکبرانه با آمران به معروف و نهی از منکر است.