یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
کد خبر: 981150
۱۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۲
احمد لقمانی

حوزه/ کارشناس مذهبی حرم مطهر بانوی کرامت گفت : آسان‌ترین و دلپذیرترین مسیر زندگی مسیر خدا و خدا باوری است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام احمد لقمانی در سخنرانی حرم مطهر بانوی کرامت با اشاره به سبک زندگی نبوی و تأثیر آن بر آسان و آرام کردن زندگانی، اظهار کرد: پیامبر(ص) فرمودند خداوند برای این امت آسانی و برای دشمن سختی و تلخی در زندگی را مقدر کرده است.

وی با اشاره به تفاوت میان زنده‌مانی و زندگانی، گفت: زنده‌مانی حرکتی افقی از گهواره تا گور است ولی زندگانی حرکت عمودی از فرش تا عرش است و خدا نکند که همه همت و سعی ما زنده‌مانی و تأمین خواب و خوراک و پوشاک باشد.

کارشناس مذهبی رسانه ملی با بیان اینکه گاهی حرص، زندگی را تبدیل به بردگی می‌کند، افزود: اگر بخواهیم خوشبخت باشیم همه خوشبختیم ولی مشکل ما این است که می‌خواهیم خوشبخت‌تر باشیم و زندگی‌مان را به مقایسه، مسابقه، هم‌چشمی و تفاخر می گذرانیم.

وی با بیان اینکه ما باید نگاهمان را به زندگی عوض کنیم و برای چشم دیگران زندگی نکنیم، گفت: در سبک زندگی نبوی پیامبر(ص) فرمودند من نیامده‌ام تا بر شما سخت بگیرم بلکه آمده ام مهربانی کنم، آسان بگیرم و مدارا کنم و اگر زندگی ما سخت است به خاطر این است که نبوی زندگی نمی‌کنیم.

حجت الاسلام لقمانی با تأکید بر اینکه باید آسان زندگی کنیم تا خداوند هم به ما آسان بگیرد، افزود: آسان‌ترین و دلپذیرترین مسیر زندگی مسیر خدا و خدا باوری است زیرا تمام واجبات و مستحبات به انسان نشاط و شادابی می‌دهد و تمام محرمات و مکروهات نشاط را از انسان می‌گیرد.

وی با بیان  اینکه وضو نور است و انسان‌های دائم الوضو همیشه شاداب هستند، گفت: از علامه طباطبایی سؤال کردند بدترین لحظات زندگی شما چه زمان‌هایی است؟ ایشان گفتند صبح ها که از خواب بر می‌خیزم زیرا وضو ندارم و همان چند قدمی که بر می دارم تا وضو بگیرم بدترین لحظات روز من است.

استاد حوزه علمیه با اشاره به روایتی از پیامبر(ص) که در آن ۸ رکن زندگی را بیان کردند، خاطرنشان کرد: رکن اول این است که مشغول به لباس خود نباش زیرا پایانش پوسیدگی است ولی ما امروز صبح تا شب به لباس و مد خود می‌رسیم در حالی که در سبک زندگی نبوی لباس باید تمیز باشد و پوسیده و پاره نباشد.

وی با اشاره به روایتی از امام باقر علیه السلام اسراف در لباس را نه در زیادی آن بلکه در پوشیدن نابجای لباس خانه در زمان کار و یا لباس مهمانی و آبرو داری در زمان کار دانست و گفت: در رنگ لباس هم پیامبر بهترین رنگ را رنگ سفید می دانستند در روایتی پیامبر(ص) فرمودند لباس‌ها نیز ذکر می گویند و زمانی که کثیف می‌شوند ذکر لباس نیز قطع می شود که باید فورا آن را عوض کرد و در روایت دیگری آمده که یک سوم هزینه پیامبر(ص) برای عطر بوده است.

حجت الاسلام لقمانی در ادامه ارکان زندگی آرام در روایت نبوی اظهار کرد: رکن دوم تا هشتم به ترتیب این است که مشغول غذای خود نباش که پایانش فضولات، مشغول و اسیر مال و دارایی نباش که پایانش به ارث ماندن، مشغول دوست و رفیق نباش که پایانش جدایی، مشغول جاه و مقام نباش که پایانش عزل، مشغول و اسیر عیش و نوش نباش که پایانش حسرت و مشغول هیبت و شأن خود نباش که پایانش ذلت و زبونی است.

وی تصریح کرد: امام صادق علیه السلام فرمودند کسی که بیشترین غبطه و حسرت را می‌خورد کسی است که زیر خاک است و عذابی بر او نازل نمی‌شود، ولی منتظر این است که یکی از بازماندگان او کار خیری برایش انجام دهد و حسرت این را می خورد که ای کاش خودش از مالش صدقه ای داده بود و اطعامی کرده بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha