جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
وقف

حوزه/ مدیر کل اوقاف و امور خیریه کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۲۲۵ امامزاده و بقعه در استان وجود داردکه از این تعداد ۱۲۰بقعه دارای درآمدزا هستند و ۱۰۵ بقعه بدون درآمد می باشند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از یاسوج، حجت‌الاسلام عباس نصیرالاسلامی، پیش از ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: نهاد وقف، نهاد مردمی و با عظمتی‌ است که در همه ادیان الهی بوده، اما در اسلام بسیار به این موضوع مهم برای امور فرهنگی و اقتصادی توجه شده است.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: وقف انواع مختلفی دارد که وقف خاص و عام دو نوع آن است. موقوفه متصرفی و غیر متصرفی نیز انواع دیگر وقف است که متصرفه تولیت آن با اداره اوقاف و غیر متصرفه نیز سرپرستی آن با اشخاص است و ما هر دو موقوفه را در استان داریم. ضمن اینکه موقوفه منفعتی و انتفاعی نیز از انواع دیگر وقف است که موقوفه منفعتی یعنی اموالی که درآمد آنها وقف می‌شود، اما موقوفه انتفاعی یعنی خود ساختمان وقف می‌شود.

وی با اشاره به اینکه وقف حتما نباید در حد گسترده‌ و وسیع باشد، افزود: می‌توانیم با وقف یک قرآن یا یک کتاب از سفره پربرکت اهل بیت عصمت و طهارت سهیم باشیم.

نصیرالاسلامی ضمن دعوت از مردم برای مشارکت در وقف، بیان کرد: تنها چیزی که می‌تواند در آخرت دست ما را بگیرد وقف است.

وی خاطرنشان کرد:  ۲۲۵ امامزاده و بقعه در استان وجود دارد که از این تعداد ۱۲۰بقعه دارای درآمدزا هستند  و ۱۰۵بقعه بدون درآمد می باشند.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: تعداد موقوفات کهگیلویه و بویراحمد ۳۲ مورد است که از این تعداد ۲۷مورد متصرفی و پنج مورد نیز غیر متصرفی هستند، ضمن اینکه مساجد و حسینیه‌ها نیز وقف انتفاعی به حساب می‌آیند.

 نصیرالاسلامی با اشاره به برنامه های دهه وقف گفت: در دهه وقف برنامه‌های زیادی داریم که از برگزاری همایش یاوران وقف، برپایی ایستگاه «همه واقف باشیم» در بعضی از بقاع متبرکه استان، برگزاری نشست‌های تخصصی در زمینه وقف، تولید و انتشار محصولات تبلیغی و ترویجی نام برد. همچنین عصر پنج‌شنبه عطرافشانی گلزار شهدای در جوار بقاع متبرکه، پیادروی صبح جمعه از امامزاده عبدالله تا تپه نور شهدا و برگزاری برنامه‌های مختص روز ۲۸صفر در بقاع متبرکه از دیگر برنامه‌های دهه وقف در استان هستند.

وی به اقدامات انجام شده در مباحث عمرانی، حقوقی، ثبتی، فرهنگی و قرآنی در شش ماه گذشته اشاره داشت و گفت؛ برگزاری ۴۴مین دوره مسابقات قرآنی در زمینه مباحث قرآنی، اعزام ۵۰مبلغ قرآنی از ابتدای سال جاری تاکنون برای ترویج مکتب اهل بیت (ع)، ایجاد ۱۲بقعه فرهنگی قرآنی تحت عنوان مرکز افق از جمله اقدامات اوقاف در زمینه فرهنگی و قرآنی طی سال جاری هستند.

نصیر الاسلامی در ادامه افزود: در زمینه فضای مجازی نیز با توجه به فرموده‌ها و تاکیدات مقام معظم رهبری نیز فعالیت های خوبی صورت گرفته و تعداد ۱۵ کانال در فضای مجازی در حال فعالیت داریم.

وی گفت: توزیع قریب به ۶هزار بسته معیشتی در کمتر از ۲سال گذشته میان نیازمندان، ویزیت رایگان هزار و ۱۷۰ بیمار با همکاری بسیج دانشگاه علوم پزشکی، توزیع ۵۲۰بسته مهر تحصیلی بین دانش آموزان نیازمند به ارزش ۹۰میلیون تومان نیز از جمله سایر اقدامات این اداره در زمینه قرآنی و فرهنگی هستند.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه در زمینه امور حقوقی و ثبتی نیز نشستها و فعالیتهای خاصی صورت گرفته است، گفت: گرفتن ۷فقره سند مالکیت اولیه، بیش از ۲۰مورد سند تبدیلی و اصلاحی و هشت مورد حکم له موقوفه در استان نیز از اقدامات اوقاف در زمینه حقوقی و ثبتی هستند.

وی اظهار کرد: در امامزاده باباحاجی، سید محمد و بی‌بی خاتونین شهرستان دنا، امامزاده آقا میر دهدشت، امامزاده بی‌بی حکیمه ، امام زاده جعفر گچساران، شاه فرج‌الله و امامزاده مختار پیگیر کارهای عمرانی و سرمایه‌گذاری هستیم اگرچه در سایر امامزادگان نیز کارها و اقداماتی صورت گرفته است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha