شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
یدالله یزدان پناه

حوزه/ عضو مجمع عالی حکمت اسلامی، گفت: مکتب قم بعد از امام خمینی(ره) و علامه طباطبایی، بزرگانی همچون علامه حسن زاده آملی را تربیت کرد و استاد مکتب صدرایی را با همه جوانب در اوج مورد بحث قرار می داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین سید یدالله یزدان پناه یکشنبه شب در وبینار گرامیداشت مقام علمی و اخلاقی علامه حسن زاده آملی که به همت خبرگزاری حوزه و مرکز امام علی(ع) استکهلم به زبان انگلیسی برگزار شد، با اشاره به شخصیت علمی، اخلاقی، و عرفانی مرحوم آیت الله حسن زاده آملی، عنوان کرد: علامه حسن زاده شخصیتی ذوالفنون و از نسل صدرا و پیروان خاص حکمت متعالیه و از رهروان مکتب ابن عربی بود. بعد از صدرا، اندیشه وحدت شخصی و اندیشه توحید در آثار علامه طباطبایی و شاگرد برجسته ایشان، علامه حسن زاده آملی وجود دارد و این توحید، توحیدی ناب است.

این استاد فلسفه و عرفان، گفت: آنگونه که صدرا نسبت به ابن عربی و اندیشه های ایشان زانو زد، نسبت به فارابی و بوعلی زانو نزد.

علامه حسن زاده آملی ادامه دهنده مکتب امام راحل و علامه طباطبایی بود

حجت الاسلام والمسلمین یزدان پناه، مطرح کرد: بسیاری از بزرگان بعد از صدرا، راه و رسم درس حوزوی را اینگونه قرار دادند که بعد از خواندن آثار ملاصدرا، به مطالعه آثار عرفانی مانند تمهید القواعد، شرح فصوص الحکم قیصری و مصباح الانس و غیره بپردازند و علامه حسن زاده آملی هم بر همین سیره بود.

وی ادامه داد: مکتب قم بعد از امام خمینی(ره) و علامه طباطبایی، بزرگانی همچون علامه حسن زاده آملی را تربیت کرد و حضرت استاد مکتب صدرایی را با همه جوانب در اوج مورد بحث قرار می داد.

عضو مجمع عالی حکمت اسلامی تاکید کرد: مکتب قم با وجود امام راحل و علامه طباطبایی در فضای حکمی و فلسفی شکل متفاوتی به خود گرفت و از نسل آن ها،علامه حسن زاده آملی ادامه دهنده مسیر بود.

حجت الاسلام والمسلمین یزدان پناه ابراز کرد: علامه حسن زاده آملی همواره بیان می کرد که ما برای رسیدن به عمق قرآن و روایات به اوج قله برسیم که آن حکمت متعالیه و عرفان نظری است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha