شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
حجت الاسلام محمد کاروند

حوزه/ مدیر کل اوقاف و امور خیریه کردستان گفت: از ابتدای شیوع کرونا تاکنون بیش از ۳۲ هزار سبد معیشتی با میانگین ارزش هر بسته ۵۰۰ هزار تومان بین نیازمندان استان توزیع شده است.

حجت الاسلام محمد کاروند در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در استان کردستان ضمن تبریک دهه وقف به برنامه ها و اقدامات صورت گرفته اداره کل اوقاف و امور خیریه استان کردستان در ۶ ماهه اول سال جاری اشاره کرد و اظهار داشت: یکی از اقداماتی که اداره کل اوقاف و امور خیریه به صورت ویژه پیگیری می کند بحث رسیدگی به پرونده های دعاوی هست که اشخاص حقیقی یا حقوقی متاسفانه باعث تعرض به موقوفات شده اند.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه کردستان افزود: ما ۴۷۰ پرونده حقوقی در محاکم قضایی به صورت پرونده جاری داشته و داریم که الحمدلله به همت سیستم قضایی استان حکم آنها صادر شده است.

وی اظهار کرد: کردستان در بین استان های کشور بیشترین اخذ سند مالکیت و تبدیل سندهای دفترچه ای به تک برگی و جانمایی موقوفات را به صورت جانمایی انجام داده است که این عمل باعث حفظ موقوفات خواهد شد.

حجت الاسلام کاروند عنوان کرد: پرداختن به مباحث درآمدهای پایدار موقوقات و احیای سرمایه های موقوفات در استان کردستان یکی دیگر از برنامه های ماست که این طرح در سه شهرستان مریوان، بیجار و سنندچ تعریف شده است البته در بقیه شهرستان ها هم اجرای این طرح را در نظر داریم.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه کردستان تصریح کرد: خوشبختانه در سال جاری طرح احداث ۵ باغ موقوفه ای جزو برنامه هایی بود که در این مدت انجام شد که این باغ ها شامل باغ گردو و انگور دیم هستند.

حجت الاسلام کاروند با اشاره به اینکه یکی از امورات ویژه در این شش ماهه بحث باغات وقفی در استان می باشد، اعلام کرد: ما در استان کردستان ۹۸ باغ که وقف شده است، داریم که کارهایی همانند بحث احداث استخر، هرس و... در آنها انجام داده ایم.

وی ادامه داد: از جمله کارهایی که در بحث عمل به نیت واقفین خیراندیش صورت گرفته، موضوع تعمیر مساجدی است که به نوعی رقبات و موقوفاتی دارند که باید گفت این یکی از اولویت های اداره اوقاف در کردستان می باشد.

حجت الاسلام کاروند با اشاره به توزیع و تهیه سبد معیشتی برای بیماران کرونایی در سالجاری توسط اداره کل اوقاف و امور خیریه استان کردستان، گفت: از ابتدای شیوع کرونا تاکنون بیش از ۳۲ هزار سبد معیشتی با میانگین ارزش هر بسته ۵۰۰ هزار تومان بین نیازمندان استان توزیع شده است که هزینه آن از محل موقوفات تامین شده است.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه کردستان اضافه کرد: همچنین در شش ماهه اول امسال در قالب طرح «مهر تحصیلی» هزار بسته لوازم التحریر برای مقاطع مختلف در بین دانش آموزان بی بضاعت در سراسر استان تهیه و توزیع شده است.

وی اظهار کرد: یکی از کارهایی که در ایام ماه محرم امسال صورت گرفت، کمک به هیات های مذهبی از محل موقوفاتی که نیت این موقوفات برای روضه خوانی سیدالشهدا (ع) بود که ما به ۲۰۶ هیات کمک مالی کردیم البته رقم این کمک ها متناسب با فعالیت این هیات ها بوده است.

حجت الاسلام کاروند در ادامه افزود: راه اندازی کارگاه های کوچک همانند طرح راه اندازی کارگاه چرخ خیاطی در ۷ نقطه استان کردستان برای ایجاد اشتغال از دیگر کارهای این اداره کل بوده است همچنین یک مورد از این نوع کارگاه در ایام وقف افتتاح خواهد شد.

وی اظهار کرد: کارگاه های چرخ خیاطی در مریوان، سقز، سنندج و قروه فعال هستند و به تولید رسیده و اشتغالزایی صورت گرفته و هر سرپرست خانواده ای که در این کارگاه ها مشغول کارند، ماهانه حداقل ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار  تومان درآمد دارند.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه کردستان با اشاره به اینکه ما قصد داریم از منافع موقوفات این موضوع را توسعه دهیم، گفت: بحث کمک به نیازمندان موردی که بعضا مراجعه می کنند از برنامه های دیگر است که انجام می دهیم.

وی افزود: برگزاری مسابقات قرآن کریم مرحله شهرستانی و استانی در دو بخش خواهران و برادران الحمدلله به خوبی در سطح استان صورت گرفت و منتظر این هستیم که بخش کشوری هم اعلام شود و مقدمات لازم را برای شرکت کنندگان مهیا کنیم.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه کردستان بیان کرد: یکی از مهمترین برنامه های دهه وقف امسال، مراسم تجلیل و تکریم از واقفین خیراندیش به ویژه واقفین جدید می باشد، همچنین برخی از هیات امناء و کسانی که تحت عنوان امین موقوفات در سطح استان کردستان به مجموعه وقف خدمت می کنند نیز تجلیل می شوند. این مراسم با توجه به وضعیت کرونا در جامعه به صورت ویدئوکنفراس در مراکز استان ها همزمان برگزار خواهد شد که ان شاء الله زمان دقیق آن متعاقبا اعلام خواهد شد.

حجت الاسلام کاروند اظهار کرد: برپایی ایستگاه های «همه واقف باشیم» در تمام شهرستان ها و ارائه خدمات مشاوره ای وقف یکی دیگر از برنامه های ما در دهه وقف امسال است که از روحانیون اهل سنت و اهل تشیع در این برنامه های استفاده خواهیم کرد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه کردستان ابزار کرد: برگزاری نشست های تخصصی وقف با گروه های مختلف جامعه همانند دانشجویان، اساتید، علما، اصناف مختلف، جامعه پزشکان، اصحاب رسانه، فعالان عرصه مجازی و.... در دهه وقف امسال در کردستان برگزار خواهد شد.

حجت الاسلام کاروند با اشاره به برگزاری «نشست تخصصی وقف و ثبت اسناد» در هفته آینده، گفت: ان شاءالله نشستی تحت عنوان «وقف و مسائل حقوقی» در همین ایام در استان برگزار خواهد شد.

دیدار با مسئولان مختلف شهرستانی و استانی، دیدار با علمای دینی از دیگر برنامه های دهه وقف در کردستان بود که حجت الاسلام کاروند بدان اشاره کرد و گفت: تهیه بسته های حمایتی ویژه خانواده های نیازمند و به نوعی اجرای نیات واقفین خیراندیش جزو برنامه های اصلی ماست که در این ایام انجام می شود.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه کردستان اضافه کرد: همچنین سعی ما این است که ۲ مرکز خیریه در کنار کارگاه خیاطی در محله «ننله» سنندج راه اندازی شود و در این طرح ما صرفا وسایل را تهیه می کنیم و مردم خود مدیریت این کارگاه را برعهده خواهند داشت.

وی با اشاره به افتتاح مرکز قرآنی در دهه وقف امسال، گفت: معرفی پروژه های وقف مشارکتی یکی دیگر از برنامه های ما در دهه وقف امسال در کردستان است زیراپ یکی از نیازهای امروز ما توسعه وقف مشارکتی در جامعه مخصوصا در بین خیرین است. در این طرح اگر خیرین نتوانند به تنهایی زمینی و... را وقف کنند به صورت مشارکتی این کار را انجام می دهند.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه کردستان ادامه داد: در دهه وقف امسال تهیه برنامه های مختلف ویژه وقف در فضای مجازی و در صداوسیمای مرکز کردستان هم در صدا و هم سیما خواهیم داشت.

حجت الاسلام کاروند با اشاره به اینکه مردم کردستان از گذشته به سنت حسنه وقف اعتقاد خاصی داشته اند، اظهار داشت: وقف برای دین و به ویژه مسجد به صورت پراکنده در کل استان مان هست، البته نیاز است که فرهنگ وقف بیش از این در کردستان ترویج داده شود. یعنی ما شاهد تک محصولی در حوزه وقف نباشیم.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه کردستان گفت: ما در کل کشور بیش از ۸۰۰ مورد نیت وقف شناخته شده داریم، باید در کردستان ضمن حفظ وقف های موجود، دیگر نیات وقف در این استان را گسترش دهیم.

وی اظهار کرد: به نظر بنده در شرایط کنونی بهترین وقف با توجه به وضعیت جامعه، وقف برای ایجاد اشتغال در استان است، همچنین ما در بحث ازدواج جوانان موقوفه ای برای این موضوع در کردستان نداریم و این یکی از نیازهای مهم در استان است که باید آن را ترویج دهیم.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه کردستان ادامه داد: در بحث خدمات اجتماعی در حوزه درمانی برای درمان بیماران صعب العلاج باید فرهنگ وقف در کردستان نهادینه شود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha