یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
سروری

حوزه/ بدون شک تنها راه نجات از بن بست موجود عصر حاضر در بین جوامع بشری نسخه‌ای است که رسول عالمیان برای بشریت عرضه کرد و با انقلاب اعتقادی، آموزشی و فرهنگی و انقلاب اخلاقی بشر را از جهالت و گمراهی به اوج قله انسانیت و سعادت رهنمون ساخت.

حجت الاسلام سروری در گفت وگو با خبرگزاری حوزه، با اشاره به پیامبر اعظم صلی الله علیه وآله وسلم، عالی ترین سرمشق اخلاقی برای بشریت، گفت: آدمی همواره در جستجوی قهرمان و اسوه ای است که او را سرمشق زندگی خویش قرار دهد و در مـوضـوعـی خـاص یـا بـه طـور مـطـلق از او پـیـروی کـنـد تـا بـه سـر مـنـزل مـقـصـود بـرسـد. در مـبـاحث تعلیم و تربیت ، یادگیری ، روان شناسی ،جامعه شناسی  عرفان و مـدیـریـت ، الگـوهـا از جـایـگـاه بـلنـدی بـرخـوردارنـد و تـأثـیـر گـذاری آنـها هرگز قـابـل انـکـار نـیـسـت.

وی افزود: موفقیت در زندگی به میزان بهره گیری آدمی از الگویی مناسب وابسته است. تلاش بدون سرمشق درست، پیامد درستی در پی نخواهد داشت و انسان را در بیشتر موارد به سقوط وانحطاط می کشاند. انسان‌ها می‌توانند با انتخاب الگویی شایسته دارای اخلاق و رفتار نیکویی در حوزه های مختلف فردی، خانوادگی و اجتماعی شوند.

نویسنده کتاب محمد هدایتگر قرن ها،  اظهارکرد: انتخاب الگوی مناسب در رفتارهای کوچک و بزرگ اخلاقی، از نحوه لباس پوشیدن، غذا خوردن، تا برخورد با خانواده، معاشرت با مردم و کارهای بزرگ فرهنگی و سیاسی، در میدان وسیع زندگی، کارایی دارد.

وی گفت: قرآن مجید بهترین اسوه اخلاقی و رفتاری را برای بشریت معرفی نموده است.پیامبر اعظم صلی الله علیه وآله وسلم، عالی ترین سرمشق اخلاقی برای بشریت است؛ چرا که الگو بودن ایشان از سوی خداوند مورد تأیید قرار گرفته است. (لَقَدْ کَانَ لَکُمْ فِی رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ) ؛ قطعاً برای شما در [اقتدا به] رسول خدا سرمشقی نیکوست.

نویسنده کتاب محمد هدایتگر قرن ها یادآورشد: پیامبر آن کسی است که تا ابد اسوه حسنه و نمونه نیکو برای زندگی همه کسانی باقی می‌ماند که در تشهد، شهادت دین، تصدیق می‌آورند بر این که او براستی « رسول خدا» است.

وی گفت: وجه دیگر عظمت پیامبر خُلق عظیم نبوی ایشان است. که عامل عمده نفوذ و محبوبیت ایشان در بین امّت و علت اساسی موفقیت‌شان در نشر دین بوده، بارها مورد تمجید کتاب آسمانی قرار گرفته است:«وَ إِنَّکَ لَعَلی خُلُق عَظِیم» ؛

این نویسنده و محقق حوزوی افزود: قرآن اخلاق ایشان را عظیم شمرده است. تنها می‌توان گفت: آن حضرت تمام خلق های نیکو را در خود جمع نمود و کامل کرد. آنچنان که خود ایشان در این باره می‌فرمایند: «اِنّی بُعِثتٌ لِاُتَمِّمَ مَکارِمَ اَلاخلاق» ؛ من برانگیخته شدم تا اخلاق نیکو را تمام کنم.

حجت الاسلام سروری یادآورشد: رمز پیروزی و محبوبیت بزرگ مرد الهی که بشریت در پیشگاه و بلندای عظمتش قامت خم کرده و فروغ فضیلت‌ها و پرتو کمالاتش چهارده قرن است که جهانیان را نورافشانی می‌کند. گوستاو لوبون می گوید : اگر بخواهیم ارزش اشخاص را به کردار و آثار نیک شان بسنجیم، مسلما محمد، بزرگترین مرد تاریخ است.

این نویسنده و محقق حوزوی با ذکر این مطلب که پیامبر اعظم (ص) در تاریخ حیات آدمی، شخصیتی سرنوشت ساز است. اظهارکرد: شناخت ابعاد شخصیتی پیامبر (ص)به عنوان برترین پیامبران  و والاترین انسان ها و دگرگون‌سازترین چهره تاریخ بشر از ضروری ترین شناخت‌های انسانی و اسلامی است. لامارتین شاعر معروف فرانسوی در ستایش پیامبر اسلام(صلی الله علیه وآله) چنین می گوید: «این است محمد(ص) به هر میزانی که با آن عظمت را بتوان اندازه گیری کرد ناچاریم بگوییم در عالم بزرگتر از محمد(ص) مردی نیست».

وی گفت: پیامبر اکرم(ص) با انقلاب اعتقادی، آموزشی و اخلاقی تمدن اسلامی شگرف ترین تحول تاریخی را پدید آورد. در کتاب دایرة المعارف بریتانیا ذیل کلمه قرآن چنین آمده است: «محمد(ص) در میان رجال و شخصیت های بزرگ دینی و مذهبی جهان، موفق ترین و پیروزمندترین شخصیت عالم، به شمار می آید و رسالت او توأم با توفیق و پیروزی قابل توجهی بوده است.»

نویسنده کتاب محمد هدایتگر قرن ها، بیان کرد: قرآن کریم پیامبر را متعلق به قوم خاص ومردم خاص وگروه خاصی قرار نداده است بلکه می فرمایید : وَمَا أَرْسَلْنَاکَ إِلَّا کَافَّةً لِلنَّاسِ رسالت پیامبر یک جهانی برای کل مردم کره زمین است.

وی گفت: پیامبر خوبی ها حضرت محمد(ص) در وحشت خیزترین محیط ها و در بین مردمی نادان و کینه توز، بیابان نشین، دور از تمدن و بت پرست به پیامبری برانگیخته شد و خداباوری و فرهنگ والای الهی را گسترش داد. در واقع رسول خوبی ها پیامبر اعظم الهی، جامع ترین و حیات بخش‌ترین مکتب های الهی را برای جامعه بشریت بنیان نهاده و تمام مرزهای زمین و زمان را در نوردیده است. بدون شک تنها راه نجات از بن بست موجود عصر حاضر در بین جوامع بشری نسخه‌ای است که رسول عالمیان برای بشریت عرضه کرد و با انقلاب اعتقادی، آموزشی و فرهنگی و انقلاب اخلاقی بشر را از جهالت و گمراهی به اوج قله انسانیت و سعادت رهنمون ساخت.

حجت الاسلام سروری افزود: در کتاب عذر تقصیر به پیشگاه محمد(صلی الله علیه وآله)، از جان دیون پورت انگلیسی نقل می کند که: «بدون شک اگر او (محمد) را یکی از نوادر جهان و پاک ترین نابغه ای که گیتی توانسته است تاکنون پرورش دهد نیاوریم؛ باید او را یکی از بزرگترین انسان ها و یگانه شخصیتی بدانیم که قاره آسیا می تواند به وجود چنین فرزندی بر خود ببالد».

وی گفت: اما سوال قابل توجه این است که : علت برتری اسلام بر سایر ادیان چیست ؟و جواب منطقی برای  جامعه بشریت امروزی چیست ؟، علت برتری اسلام بر سایر ادیان این است که  حکم شرع و عقل باید با هم منطبق باشند وگرنه مجموعه دستوراتی که با عقل در تضاد باشد، دین نیست.اگر امروز داعش، القاعده و غیره به اسم اسلام رفتار می کنند هیچ منطقی ندارد و مورد تایید اسلام ناب محمدی نیست.

این نویسنده و محقق حوزوی، اظهارکرد: اگر دینداری عین عقل‌گرایی تعریف گردد و دینداران، به عنوان نمونه‌های شاخصِ عقل مداری در جامعه دیده شوند، مردم خصوصا جوانان، نه تنها دیگر از دین، گریزان نمی‌شوند، بلکه به سمت دینداری تمایل پیدا می‌کنند. نتیجه‌ی این گرایش به دین، تعهد و الزام بیشتر به اخلاق خواهد بود. چرا که همانطور که گفته شد دین‌داری همان عقلانیت است و اخلاق، ثمره‌ عقل و به کارگیریِ جنود عقل است.

وی عنوان کرد: رعایت حقوق دیگران، صداقت، امانتداری، انصاف، عدالت خواهی، خیرخواهی، مدارا با خلق، مهربانی با کوچکترها، حفظ حرمت بزرگترها، لطف و احسان به دیگران، تلاش برای کسب روزی حلال، ... که از آنها به عنوان اخلاق مداری یاد می‌شود، در واقع همان جنود عقل هستند.که اگر در بدنه جامعه نباشد یا ضعیف باشد در واقعه جامعه از عقلانیت واخلاق مداری دور شده است.

حجت الاسلام سروری یادآورشد: همانطور که اشاره کردم خداوند مهربان، راه جلوگیری از هر نوع انحراف  اعتقادی اخلاقی وعملی  را به بشر نشان داده و فرموده: «لَقَدْ کَانَ لَکُمْ فِی رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ» (سوره احزاب، آیه ۲۱) یعنی خداوند برای ما یک الگو و مدل خوب قرار داده که می‌توانیم الگوی رفتاری خود را از او بگیریم.

وی افزود: باید ببینیم پیامبر خاتم (ص) در آن زمان با مردم شبه جزیره که بی تمدن و بی فرهنگ بودند و زشت‌ترین عادات رفتاری را داشتند، چگونه برخورد کردند که ایمان آورندگان حقیقی، دچار چنان تحولی شدند که برادر دینی‌شان را به خود ترجیح می‌دادند و در برابرش جز با صداقت، مهربانی، ایثار، مواسات، ... رفتار نمی‌کردند؟ اگر ما آن روش را از پیامبر(ص) یاد بگیریم و در جامعه‌ی خودمان پیاده کنیم، قطعا جامعه‌ای با اخلاق‌تر خواهیم داشت.

حجت الاسلام سروری یادآورشد: بنا به فرموده قرآن کریم پیامبر در جامعه، چراغ هدایتی است که نور آن سبب رشد، حرکت و تشخیص‌ است. یا أَیُّهَا النَّبِیُّ إِنَّا أَرْسَلْناکَ شاهِداً وَ مُبَشِّراً وَ نَذِیراً وَ داعِیاً إِلَی اللَّهِ بِإِذْنِهِ وَ سِراجاً مُنِیراً .

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha