پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
سید احمد قره باغی

حوزه/ حجت الاسلام قره باغی گفت: ابن تیمیّه، در حالی معتقد است که سفر به غیر از مسجد النبی، بیت المقدس و مسجد الحرام حرام است که در طول دوران زندگی خودش، بارها مسافرت به نواحی مختلف کرده که هیچکدام مصداق سفر به سه مسجد فوق نبوده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه  از ارومیه، حجت الاسلام سید احمد غفاری قره باغی، امروز در مراسمی  در جمع جهادگران فاطمی به صورت مجازی برگزار شد، به نقد دیدگاه ابن تیمیه در خصوص سفر به قصد زیارت مرقد مطهر نبی اکرم (ص) پرداخت و اظهار داشت: ابن تیمیه معتقد است که زیارت قبر مطهّر حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله حرام است، بلکه حتّی سفر به نیّت زیارت آن قبر مطهّر نیز حرام است و تنها دلیل روایی که وی بر این سخن ارائه کرده است، روایتی از رسول اکرم است که فرمودند: لا تُشَدُّ الرّحالُ إلّا إلی ثلاثة مساجد، یعنی بار و بنه‌ی سفر، بسته نمی‌شود، مگر به قصد سفر به یکی از سه مسجد؛ مسجدالحرام و مسجدالنبی و مسجد الاقصی و چون سفر به نیّت قبر مطهّر پیامبر اکرم، خارج از این سه گزینه است، پس حرام است!!!.

وی ادامه داد:  حقیقتاً نیازی نیست که قلم برای پاسخ به چنین مهملاتی همّت بگمارد؛ لیکن از آنجا که ویروس وهابیت شیوع یافته، لازم است به این مسئله آشکار شود که شخص ابن تیمیّه، در طول دوران زندگی خودش، بارها مسافرت به نواحی مختلف نموده است، که هیچکدام مصداق سفر به سه مسجد کذایی نبوده است.

عضو هئیت علمی موسسه حکمت و فلسفه ایران اضافه کرد:  سیره قطعی نبی اکرم در سفر به مناطقی مانند طائف و ... برخلاف برداشت ساده لوحانه‌ی ابن تیمیه است و  نَوَوی از علمای معروف اهل سنّت و صاحب کتاب شرح بر صحیح مسلم، در توضیح روایات فوق به درستی می‌نویسد که مقصود از روایت فوق، این است که در میان سفرهای مؤمنین، شایسته‌ترین و عبادی‌ترین سفر، رفتن به این سه مسجد است، به جهت شأن عظیمی که نزد خداوند متعال دارند. نه اینکه جمیع سفرها حرام و فقط رفتن به این سه مسجد، مجاز باشد.

وی اظهار کرد: حال که معنای این روایت معلوم شد، باید گریست به حال امّت اسلامی که قشر عظیمی از مسلمانان کنونی در جهان اسلام مبتلا به افکار انسان جاهل و کوته فکری مانند ابن‌تیمیّه شده‌اند، که نمونه‌ای از روش فهم او از روایات را در روایت فوق مشاهده می کنیم.

حجت الاسلام قره باغی در پایان گفت: شیخ اهل‌سنت «قاضی سُبْکی» هم‌عصر ابن‌تیمیه، به درستی به انحراف افکار او واقف شد و کتاب «شفاء السقام فی زیارة خیر الأنام» را در پاسخ به شبهات ابن تیمیه درباره‌ ی حرمت زیارت رسول اکرم نوشت.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha