پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت‌الاسلام‌والمسلمین حمید شهریاری

حوزه/ دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی تأکید کرد: مفهوم معیت می‌تواند الگو و اسوه‌ای برای رفتارهایی که مذاهب مختلف اسلامی، قومیت‌های مختلف اسلامی و کشورهای مختلف اسلامی با یکدیگر دارند، باشد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، حجت‌الاسلام‌والمسلمین حمید شهریاری، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، عصر دوشنبه طی سخنانی در وبینار علمی با موضوع وحدت امت اسلامی که به مناسبت رحلت پیامبر اکرم (ص) و شهادت امام حسن مجتبی و امام رضا (ع) به همت دفتر تقریب مذاهب دانشگاه آزاد اسلامی ارومیه و نقده برگزار شد ضمن تسلیت رحلت پیامبر اکرم (ص) و شهادت امام حسن مجتبی (ع) اظهار داشت: خداوند متعال در آیات متعددی نقش و عمل رسول‌الله (ص) را برای ما مسلمانان ترسیم کرده و ما الگوی مناسبی از رفتار حضرت ختمی‌مرتبت در اختیار داریم تا بتوانیم یک مدلی از همکاری را در جهان اسلام شکل دهیم.

وی افزود: ما این مدل از همکاری را در مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی معیت با رسول خدا نام‌گذاری کردیم و آن را از آیه شریفه «محَمَّدٌ رَسولُ اللَّهِ ۚ وَالَّذینَ مَعَهُ أَشِدّاءُ عَلَی الکُفّارِ رُحَماءُ بَینَهُم» اخذ کردیم.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی اظهار داشت: معیت با رسول‌الله همانند چتری برافراشته است که امت اسلامی را تحت حمایت خود قرار داده است.   

شهریاری با بیان اینکه کسانی که می‌خواهند امت رسول‌الله باشند باید مع رسول‌الله یعنی همراه با رسول خدا باشند، اظهار داشت: مفهوم معیت می‌تواند الگو و اسوه‌ای برای رفتارهایی که مذاهب مختلف اسلامی، قومیت‌های مختلف اسلامی و کشورهای مختلف اسلامی با یکدیگر دارند، باشد.

وی افزود: مفهوم معیت با رسول‌الله و با هم بودن به دو ویژگی اختصاص پیدا کرده است یکی «وَالَّذینَ مَعَهُ أَشِدّاءُ عَلَی الکُفّارِ» و دیگری «رُحَماءُ بَینَهُم» یعنی این دو ویژگی است که معیت با رسول خدا را توصیف می‌کند و به‌نوعی می‌توانیم بگوییم آن امت واحده‌ای که رسول خدا راهبر و امام آن است امت واحده‌ای است که بر اساس این دو اصل اساسی شکل‌گرفته است.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به اولین ویژگی معیت با رسول‌الله تأکید کرد: امروز دشمن، جهان اسلام را هدف قرار داده و با تأسیس یک اسلام دروغین بنام داعش تلاش کرده که ذهن و دل مردم را نسبت به اسلام بدبین کند بر همه امت اسلامی به‌خصوص علمای اسلام واجب است که این نقشه‌های دشمن را آشکار کنند. اگر ما مدعی هستیم که با رسول خدا هستیم اولین کار ما شدت با دشمنان است و نقش‌برآب کردن نقشه‌های دشمن است.

شهریاری با بیان اینکه مقابله با دشمن مشترک اولین محور معیت با رسول‌الله است، اظهار داشت: در این مقابله باید چند گام اساسی را رعایت کنیم تا مقابله ما مقابله حقیقی و واقعی باشد اول اینکه دشمن واقعی جهان اسلام را شناسایی کنیم، دوم اینکه مرزبندی با جبهه استکبار داشته باشیم، سوم اینکه علمای جهان اسلام روحیه مقابله با دشمنان استکباری میان مردم، نخبگان و صاحب‌منصبان سیاسی را ترویج کنند و چهارم اینکه با جنگ نرم دشمن مقابله کنند باید همه مراقب این حربه دشمن باشیم.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به اینکه دومین ویژگی معیت با رسول‌الله رُحَماءُ بَینَهُم یا احسان و دوستی میان مسلمانان است، اظهار داشت: ما امروز می‌بینیم که دشمن با یارگیری که انجام داده مسلمانان را علیه یکدیگر تحریک می‌کند ما باید در مقابل این اقدام دشمن دوستی و احسان با مسلمانان را ترویج کنیم، اسباب تفرقه را دور بریزیم و به محرومان و مستضعفان کمک کنیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha