شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
28 صفر

حوزه / ۲۸ صفر سال ۱۳۵۷ همزمان با رحلت پیامبر اسلام و امام حسن مجتبی(ع)، مردم دارالمومنین کاشان در خیزشی بزرگ به پا خاستند تا ضربه دیگری بر پیکر رژیم پهلوی وارد کنند.

 به گزارش خبرگزاری حوزه در کاشان، گزارش حماسه مردم کاشان در ۲۸ صفر۵۷ در کتاب «انقلاب اسلامی در کاشان» که توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده این چنین بیان شده است:

در این روز، اکثر مردم کاشان، از زن و مرد و کوچک و بزرگ برای تجمع به‌سوی میعادگاه خود حرکت کردند. نیمی از بازار مسگرها و بخشی از خیابان دروازه دولت، ده‌ها هزار نفر از مردم را در خود جای داده بود. وعاظ به سخنرانی پرداختند و در مورد نهضت اسلامی مطالب ارزشمندی ایراد کردند.روحانیون که آیات عظام صبوری، مکی و خراسانی هم در میان صفوف آنان بودند، جلوی رزمندگان در یک صف حرکت می‌کردند. عکس جدیدی از رهبر کبیر انقلاب را ـ که برای اولین بار دیده می‌شد ـ پیشاپیش روحانیون توسط یک دانشجو حمل می‌کردند. این نقاشی تقریبآ ۲× ۳ متر بود. زمینه‌ عکس، آبی کم‌رنگ بود و رهبر کبیر انقلاب را در حالت نشسته، نیم‌رخ، با قبای آبی آسمانی، عمامه‌ مشکی و لباس قهوه‌ای نشان می‌داد.

مسیر تظاهرات

راهپیمایان فریاد می‌زدند و با مشت‌های گره کرده از دروازه‌ دولت به فلکه‌ امام خمینی(ره) فعلی کاشان آمدند. جمعیت از روی آسفالت و پیاده‌روها پیوسته حرکت می‌کردند.هنگامی‌که روحانیون به فلکه‌ امام خمینی رسیدند، هنوز جمعیت از بازار مسگرها بیرون می‌آمدند و از فلکه‌ امام خمینی تا فلکه‌ دروازه دولت مملو از جمعیت بود. بهترین منظره‌ این تظاهرات، منظره‌ای بود که به هنگام سردادن شعار «مرگ بر بختیار» و «درود بر خمینی» مشت‌ها گره می‌شد. درواقع، خیابان یکباره به یک مشت گره کرده تبدیل می‌شد.

به سوی میدان کمال‌الملک کاشان جمعیت بیشتر و بیشتر شد. خواهران مسلمان پشت سر برادران در صف‌های منظم و با حجاب کامل اسلامی، راهپیمایی خود را با سردادن شعار آغاز کردند: «حزب فقط حزب‌اللّه، رهبر فقط روح‌اللّه».در جلوی صفوف خانم‌ها، دو کودک تقریبا هشت ساله، یک پارچه شعار نوشته را با این عبارت حمل می‌کردند: «در نهضت خمینی، یا مرگ یا پیروزی». رزمندگان، شعارگویان از میدان کمال‌الملک گذشتند و به سوی خیابان قاضی‌اسداللّه حرکت کردند. کنار مقبره‌ قاضی اسداللّه ده‌ها نفر ایستاده بودند و یک عکس قاب شده از رهبر کبیر انقلاب روی مقبره نصب شده و در و دیوارهای مقبره با عکس‌های رهبر انقلاب تزیین شده بود.

ساعت ۱۲:۳۰، با آماده شدن بلندگوها، مردم به میدان قاضی اسداللّه رسیدند و قسمت شمال فلکه و بخشی از خیابان ملامحسن به تصرف مردان درآمد. روحانیون در کنار دیوار فلکه، حضور داشتند و قسمت دیگر میدان توسط خواهران اشغال شد.در همین تظاهرات یک قطعنامه قرائت شد که مضمون آن چنین بود: طبق گفته‌ امام خمینی دولت بختیار و شورای سلطنتی غیرقانونی هستند و باید جای خود را به شورای انقلاب بدهند. مجلس غیرقانونی است و نمایندگان خود فروش و ضد مردمی باید هر چه زودتر، خانه ملت را ترک کنند. ما خواهان تشریف‌فرمایی رهبرمان به کشور هستیم. دولت غیرقانونی بختیار و دست‌های جلادانه آمریکا را که مانع ورود رهبر کبیر انقلاب به کشور خویش شدند، شدیدا محکوم می‌کنیم و تا آخرین قطره‌ خون خود برای برقراری نظام جمهوری اسلامی مبارزه خواهیم کرد.

بعد از صدور و قرائت قطعنامه، اکثر جمعیت نماز جماعت را به امامت آیت‌اللّه خراسانی، اقامه کردند.

روایتی از مبارزه مردم کاشان علیه طاغوت در ۲۸ صفر ۱۳۵۷

 انتهای پیام

منبع: پایگاه مرکز اسناد انقلاب اسلامی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • مومن IR ۲۰:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
    0 1
    این گزارش ناقص می باشد در صف اول علمای دیگری هم بودند مرحومین یثربی ، علم الهدی ، اعتمادی .