جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر / مراسم عزاداری حوزه علمیه آیت الله آخوند در 28 صفر

حوزه/ نماینده ولی فقیه در استان همدان با بیان اینکه نوع برخورد قرآن کریم و پروردگار عالم با انبیای الهی با یکدیگر متفاوت بوده است، گفت: آنچه که دیگر انبیا دعا می‌کردند و آرزو داشتند خداوند به آنها عطا کند، پیامبر گرامی اسلام همه آنها را در وجود مبارک خودشان داشته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در همدان، حجت الاسلام و المسلمین حبیب الله شعبانی، بعد از ظهر امروز در مراسم عزاداری ۲۸ صفر، با بیان اینکه آمال و آرزوی انبیای الهی، بالفعل در وجود مقدس پیامبر اکرم(ص) وجود داشته است، اظهار داشت: عالم مظهر تجلی اراده پروردگار عالم است و لذا هر چه در آن است با اراده خداوند محقق شده است.

وی با اشاره به اینکه دو ولایت تشریعی و تکوینی نسبت به انبیا وجود دارد، گفت: ولایت تشریعی بایدها و نبایدها و همان حلال و حرام‌هایی است که توسط انبیا الهی مطرح شده و رساله عملیه نیز امروز مظهر آن است.

نماینده ولی فقیه در استان همدان با تاکید بر اینکه انجام درست مسائل مطرح شده در رساله عملیه باعث می شود تا انسان در مسیر ولایت تشریعی قرار گیرد، مطرح کرد: ولایت پذیری در پوشیدن لباس مشکی در عزاداری‌ها نیست، بلکه در اجرای درست احکام شرعی و تعدی نکردن از حدود الهی است.

وی افزود: در کنار ولایت تشریعی، ولایت باطنی مطرح شده که مراد، قدرت ذاتی است که انسان به وسیله آن و اراده خود می‌تواند عالم هستی را تکان دهد.

امام جمعه همدان با ابراز تاسف از اینکه بشر در طول حیات خود اقدام به ظرفیت سوزی کرده، گفت: این ظرفیت در وجود انسان هست که  با اراده خود بتواند پس از بیان "بسم الله الرحمن الرحیم"، مظهر عبارت "کن فیکون" باشد.

وی با اشاره به اینکه حضرت عیسی(ع) از خاک جاندارانی را خلق می‌کرد و یا در ماجرای گوساله سامری، با خوردن همان خاک،  گوساله به صدا درآمد، اظهار داشت: جای تعجب ندارد که بگوییم خاک کربلا می تواند بیماران را شفا دهد، چرا که خود خاک مهم نیست، بلکه مهم بدن مطهر امام حسین(ع) بود که پس از افتادن بر روی این خاک، باعث شده تا خاک مقدس شود.

پیامبر(ص) واسطه فیض همه انبیای الهی بودند

حجت الاسلام والمسلمین شعبانی با اشاره به قدرت موسی(ع) در شکافتن دریا، خاطر نشان کرد: ولایت تکوینی پیامبر گرامی اسلام در قرآن متفاوت از دیگر انبیا مطرح شده و لذا پیغمبر دارای مقامی بود که توانایی"شق القمر" را داشت.

وی با تاکید بر اینکه پیامبر گرامی اسلام واسطه فیض همه انبیای الهی بودند، یادآور شد: حضرت محمد(ص) در عوالم مختلف سیر کرده‌اند و به مقامی رسیده بودند که تا به حال هیچ ملک و یا نبی به آنجا نرسیده است.

نماینده ولی فقیه در استان همدان تصریح کرد: البته در مقام عبودیت، رقیق شده آنچه که به پیامبر اسلام داده شده، به بندگان اعطا شده است، و لذا به همین دلیل است که پیامبر از جنس بشر است و قران آن را منتی از جانب خداوند عنوان کرده است.

وی با اشاره به اینکه یکسان بودن ذات بشر با پیامبر گرامی اسلام مایه امیدواری و امیدبخشی به بشر است، عنوان کرد: ذات بشر خراب نیست، چرا که جنس و ذات ما همان جنس امام حسین(ع)، امام رضا(ع) و اهل بیت(علیهم السلام) است و توانایی رسیدن به مقامات بالا در وجود ما قرار داده شده و تنها باید از این ظرفیت استفاده کرد.

امام جمعه همدان با بیان اینکه ۱۴۰۰ سال است که نسل به نسل، پدران ما برای اهل بیت(ع) گریه کرده اند و امروز ما ادامه دهنده این راه هستیم، گفت: تاکید بر همان وحدت در ذات بین ما و اهل بیت است که با وجود تمامی این سال‌ها بازهم عزادار این خاندان هستیم.

وی با اشاره به آیه "انا لله و انا الیه راجعون"، یادآور شد: امیدواریم همانطور که در قیامت هر چیز به اصل خود بر می‌گردد، ما نیز به اصل و ذات خود که همان پیامبر گرامی اسلام است، برگردیم.

انتهای پیام.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha