شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
امام جمعه همدان

حوزه/ نماینده ولی فقیه در استان همدان با طرح این سوال که اگر یک نفر وارد هیئت شود و نسبت به زیارات ما شبهه وارد کند، چند نفر توانایی پاسخ به آن را دارند، گفت: با خود عهد ببندیم تا در روزهای شهادت و یا ولادت هر یک از اهل بیت، یک کتاب در رابطه با این بزرگان مطالعه کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در همدان، حجت الاسلام والمسلمین حبیب الله شعبانی در مراسم ششمین سالگرد شهادت شهید مجاهد حاج حسین همدانی، با بیان اینکه تفضل امام رضا(ع) و اهل بیت(علیهم السلام) به صورت عام است، اظهار داشت: درب خانه این خاندان به روی همه مردم باز است، اما مهم آن است که بتوانیم مقرب این خاندان باشیم.

وی با اشاره به اینکه سه شاخصه اصلی در ارتباط گیری با اهل بیت وجود دارد، گفت: هیچ دلیلی بر این که اگر کسی بیشتر سینه زد باعث تقرب بیشتر می‌شود وجود ندارد و لذا معیار تقرب به معصومین، ظواهر نیست بلکه قواعد و شاخصه‌های مخصوصی در این راه وجود دارد.

امام جمعه همدان با تاکید بر اینکه قواعد تقرب بر مبنای عاقل بودن انسان است، مطرح کرد: امام حسین(ع) برای نجات بشر از جهالت، به شهادت رسید و لذا فردی که عاقل‌تر است به اهل بیت نیز نزدیک‌تر است.

سه شرط دستیابی تقرب شیعیان به اهل بیت(علیم السلام)

وی اولین شاخصه تقرب به اهل بیت را، خدمت به دیگران و خیررسان بودن عنوان کرد و یادآور شد: گاهی اوقات به دلیل آنکه برخی دین و قواعد آن را به درستی نمی‌دانند، به بیراهه می‌روند همانند خوارج.

نماینده ولی فقیه در استان همدان با اشاره به اینکه حتی خدمت به یک حیوان نیز باعث عاقبت به خیری انسان می‌شود، اظهار داشت: بارها بر این موضوع تاکید شده که هر کس گره‌ای از کار بندگان الهی باز کند، عاقبت به خیر می‌شود و این تاکیدی بر اهمیت خیر رساندن به دیگر بندگان است.

وی با گلایه از اینکه چرا برخی از افراد نسبت به مشکلات دیگران در جامعه بی‌توجه هستند، گفت: جامعه ایمانی و جامعه کامل، جامعه‌ای است که همه در کنار هم و یاور هم هستند تا گرفتاری در آن وجود نداشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین شعبانی افزود: صرف محبت به اهل بیت، باعث شیعه بودن انسان نمی‌شود، بلکه حفظ آبرو و توجه به حقوق اخوان و خیر رسانی در جامعه نشانه‌های یک شیعه واقعی است.

اکر محب سیدالشهدا(ع) مشکلی دارد جامعه ایمانی برای رفع آن باید تلاش کند

وی با بیان اینکه اگر محب سیدالشهدا(ع) در جامعه مشکل دارد، باید برای رفع آن تمام تلاش خود را به کار ببندیم، مطرح کرد: اگر خانمی به خاطر ده میلیون تومان امروز در زندان است، چرا بزرگان خانواده برای رفع این مشکل دور هم جمع نمی‌شوند و هوای یکدیگر را ندارند.

امام جمعه همدان شاخصه دوم در نزدیکی به اهل بیت را، علم و دانایی برشمرد و یادآور شد: امروز باید از خود این سوال را بپرسیم که آیا در مدت محرم و صفر به میزان سینه زدن و عزاداری‌ها، در رابطه با شناخت بیشتر نسبت به اهل بیت و معرفت افرایی کاری کرده‌ایم یا خیر؟

اگر کسی وارد هیئت شود و نسبت به زیارات ما شبهه وارد کند، چند نفر توانایی پاسخ به آن را دارد؟ 

وی با طرح این سوال که اگر یک نفر وارد هیئت شود و نسبت به زیارات ما شبهه وارد کند، چند نفر توانایی پاسخ به آن را دارند، خاطر نشان کرد: برگزاری مراسمات مذهبی و تعظیم شعائر، شرط لازم برای تقرب است اما کافی نیست و لذا لازم است تا با افزایش معرفت در حوزه امام شناسی و دین شناسی، به ویژگی تقرب به اهل بیت دست پیدا کنیم.

نماینده ولی فقیه در استان همدان تصریح کرد: با خود عهد ببندیم تا در روزهای شهادت و یا ولادت هر یک از اهل بیت، یک کتاب در رابطه با این بزرگان مطالعه کنیم.

وی سومین ویژگی را عمل به تعهد دانست و گفت: من و شما پیمان مشترکی با خداوند داریم و هر چه به این عهد وفادارتر باشیم، به این خاندان نزدیک تر و مقرب تر هستیم.

شهید همدانی مطیع امر ولی خدا و ولایت بود

امام جمعه همدان با بیان اینکه یکی از عهدهای ما با خداوند، اطاعت پذیری از امام و ولی خدا است، اظهار داشت: اطاعت از ولی خدا، یعنی تردیدی به دل راه ندهیم و مطیع محض امام خود باشیم.

وی در پایان با گرامیداشت یاد و خاطره شهید همدانی، مطرح کرد: شهید همدانی مصداق شیعه‌ای است که متعهد به ولایت بوده و در این راه با تمام وجود ایستاد و حتی جان خود را اهدا کرد.

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha