شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
سازمان سیا

حوزه/ اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

یوسفی طلای تاریخی سنگین وزن را به گردن آویخت

نماینده سنگین وزن کشتی فرنگی ایران با کسب مدال تاریخی طلای جهان در سنگین وزن، برای نخستین بار در تاریخ کشتی فرنگی ایران به مدال طلای جهان رسید.در ادامه رقابت های ۳ وزن دوم کشتی فرنگی قهرمانی جهان ۲۰۲۱ که در اسلو پایتخت نروژ در حال برگزاری است، علی اکبر یوسفی نماینده وزن ۱۳۰ کیلوگرم ایران و دارنده مدال های طلای جوانان و زیر ۲۳ سال جهان و طلای بزرگسالان آسیا در دیدار فینال مقابل زورابی گدخاری دارنده مدال برنز اروپا از روسیه به روی تشک رفت و در پایان با نتیجه ۵ بر یک به برتری رسید و اولین مدال طلای تاریخ کشتی فرنگی ایران در سنگین وزن رقابت های قهرمانی جهان را از آن خود کرد. کشتی گیر روس در تایم دوم نای مبارزه نداشت و یوسفی با آمادگی بدنی خوب بارها موفق شد حریف را به بیرون تشک ببرد و امتیاز بگیرد. کشتی فرنگی ایران در سنگین وزن تاکنون موفق به حضور در فینال رقابت های قهرمانی جهان نشده و یوسفی پیش از این با صعود به فینال به عنوان اولین سنگین وزن تاریخ کشتی فرنگی ایران نام گرفت که راهی فینال رقابت های قهرمانی جهان شده بود. پیش از این تنها بشیر باباجان زاده در مسابقات جهانی ۲۰۱۱ استانبول موفق به کسب مدال برنز جهان در سنگین وزن شده بود. یوسفی پیش از این در دور مقدماتی این وزن جمعه برگزار شد، در دور نخست استراحت کرد، سپس مقابل اواساپیان از ارمنستان ۶ بر یک پیروز شد. وی در دومین مبارزه و در یک چهارم نهایی مقابل اسکار مارویک از نروژ به سختی و با نتیجه ۲ بر یک به برتری رسید و راهی نیمه نهایی شد و در نیمه نهایی نیز مقابل یاسمانی فرناندز دارنده مدال برنز جهان از شیلی با نتیجه ۲ بر یک پیروز شد و به فینال رسید. در این دوره از رقابت ها چهره های مطرح و عنوان دار جهان و المپیک در سنگین وزن کشتی فرنگی همچون لوپز کوبایی و رضا کایالپ ترکیه ای غایب بودند. پیش از این محمدهادی ساروی در وزن ۹۷ کیلوگرم به مدال طلای جهان رسید و مهرداد مردانی دیگر نماینده ایران در ۳ وزن دوم نیز از دور رقابت ها حذف شد. همچنین پیش از این و در پایان رقابت های ۴ وزن نخست، محمدعلی گرایی در ۷۷ و پژمان پشتام در وزن ۸۲ کیلوگرم صاحب مدال برنز شدند اما سجاد عباس پور در ۵۵ کیلوگرم حذف شد و محمدرضا مختاری در وزن ۷۲ کیلوگرم نیز به عنوان پنجمی رسید. به این ترتیب تیم ملی کشتی فرنگی در پایان رقابت های ۷ وزن این رقابت ها، توسط محمدهادی ساروی در ۹۷ و علی اکبر یوسفی در وزن ۱۳۰ کیلوگرم صاحب ۲ مدال طلا شد و محمدعلی گرایی در ۷۷ و پژمان پشتام در وزن ۸۲ کیلوگرم نیز صاحب ۲ مدال برنز شدند. در رقابت های ۳ وزن پایانی نیز، ایران دو فینالیست دارد، میثم دلخانی در ۶۳ و محمدرضا گرایی در وزن ۶۷ کیلوگرم راهی فینال شدند و فردا شب(یکشنبه) برای کسب مدال طلای جهان به میدان می روند اما رامین طاهری در وزن ۸۷ کیلوگرم حذف شد. در رقابت های کشتی آزاد نیز که پیش از کشتی فرنگی برگزار شد، امیرحسین زارع در سنگین وزن پس از گذشت ۳۲ سال از مدال طلای مرحوم علیرضا سلیمانی، صاحب مدال طلای جهان شد.

منبع: ایسنا

حشد شعبی اعلام وضعیت هشدار کرد

سازمان حشد شعبی با صدور بیانیه‌ای در مورد انتخابات پارلمانی زودهنگام عراق، به مدت ۲۴ ساعت اعلام وضعیت هشدار کرد.سازمان حشد شعبی عراق با صدور بیانیه‌ای در آستانه برگزاری انتخابات پارلمانی عراق اعلام کرد: «ما در آستانه یک عمل دموکراتیک قرار داریم و عراق در برابر ملت‌های منطقه که اغلب آنها همچنان از حقوق اولیه محروم هستند، بدان افتخار می کند».حشد شعبی در بیانیه خود افزود: با نزدیک شدن به زمان رای گیری، نیروهای حشد مستقر در مناطق مختلف کشور عملیات پیشگیرانه را با هماهنگی فرماندهی عملیات مشترک در مناطق دیالی، نینوی، صلاح الدین، کرکوک و الانبار و همچنین بغداد آغاز کرده‌اند. علاوه بر آن، کمربند بغداد منجر به دستگیری بسیاری از تروریست‌ها  و برچیده شدن شبکه های تروریستی و کنترل پایگاه‌های آنها شده است. به گزارش موازین نیوز، در ادامه بیانیه آمده است: به منظور اطمینان از انجام روند انتخاباتی بدون هیچ گونه نقض امنیتی، سازمان حشد شعبی اعلام می کند که وضعیت هشدار در میان نیروهای خود را تا بالاترین سطح افزایش می‌دهد و این وضعیت هشدار از امروز شنبه راس ساعت ۱۸:۰۰ به وقت محلی آغاز شده و تا ساعت ۱۸:۰۰ روز دوشنبه ادامه خواهد داشت. در پایان بیانیه آمده  است: از همه مردم عراق که در مبارزه تاریخی با گروه‌های تروریستی حمایت کردند، می خواهیم که فردا برای شرکت در این «کارناوال» در پاسخ به دعوت مرجعیت دینی عالیقدر شرکت کنند و تحت تأثیر شایعات و تبلیغات گمراه کننده که با هدف محدودیت مشارکت مردم در این اقدام دموکراتیک مطرح می‌شود، قرار نگیرند.

منبع: ایسنا

سیا میز ایران را تعطیل کرد

تصمیم آمریکا در تعطیلی میز ایران در «سیا» نه تنها به معنی کاهش تقابل با ایران نیست، بلکه به دنبال فشار بیشتر و در برگیرنده تغییرات پنهان و آشکار آن‌ها در منطقه است.نیویورک‌تایمز گزارش داده میزهای ایران و کره شمالی در سازمان سیا به فعالیتشان خاتمه داده و مسائل این دو کشور بار دیگر در دفاتر منطقه‌ای مربوط به خاورمیانه و آسیای شرقی مورد تحلیل قرار خواهد گرفت. در پی این تصمیم واشینگتن، شاید ابتدا این‌گونه به ذهن متبادر شود که که دولت آمریکا چرخشی اساسی در مواجهه با ایران و کره را در دستور کار خود قرار داده، اما اتمام فعالیت دفاتر ایران و کره شمالی به معنای کاهش اهمیت این کشورها در سیاست خارجی آمریکا نیست. در واقع به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها به این جمع‌بندی رسیده‌اند که تحلیل رفتار ایران در بستر دیگر کشورهای غرب آسیا می‌تواند امکانات بیشتری را پیشِ روی آمریکا برای تسلط بیشتر بر اوضاع قرار دهد. تاکید دشمنان ایران بر راهبردهای ضدایرانی و پیگیری آن‌ها نشان می‌دهد مجموعه دولت‌های غربی قصدی برای عقب‌نشینی از اهداف خود علیه ایران ندارند. دیدار اخیر رئیس جمهور آمریکا با نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی که پس از آن نیویورک تایمز از «هماهنگی امنیتی» این دو در قبال ایران سخن گفته بود یکی از نمونه‌های پافشاری غرب بر تعقیب برنامه‌های ضد ایرانی از طرف دولت آمریکا است. آمریکا در بغداد و پس از آن در بیروت سفارتخانه‌ای را در قالب یک مجتمع عظیم تاسیس کرده که بیشتر شبیه یک پایگاه نظامی امنیتی است. پروژه آن‌ها در لبنان با ۱۷۴ هزار متر مربع و با هزینه یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار در حال ساخت است که با داشتن باند پرواز، مرکز فرماندهی عملیات در لبنان و سوریه و منطقه خواهد بود. ناگفته پیدا است که عملیات علیه نیروهای حاضر در لبنان، سوریه و عراق نمی‌تواند هدفی جز مهار ایران و محور مقاومت داشته باشد. با توسعه و گسترش قدرت چین، چنانچه در دکترین سیاست خارجی بایدن بدان اشاره شده، اولویت برنامه‌های آمریکا «رویکرد منطقه‌ای» است، همچنان که در یک دهه گذشته تقابل با گروه‌های محور مقاومت نیز بر ابعاد تمرکز آمریکا بر ایران افزوده شده است. به بیان دقیق‌تر؛ آمریکا دیگر تنها با حکومت ایران مخالف نیست بلکه با هر نوع رفتار ایران در سطح بین‌المللی مخالف است. گسترش نفوذ منطقه‌ای، عضویت دائم در سازمان شانگ‌های و همکاری‌های بیشتر ایران با کشورهای منطقه در ماه‌های اخیر نیز الزام نگرش منطقه‌ای به ایران را برای آمریکایی‌ها بیشتر کرده است. این بدان معنی است که آمریکا متوجه شده دیگر فقط با ایران مواجه نیست و پروژه انزوا شکست خورده است؛ بنابراین به خوبی مشخص است این تصمیم آمریکا در حوزه امنیتی نه تنها به معنی کاهش تقابل با ایران نیست بلکه به دنبال فشار بیشتر است. شرایط جدید در برگیرنده تغییرات پنهان و آشکار درباره رفتار آمریکایی‌ها در منطقه است از جمله اینکه آمریکایی‌ها بیش از پیش به دنبال تضعیف روابط همسایگان با ایران خواهند بود. همچنان که در نیویورک تایمز آمده است فصل جدیدی از هماهنگی امنیتی میان آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه ایران در پیش است. شاید بهتر است تغییرات اخیر در وزارت خارجه آمریکا را چنین تعبیر کرد که آمریکا به این نتیجه رسیده است که باید ایران را در تمام نقاط غرب آسیا تعقیب کند و دیگر نمی‌توان تنها با دولت ایران مقابله کرد.

منبع:شبکه خبر

مقاومت به حرکت خاموش صهیونیست ها هشدار داد

گروه‌های مقاومت فلسطینی با صدور بیانیه‌ای از فلسطینیان خواستند با تجمع در مسجد الاقصی با مسئله برگزاری نماز شهرک نشینان صهیونیست در این مکان مقابله کنند.به نقل از پایگاه اینترنتی عربی ۲۱، گروه‌های مقاومت فلسطینی با صدور بیانیه‌ای از فلسطینیان خواستند با تجمع در مسجد الاقصی با مسئله برگزاری نماز شهرک نشینان صهیونیست در این مکان مقابله کنند. این گروه‌ها صدور مجوز خواندن «نماز خاموش» در مسجد الاقصی را تجاوزی خطرناک عنوان کردند و نبرد شمشیر قدس را به صهیونیست‌ها یادآور شدند. آن‌ها از فلسطینیان کرانه باختری و اراضی اشغالی ۱۹۴۸ خواستند در مسجد الاقصی تجمع کنند. شبکه خبری قدس نیز از حمله صهیونیست‌ها به روستای «بیت اکسا» در شمال غرب قدس اشغالی خبر داد. شهرک نشینان در حمله به این روستا خسارت‌های زیادی به فلسطینیان وارد کردند. در همین حال یوسف الحساینه عضو دفتر سیاسی جهاد اسلامی فلسطین با انتقاد از اقدام رژیم بحرین در سرکوب تظاهرات ضد صهیونیستی شهروندان این کشور گفت سرکوب مشارکت کنندگان در تظاهرات "جمعه خشم علیه عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی" -که در اعتراض به عادی سازی روابط و افتتاح سفارت رژیم صهیونیستی در مرکز منامه برگزار شده بود- نشان داد که رژیم بحرین بر دوستی با صهیونیست‌ها و ادغام در آن‌ها اصرار دارد و با این رژیم وارد اتحادی امنیتی، نظامی و سیاسی ضد خواسته‌های ملت‌های عربی و اسلامی شده است.

منبع:شبکه خبر

فرانسه پویش جهانی لغو اعدام را کلید زد

رئیس‌جمهور فرانسه گفت که کشورش در چارچوب ریاست آتی این کشور در اتحادیه اروپا، یک پویش جهانی برای لغو مجازات اعدام را راه‌اندازی خواهد کرد.«امانول ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه به مناسبت چهلمین سالگرد لغو مجازات اعدام در این کشور گفت که کشورش در چارچوب ریاست آتی این کشور در اتحادیه اروپا، یک کمپین جهانی برای لغو مجازات اعدام را راه‌اندازی خواهد کرد.ماکرون تصریح کرد: کنفرانسی که در پاریس برگزار خواهد شد، نهادهای جامعه مدنی را از کشورهایی که مجازات اعدام را اعمال یا به طور موقت تعلیق می‌کنند، گردهم می‌آورد. وی توضیح داد، فرانسه که ریاست دوره‌ای شورای اتحادیه اروپا را در نیمه اول سال آینده میلادی بر عهده می گیرد، همچنین با بقیه کشورهای عضو برای تصویب قطعنامه‌ای در سازمان ملل متحد همکاری خواهد کرد که به موجب آن، کشورها هر ساله گزارش مربوط به تعداد احکام اعدام صادره و اعدام‌های انجام شده را ارائه دهند. فرانسه سی و پنجمین کشور جهان است که مجازات اعدام را ممنوع اعلام کرده است.

منبع: ایسنا

حزب حاکم پوپولیست پیروز انتخابات چک شد

بر اساس نتایج ابتدایی و پای صندوق‌ها انتخابات جمهوری چک، حزب ANO آندره بابیش، نخست وزیر جمهوری چک توانسته با اختلافی اندک و بدون کسب اکثریت قاطع در رقابت با دیگر احزاب پیروز شود.حزب این میلیاردر چکی در حالی پیروزی خود را تکرار می‌کند که موفق نشده اکثریت پارلمان را به خود اختصاص دهد و برای تشکیل دولت به ائتلاف با دیگر احزاب نیاز خواهد داشت. بر اساس نتایج اولیه، احزاب و گروه‌های مخالف راست میانه و لیبرال که اکثریت را در پارلمان از حزب آندره بابیش می‌ستانند، توانسته‌اند ۱۰۴ کرسی از ۲۰۰ کرسی پارلمان جمهوری چک را از آن خود کنند. این رای‌گیری که روز جمعه و شنبه انجام شد تحت تاثیر انتقادات گسترده از ANO و عملکرد دولت بابیش در قبال بحران کووید ۱۹ قرار داشت. پیش‌بینی‌ها حاکی است حزب ANO توانسته ۲۷.۸ درصد آرا را به خود اختصاص دهد و پس از آن ائتلاف راست میانه با ۲۶.۴ و همچنین ائتلاف لیبرال دزدان دریایی و سرگردها توانسته‌اند ۱۵ درصد آرا را کسب کنند. این دو ائتلاف پیشتر اعلام کرده بودند برای جلوگیری از تکرار دولت بابیش با یکدیگر همکاری خواهند کرد. به گزارش یورونیوز، بابیش که نام او در اسناد پاندورا هم دیده می‌شود در هفته‌های اخیر فشار و انتقادات بسیاری را متحمل شده است. بر اساس افشاگری «اسناد پاندورا» بابیش، میلیاردر پوپولیست اهل چک در سال ۲۰۰۹ میلادی مبلغ ۲۲ میلیون دلار را صرف خرید ۱۶ ملک در جنوب فرانسه از جمله یک قصر کرده و این دارایی‌ها را در اظهارنامه‌های مالیاتی خود اعلام نکرده است. بابیش داشتن ملک در فرانسه و ارتکاب هرگونه تخلف در موضوع دارایی‌هایش را رد و ادعا کرده که افشاگری اخیر با هدف آسیب رساندن به او در انتخابات انجام شده است. او که سیاست‌هایش مخالف اتحادیه اروپا بوده بر لزوم مهاجرستیزی تاکید داشته و وعده داده اجازه نخواهد داد مهاجران بیشتری وارد این کشور شوند. این در حالیست که مخالفین او سیاست‌های همگرایانه‌تری با اتحادیه اروپا دارند و از این منظر در جبهه مخالف آندره بابیش تعریف می‌شوند. بابیش ۶۷ ساله در مبارزات انتخاباتی خود وعده داده بود که دستمزدها و حقوق بازنشستگان در بخش دولتی را افزایش خواهد داد. وی همچنین متعهد شده بود که از واگذاری اختیارات به اتحادیه اروپا جلوگیری خواهد کرد. گفته می‌شود در صورتی که بابیش ناچار شود، حتی حاضر خواهد بود با احزاب دست‌راستی هم ائتلاف کند تا همچنان قدرت را در اختیار خود داشته باشد. پیروزی حزب در حالیست که بسیاری از رای‌دهندگان چکی پیش از انتخابات از لزوم رای ندادن به پوپولیسم بابیش گفته بودند. گفته می‌شود در صورتی که بابیش ناچار شود، حتی حاضر خواهد بود با احزاب دست‌راستی هم ائتلاف کند تا همچنان قدرت را در اختیار خود داشته باشد. پیروزی حزب در حالیست که بسیاری از رای‌دهندگان چکی پیش از انتخابات از لزوم رای ندادن به پوپولیسم بابیش گفته بودند.

منبع: ایسنا

پایگاه‌های واکسیناسیون دانش‌آموزان فعال شدند

علیرضا کاظمی در حاشیه همایش تکریم خیرین مدرسه‌ساز خارج از کشور اظهار کرد: الگوی بازگشایی مدارس تغییری نکرده است و همان الگویی که قبلا طراحی کرده بودیم، اجرا می‌شود. وی افزود: نظارت سامانه‌ای بر مدارس ایجاد شده است و مدارس به تدریج آماده می‌شوند با فراهم شدن شرایط، رعایت پروتکل‌ها و فاصله‌گذاری اجتماعی، بازگشایی شوند. سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: دو اقدام را با وزارت بهداشت انجام دادیم، از جمله اینکه ابتدا از شهر تهران شروع کردیم و مدارسی به عنوان پایگاه واکسیناسیون انتخاب شدند که مورد استقبال دانش‌آموزان و خانواده‌ها قرار گرفت. روز چهارشنبه هفته گذشته دستورالعملی را به کل کشور ارسال کردیم که بر اساس آن از امروز پایگاه‌های واکسیناسیون دانش آموزی در تمام شهرهای کشور برابر با ظرفیت و توانمندی شبکه‌های بهداشت شکل می‌گیرند و امیدواریم واکسیناسیون دانش آموزان از هفته آینده رشد فزاینده‌ای داشته باشد.

منبع:تسنیم

رئیس جمهور: بازگشایی مدارس ریل گذاری شود

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور روز شنبه در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا، تأکید کرد: رسانه‌های جمعی به‌ویژه صداوسیما به اطلاع‌رسانی دقیق و اقناعی درباره ضرورت واکسیناسیون ادامه دهند و همچنان توصیه به رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی با جدیت در دستورکار باشد. وی با اشاره به گسترش واکسیناسیون در جامعه و تأثیر آن بر بهبود شرایط از نظر کاهش شمار مبتلایان و جان‌باختگان گفت: این موفقیت‌ها به‌معنای نادیده گرفتن و رعایت نکردن شیوه‌نامه‌های بهداشتی نیست و عادی‌انگاری خطرناک است و می‌تواند زمینه را برای موج جدید بیماری فراهم کند. رئیس‌جمهور از بزرگان صاحب‌نفوذ و صاحب‌تریبون در جوامع محلی و استان‌های مختلف کشور خواست مردم را به واکسیناسیون تشویق و ترغیب کنند. آیت‌الله رئیسی با اشاره به ضرورت فعال شدن کمیسیون نظارت بر اجرای مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: مصوبات ستاد باید به‌صورت دقیق و کامل اجرا شود و این نظارت شرط موفقیت است. وی همچنین با تبریک فرارسیدن ماه ربیع‌الاول، گفت: در این ماه شاهد افزایش جشن‌ها و مراسم شادی از سوی مردم هستیم و لازم است از اجتماعات غیرضرور پرهیز، و یا در صورت ضرورت برگزاری مراسم، شیوه‌نامه‌های بهداشتی به‌طور کامل رعایت شود. رئیس‌جمهور در ادامه با تأکید بر ضرورت توجه علمی و پژوهشی به افکار و سخنان جدید و ایده‌ها و نظرات نو، و بسته نشدن باب پژوهش در حوزه درمان کرونا گفت: طب سنتی در زمینه مبارزه با بیماری‌ها، ایده‌ها و نظراتی دارد که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می‌تواند آنها را بررسی و راستی‌آزمایی کند. رئیسی در ادامه با بیان اینکه "باید به‌تدریج به‌سمت بازگشایی حضوری مدارس حرکت کنیم"، گفت: با گسترش و تکمیل واکسیناسیون شاهد آموزش حضوری در مدارس خواهیم بود. وی همچنین با تأکید بر ضرورت حضور منظم و کامل کارمندان در ادارات برای پاسخگویی و انجام امور مردم، گفت: طبق جدول رنگ‌بندی شهرها و با توجه به بهبود شرایط با گسترش واکسیناسیون، حضور کارکنان در ادارات به‌صورت کامل و در ساعت مقرر ضروری و لازم است.

منبع:تسنیم

آموزش مخفیانه تایوانی ها خشم پکن را برانگیخت

به دنبال انتشار گزارشاتی مبنی بر آموزش نظامیان تایوانی توسط نیروهای آمریکایی مقامات چین به آمریکا هشدار دادند که روابط نظامی خود با تایوان را متوقف کند. ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت خارجه چین در کنفرانس خبری خود بار دیگر به آمریکا هشدار داد که حساسیت بالای تنش میان چین و تایوان را مد نظر قرار دهد. سخنگوی وزارت خارجه چین در ادامه انتقاد خود از سیاست‌های واشنگتن گفت: چین از هیچ اقدام لازم برای حفاظت از تمامیت ارضی خود دریغ نخواهد کرد. دو منبع آگاه که نخواستند نامشان فاش شود اعلام کردند که گروه کوچکی از نیروهای ویژه آمریکایی درحال آموزش نیروهای تایوانی بوده‌اند. سخنگوی پنتاگون که معمولا تمایلی به اظهار نظر در چنین موضوعاتی ندارد گفت: نظری درباره عملیات خاص، تقابل و یا آموزش ندارم اما مایلیم این موضوع را گوشزد کنم که حمایت ما از تایوان و رابطه دفاعی با تایوان همراستا با تهدید اخیر از سوی چین است. وزیر دفاع تایوان از اظهار نظر دراین باره خودداری کرد و صرفا به گفتن این جمله بسنده کرد: تمام تبادلات نظامی مطابق با برنامه های سالانه انجام می شود. این دو منبع اشاره‌ای به مدت زمان این آموزش ها نکردند اما تایید کردند که آموزش ها از قبل از روی کار آمدن بایدن به عنوان رئیس جمهور جدید آمریکا آغاز شده بودند.

منبع:تسنیم

پروژه‌ ریاض و ابوظبی شکست خورد

کمیساریای عالی انتخابات عراق امروز شنبه با صدور بیانیه‌ای از آغاز سکوت انتخاباتی در سراسر این کشور از صبح امروز خبر داد. این در حالی است که انتخابات پارلمانی زودهنگام فردا یکشنبه برگزار می‌شود. پس از آن، «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق یک پست توئیتری در خصوص فرایند رأی‌گیری ویژه برای نیروهای نظامی و امنیتی در انتخابات پارلمانی، منتشر کرد. نخست وزیر عراق در این زمینه گفت: فرایند انتخاباتی ویژه نیروهای نظامی و امنیتی با موفقیت به پایان رسید. الکاظمی در ادامه افزود: گام اول انتخابات محکم برداشته شده است و این روند با مشارکت گسترده عموم ملت عراق در راستای انجام وظیفه ملی تکمیل می‌شود. در نهایت مرحله اول انتخابات پارلمانی سرنوشت ساز عراق عصر روز گذشته به پایان رسید و اعلام شد که ۶۹ درصد از واجدین شرایط در انتخابات مشارکت داشته‌اند. نخستین مرحله از انتخابات پارلمانی زودهنگام با هیچ مشکل امنیتی مواجه نشد. آنچه که امروز شاهد آن هستیم، این است که برخی رسانه‌ها بر طبل کاهش مشارکت در انتخابات پارلمانی می‌کوبند.

منبع:مهر

لبنان در خاموشی کامل فرو رفت

منابع رسانه‌ای شنبه اعلام کردند که شبکه انتقال برق لبنان در سراسر این کشور قطع شده است. در حال حاضر، لبنان در خاموشی کامل فرو رفته است.بر اساس این گزارش، منابع لبنانی اعلام کردند: پس از توقف فعالیت‌های دو نیروگاه «الزهرانی» و «دیر عمار» به دلیل اتمام مازوت، شبکه برق لبنان به طور کامل قطع شده است. اکنون میزان تولید برق در لبنان به زیر ۲۰۰ مگاوات رسیده است.سازمان برق لبنان پیشتر ضمن اعلام به پایان رسیدن بخش عظیمی از ذخایر سوختی این کشور، از احتمال فرورفتن تمام شهرها در خاموشی خبر داده بود. این در حالی است که پیشتر نجیب میقاتی از افزایش تلاش‌ها برای حل و فصل بحران سوخت خبر داده بود.

منبع:مهر

پهپاد آمریکایی ساقط شد

پایگاه اینترنتی صابرین نیوز از سرنگونی یک فروند پهپاد آمریکایی در مرز عراق و سوریه خبر داد. جزئیات زیادی از این خبر در دست نیست و خبرهای اولیه حاکی از آن است که نیروهای مقاومت عراق از طریق جنگ الکترونیک موفق شده‌اند این پهپاد را که قصد انجام عملیات داشت، سرنگون کنند.

منبع:مهر

حمله به کلیسای نوتردام خنثی شد

یک خلبان که قصد داشت هواپیمای خود را به کلیسای تاریخی «نوتردام» واقع در شهر پاریس بکوبد، بازداشت شد.رسانه «میدل ایست» به نقل از روزنامه فرانسوی «لو پارازین» در این خصوص اعلام کرد که مقامات فرانسه امروز شنبه تأیید کردند که این خلبان بازنشسته قصد داشت در روزهای آتی هواپیمایش را در کلیسای جامع تاریخی نوتردام پاریس منفجر کند. تحقیقات و بازجویی‌ها از این خلبان و معاینه وضعیت روانی او در حال انجام است. روزنامه «لو پارازین» در این باره نوشت: مقامات فرانسه تهدید این خلبان را جدی گرفتند و روز پنجشنبه مردی را بازداشت کردند که به تمایل برای ساقط کردن هواپیمای کوچک خود در کلیسای نوتردام مظنون بود. روزنامه مذکور در این خصوص اضافه کرد: این عملیات با گزارش یکی از آشنایان خلبان آغاز شد که به اداره پلیس در این خصوص هشدار داده بود.

منبع:مهر

تعداد شهدای نماز به ۱۵۰ نفر رسید

شبکه تلویزیونی طلوع شنبه از افزایش تعداد شهدای انفجار انتحاری روز گذشته در این کشور به ۱۵۰ نفر خبر داد.بر اساس اعلام این شبکه تلویزیونی، یکی از اعضای کادر بیمارستان ولایت قندوز در این خصوص گفت که بر اثر این حادثه تا کنون ۱۵۰ تَن شهید و حدود ۲۰۰ نفر زخمی شده اند.گروهک تکفیری تروریستی داعش پیشتر مسئولیت انفجار دیروز در مسجد سید آباد در منطقه خان آباد واقع در ولایت قندوز افغانستان را بر عهده گرفت.ظهر دیروز انفجاری هنگام اقامه نماز در مسجد شیعیان رخ داد.بنا بر اعلام برخی منابع همچون خبرگزاری آوا تعداد شهدا ۲۰ نفر اعلام شد و الجزیره شمار شهدا را ۶۰ نفر و مجروحان را ۱۰۷ تن اعلام کرده است. خبرگزاری فرانسه نیز شمار شهدا را ۵۰ نفر و مجروحان را ۱۴۰ نفر اعلام کرده است. شماری از مجروحان این انفجار به بیمارستان منتقل شده‌اند.طبق گزارش‌ها این انفجار حدود ساعت ۱۳:۳۰ روز گذشته به وقت محلی رخ داد. جمعیت زیادی برای اقامه نماز جمعه جمع شده بودند که عامل انتحاری یک بمب را در داخل مسجد منفجر کرد.

منبع:مهر

بدهی‌های خارجی ایران کم شد

میزان بدهی خارجی ایران در پایان مرداد ۱۴۰۰ بر اساس سررسید اولیه بدهی‌ها ۸ میلیارد و ۸۴۰ میلیون دلار است که ۶ میلیارد و ۳۶۰ میلیون دلار آن بدهی‌های میان‌مدت و بلندمدت و ۲ میلیارد و ۴۸۰ میلیون دلار از این میزان بدهی‌های کوتاه مدت است این تعهدات بالفعل ایران بر مبنای یورو نیز رقمی بیش از ۷ میلیارد و ۵۵۵ میلیون یورو محاسبه شده که ۵ میلیارد و ۴۳۶ میلیون یورو از این میزان حجم بدهی‌های میان‌مدت و بلندمدت و دو میلیارد و ۱۱۶ میلیون یورو حجم بدهی‌های کوتاه‌مدت است. حجم بدهی‌های خارجی ایران در پایان اسفندماه سال ۹۹ معادل ۹ میلیارد و ۱۴۲ میلیون دلار بوده است که این آمار حکایت از کاهش حجم بدهی‌های خارجی ایران در پنج ماهه سال ۱۴۰۰ دارد.

منبع:مهر

خفاجی از عملیات ترور جان سالم به در برد

یک منبع پلیس عراق اعلام کرد که «سدیر خفاجی» یکی از نامزدهای انتخابات پارلمانی پیش روی عراق، عصر جمعه از سو قصد جان سالم به در برد. بنابر این گزارش دو فرد مسلح با هویت نامشخص درحالی که سوار بر موتور سیکلت بودند به ماشین خفاجی در منطقه «الکرادة» وسط بغداد شلیک کردند.این منبع در ادامه افزود که خفاجی در این عملیات آسیبی ندید و فقط خودروی او به علت برخورد چند گلوله دچار خسارت شد. سدیر خفاجی نامزد انتخابات از جنبش «الوفاء» به رهبری «عدنان الزرفی» است. مقامات ذی ربط تحقیقات خود را در راستای تعقیب دو فرد مسلح که به مقصدی نا معلوم گریختند، آغاز کرده اند. عملیات سو قصد ساعاتی پیش از بسته شدن صندوق‌های رأی گیری مخصوص نیروهای امنیتی و آوارگان و زندانیان، دو روز پیش از رأی گیری عمومی اتفاق افتاد. بنا بر اظهارات کمیساریای انتخابات عراق، انتخابات پیش رو تحت نظارت بیش از ۸۰۰ ناظر از سازمان ملل و اروپا و جهان عرب برگزار می‌شود. طبق آمار این نهاد در ۳۱ در جولای، ۳۲۴۹ نامزد از ۲۱ ائتلاف و ۱۰۹ حزب بطور مستقل در این انتخابات شرکت می‌کنند تا به ۳۲۹ کرسی پارلمان عراق دست یابند. بنابر آمار رسمی ۲۴ میلیون نفر از ۴۰ میلیون نفر جمعیت عراق حق شرکت در این انتخابات را دارند.

منبع:مهر

ابوالحسن بنی صدر درگذشت

پایگاه اینترنتی منتسب به ابوالحسن بنی صدر، نخستین رئیس جمهور ایران با انتشار مطلبی خبر مرگ وی را در ۸۸ سالگی و پس از گذراندن دوره‌ای بیماری اعلام کرد.در این اطلاعیه اعلام شده است: ابوالحسن بنی صدر پس از مدت طولانی مبارزه با بیماری در بیمارستان «سالپتریه» شهر پاریس درگذشت. اطلاعیه مذکور از سوی همسر، فرزندان و خواهران و برادران وی منتشر شده است. این در حالیست که منابع فرانسه زبان هنوز به مرگ بنی صدر اشاره‌ای نکرده‌اند. ابوالحسن بنی‌صدر در ۲ فروردین ۱۳۱۲ در باغچه، از توابع همدان به دنیا آمد. پدر او آیت‌الله سید نصرالله بنی‌صدر و مادر او اشرفی فاتح بود. وی نخستین رئیس‌جمهور تاریخ جمهوری اسلامی ایران بود و ریاست شورای انقلاب را نیز بر عهده داشت، اما در ۳۱ خرداد ۱۳۶۰ در پی خیانت‌های آشکار و نهان خود با رأی مجلس شورای اسلامی استیضاح و از مقام خود عزل شد. بنی‌صدر پس از خروج مخفیانه از ایران به همراه مسعود رجوی سرکرده گروهک تروریستی منافقین به دشمنی با جمهوری اسلامی پرداخت، اما در سال ۱۳۶۲ به همراهی با رجوی پایان داد. بنی صدر در تمام چهار دهه اخیر که از ایران گریخت و در فرانسه مقیم شد، علیه جمهوری اسلامی ایران لفاظی می‌کرد.

منبع:خبرنگاران جوان

آمریکا از عراق عقب نشینی کرد

منابع آگاه در سوریه اعلام کردند نظامیان آمریکایی درحال عقب‌نشینی از عراق به سوریه هستند و شنبه برای دومین بار از هفته پیش تاکنون ۵۰ خودروی بارگیری شده حامل تجهیزات را به این کشور انتقال داده‌اند. این منابع در ادامه افزودند: هفته گذشته نیز آمریکایی‌ها ۷۰ خودرو از سربازان و تجهیزات خود را به سوریه منتقل کردند و آن‌ها را به پایگاه‌های نظامی در «رمیلان و تل بیدر» در حومه الحسکه فرستادند. منابع نزدیک به شبه نظامیان قسد  (نیروهای سوریه دموکراتیک) - که مورد حمایت آمریکا است- اعلام کردند نظامیان آمریکا درحال عقب‌نشینی از عراق به سوریه اند. همچنین نظامیانی که در عراق در الشدادی مستقر بودند به الحسکه و دیرالزور سوریه اعزام شده‌اند. پیش از این یحیی رسول، سخنگوی فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق طی بیانیه‌ای اعلام کرد روند خروج نیروهای نظامی آمریکا از عراق آغاز شده و تلاش‌ها برای تکمیل روند خروج تا ۳۱ دسامبر سال جاری ادامه خواهد داشت. خروج این نیروها براساس برنامه‌ای انجام می‌شود که ستاد عملیات مشترک عراق با همکاری ائتلاف بین‌المللی تنظیم کرده است و براساس آن نیروهای مستشاری با اهداف آموزشی و تجهیز و تبادل اطلاعات در عراق باقی خواهند ماند که تامین امنیت آن‌ها بر عهده نیروهای عراق خواهد بود. با وجود اینکه دولت عراق و آمریکا اعلام کرده‌اند برخی از نیروهای این کشور به صورت مستشاری در عراق باقی خواهند ماند، مردم و گروه‌های مقاومت عراقی خواستار خروج کامل این نظامیان از خاک خود هستند و اعلام کرده‌اند حضور آمریکا در عراق به هر صورتی پذیرفته نیست.

منبع:خبرنگاران جوان

بورس هفته را قرمزپوش آغاز کرد

شاخص کل بورس تهران، شنبه ۱۷ مهر ماه در ابتدای معاملات با رشد ۵۰۰ واحد در ارتفاع یک میلیون و ۴۸۸ هزار واحدی قرار گرفت. در دقیقه‌های پایانی فعالیت بازار سرمایه، شاخص کل بورس با اُفت ۲۲ هزار و ۲۸۰ واحد بر روی پله یک میلیون و ۴۶۵ هزار و ۹۸۳ واحدی قرار گرفتارزش معاملات بورس تهران امروز به حدود رقم ۳ هزار و ۶۵۷ میلیارد تومان رسید. «شپنا»، «فولاد» و «فارس» سه نمادی بودند که بیشترین تاثیر را در شاخص داشتند و «فسبزوار»، «کیمیاتک» و «شپنا» سه نماد پر تراکنش بودند. شاخص هم وزن نیز با اُفت ۶ هزار و ۷۰۵ واحد بر روی پله ۴۲۰ هزار و ۵۸۰ واحد قرار گرفت. همچنین حجم معاملات امروز سهام در بورس تهران به تعداد ۵ میلیارد و ۱۰۰ میلیون سهم به ارزش ۳ هزار و ۶۵۷ میلیارد تومان رسید. شاخص فرابورس هم با افت ۳۵۱ واحدی روی پله ۲۰ هزار و ۹۸۰ واحدی قرار گرفت. همچنین حجم معاملات امروز در فرابورس ایران نیز به تعداد یک میلیارد و ۶۱ میلیون سهم به ارزش یک هزار و ۸۵۰ میلیارد تومان رسید.

منبع:خبرنگاران جوان

نشت "اورنج کانتی" ایالت کالیفرنیا را وارد وضعیت هشدار کرد

مقام های گارد ساحلی به نقل از بررسی کنندگان، گفته اند که این نشت در سه مایلی ساحل نیوپورت بیچ کالیفرنیا، به علت آسیب دیدن این خط لوله ۱۸ مایلی بوده که به سکوی نفتی فراساحلی الی متعلق به شرکت بتاآفشور وصل شده است.  به گفته یک مقام گارد ساحلی، این خط لوله بر اساس آخرین بازرسی در اکتبر ۲۰۲۰ توسط بتاآفشور، سالم بوده . اما بازرسان کاملا اطمینان دارند که یک شناور بزرگ و سنگین به پوشش بتونی این خط لوله برخورد و آن را ۱۰۰ فوت از مکان اولیه جابجا کرده است.شبکه خبری "سی. بی. اس نیوز" از اعلام وضعیت فوق العاده در شهر "اورنج کانتی" ایالت کالیفرنیا به دلیل نشت نفت به اقیانوس خبر داد که گفته می شود بزرگترین نشت گزارش شده در این منطقه است. و تلاش های زیادی برای پاکسازی توسط چندین سازمان دولتی و محلی در دست انجام است.نفت از این خط لوله به مدت ۱۲ ساعت و پیش از هر اقدامی برای متوقف کردن آن، به آبهای اقیانوس وارد می شده است.  گوین نیوسام فرماندار کالیفرنیا در پی این رویداد تاکید کرد که این ایالت در راستای حذف مصرف سوخت های فسیلی،  از بیش از ۵۰ سال پیش مجوزی برای لیزینگ دکل های دریایی نداده و استخراج نفت تا سال ۲۰۴۵ باید متوقف شود.کارشناسان بر این باور هستند در حالیکه کالیفرنیا همچنان پرچمدار سایر ایالت های آمریکا در کنار گذاشتن سوخت های فسیلی است و مقابله با بحران آب و هوا را اولویت نخست قرار داده، اما این رویداد یادآوری می کند سوخت های فسیلی چه هزینه ای برای جوامع و محیط زیست دارد.

منبع:ایرنا

صادرات نفتی اوج گرفت

مدیر بنادر و دریانوردی غرب هرمزگان گفت: صادرات نفت از بنادر غرب هرمزگان بیش از هشت برابر افزایش یافته است.قاسم عسکری نسب افزود: حجم صادرات نفتی تا نیمه مهر امسال از بنادر غرب استان ۲ میلیون و ۳۶۳ هزار تن است. وی گفت: در این مدت ۳ میلیون و ۲۲۸ هزار تن کالای نفتی و غیرنفتی صادر شده که نسبت به مدت مشابه پارسال ۴ برابر رشد داشته است. وی با اشاره به رشد ۶۸ درصدی صادرات غیرنفتی با حجم بیش از ۸۶۵ هزار تن افزود: از ابتدای امسال تا کنون بیش از ۵ میلیون و ۱۷۰ هزار تن کالای نفتی و غیرنفتی در این بنادر تخلیه و بارگیری شده است که نسبت به مدت مشابه پارسال رشد یک و نیم برابری داشته است. مدیر بنادر و دریانوردی غرب هرمزگان گفت: در این مدت نیز بیش از ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تن کالای نفتی تخلیه و بارگیری شد که به نسبت مدت مشابه پارسال رشد سه برابری داشته است. عسکری نسب افزود: بیش از ۶۱۴ هزارتن انواع محصولات غیرنفتی در بنادر غرب استان با خودرو جابجا شد که افزایش ۳۱ درصدی درپی داشته است.

منبع:شبکه خبر

عزت الله مهرآوران درگذشت

آقای عزت‌الله مهرآوران هنرمند پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون بر اثر عوارض ناشی از ابتلا به کرونا در سن ۷۲ سالگی درگذشت.زنده یاد عزت‌الله مهرآوران زاده ۱۸ اردیبهشت ۱۳۲۸ در مسجد سلیمان است. او نشان درجه یک هنری در رشته نمایشنامه نویسی داشت و با آثارش در چندین دوره جشنواره تئاتر فجر حضور داشته است که از این میان می‌توان به جشنواره فجر سال ۱۳۷۰ اشاره کرد. زنده یاد مهرآوران در این دوره مال‌کنون را به صورت مشترک با خانم مریم معترف و در کنار آثاری نظیر سایه ماه به کارگردانی آقای انوشیروان ارجمند، مرگ یزدگرد به نویسندگی آقای بهرام بیضایی و کارگردانی خانم گلاب آدینه، دلدار به نویسندگی و کارگردانی آقای حسین نوری و واقعه‌خوانی جهاز جادو به نویسندگی آقای محمد چرمشیر و کارگردانی آقای آتیلا پسیانی به روی صحنه برد. جزئیات مراسم خاکسپاری زنده یاد مهرآوران متعاقبا اعلام می‌شود. مؤسسه هنرمندان پیشکسوت درگذشت این هنرمند بزرگ را به اهالی هنر تسلیت می‌گوید.

منبع:شبکه خبر

کارت دیجیتال وزارت بهداشت معتبر اعلام شد

بنا بر اعلام مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت تنها مدرک معتبر واکسیناسیون ایران، کارت دیجیتال صادرشده وزارت بهداشت است.دکتر علی شریفی زارچی سرپرست مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نامه‌ای به معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی تاکید کرد: تنها مدرک معتبر واکسیناسیون ایران، کارت دیجیتال صادرشده از سوی وزارت بهداشت است. متن این نامه به شرح زیر است: جناب آقای شهرام آدم نژاد معاون محترم حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی با سلام واحترام عطف به نامه شماره ۷۸۹/۱۰۰ مورخ ۱۶/۶/۱۴۰۰ جناب آقای دکتر عین‌اللهی وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به استحضار می‌رساند تنها مدرک دارای اصالت واکسیناسیون ایران، کارت دیجیتال واکسن صادرشده از سوی وزارت متبوع می‌باشد که از طریق سامانه salamat.gov.ir صادر شده باشد. لازم به ذکر است جهت تعیین اصالت کارت واکسن دیجیتال انگلیسی (مخصوص مسافران به خارج کشور)، کافی است بارکد دوبعدی (QR-Code) مندرج روی کارت توسط یک گوشی تلفن همراه اسکن شود. در صورت اصالت کارت، صفحه‌ای با نشانی https://vaccinecard.health.gov.ir باز خواهد شد که عینا تصویر کارت دیجیتال فرد را نمایش می‌دهد. خواهشمند است دستور فرمائید موضوع فوق به تمامی آژانس‌های مسافرتی، شرکت‌های هواپیمایی داخلی و خارجی مستقر در کشور و سایر شرکت‌های ذیربط منعکس گردد. مقتضی است اطلاع رسانی مناسب به مشتریان این شرکت‌ها به گونه‌ای انجام شود که حداقل دو هفته قبل از مسافرت نسبت به تهیه کارت دیجیتال واکسن اقدام نمایند تا در صورت بروز هرگونه مشکل، مراتب را از طریق فرم اعلام خطا در کارت واکسن (موجود در همان سامانه salamat.gov.ir) پیگیری فرمایند..

منبع:شبکه خبر

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha