جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
افتتاحیه سال تحصیلی مرکز تخصصی

حوزه/ مدیر مدرسه علمیه و مرکز تخصصی الزهراء(س) گرگان گفت: حوزه‌های علمیه متکفل اعتقادات، مباحث اخلاقی و فقهی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از گرگان، خانم مریم بیگم میرکریمی در جمع طلاب جدیدالورود مدرسه علمیه عالی و مرکز تخصصی الزهراء(س) گرگان، با استناد به آیه ۱۲ سوره طلاق علت کلی و اساسی آفرینش همه پدیده‌ها را علم دانست.

وی ادامه داد: همه ارزش و مقاماتی که انسان به دست می آورد، به واسطه علم است؛ چنانچه آیه «و علّم آدم الاسماء» دلالت بر این مطلب دارد.

مدیر مرکز تخصصی الزهراء(س) گرگان، براساس روایتی از رسول مکرم اسلام(ص) بر انتخاب علمی تاکید کردند که دارای فایده و آثار بسیار باشد؛ همانطور که آیه «الَّذِینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ» نیز بر این مطلب دلالت دارد.

میرکریمی  اظهار کرد: یک طالب علم باید گزینش­گر باشد، بدین معنا که ابتدا نیاز را بشناسد و متناسب با آن به کسب علم بپردازد؛ کسب مطلق علم پسندیده و ممدوح نیست بلکه علمی نافع است که خیر و سعادت بشر را بدنبال داشته باشد. چنانچه نبی مکرم اسلام(ص) حقیقت علم را در سه چیز می دانند که عبارتند از: «آیَةٌ مُحْکَمَةٌ أَوْ فَرِیضَةٌ عَادِلَةٌ أَوْ سُنَّةٌ قَائِمَةٌ». مراد از آیه محکمه، علوم عقلیه، عقاید حق و معارف الهی بوده، و مراد از فریضه عادله، علم اخلاق و تصفیه قلب، و سنه قائمه عبارت از علوم آداب قالبیه که همان احکام شریعت است.

مدیر مدرسه علمیه الزهراء(س گرگان، حوزه‌های علمیه را متکفل اعتقادات، مباحث اخلاقی و مباحث فقهی دانست و خاطرنشان کرد: خدمتی که طلبه به جامعه عرضه می‌کند، رفع مهم­ترین و حیاتی‌ترین نیاز انسان­ها است، یعنی آشنا کردن با خدا.

میرکریمی در پایان با استناد به روایتی از پیامبر گرامی اسلام(ص)، به بیان آثار علم نافع پرداخت از جمله اینکه با مردم متواضعانه رفتار کند، ترسش از خدا بیشتر شود و در دین خدا کوشا باشد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha