جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
امام جمعه تبریز

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم گفت: اصل توحید در نهاد وقف مانند سایر عبادت‌ها پنهان مانده است. وقف، نمونه‌ای از صدقات جامعه است که توسط واقفان در بانک الهی ذخیره می‌شود تا در روز قیامت از آن بهره ببرند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تبریز، حجت الاسلام والمسلمین سید محمدعلی آل هاشم، امروز در دیدار کارکنان اداره کل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی گفت: بی تردید یکی از مهمترین راه‌هایی که برای رسیدن به جایگاه مطلوب تمدن اسلامی در پیش داریم، تجلی روحیه انفاق، ایثار و نیکوکاری است که در قالب سنت حسنه وقف امکان پذیر می‌شود.

امام جمعه تبریز با بیان این‌که وقف، سرمایه گذاری برای رفع نیاز پایدار و یک کار عام المنفعه با هویت اجتماعی است، افزود: وقف در نظام اجتماعی اسلامی به شکل دیگر و رویه جدید شکل گرفته است.

وی با اشاره به بیانات امام راحل (ره) و رهبر معظم انقلاب در خصوص بحث وقف و احیای موقوفات در دوران پس از انقلاب، ادامه داد: در زیر سایه تلاش سازمان اوقاف و به برکت نظام مقدس اسلامی، موقوفات گمنام سطح کشور در طول سال‌های پس از انقلاب، احیا شده است.

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم با بیان این‌که وقف، یکی از اصول‌های اساسی تمدن نوین اسلامی است، گفت: اصل توحید در نهاد وقف مانند سایر عبادت‌ها پنهان مانده است. وقف، نمونه‌ای از صدقات جامعه است که توسط واقفان در بانک الهی ذخیره می‌شود تا در روز قیامت از آن بهره ببرند.

وی با اشاره به گستره وقف در حوزه‌های فناوری، عام المنفعه، بهداشت و درمان و ...، افزود: در گذشته موقوفات تنها شامل برگزاری مراسم عزاداری مختصر و یا کمک به زائران می‌شد، اما اکنون نیت واقفان در بخش‌های مختلف و متنوعی انجام می‌گیرد.

امام جمعه تبریز با تقدیر از اقدامات اداره کل اوقاف و امور خیریه استان در حوزه وقف، خواستار توجه ویژه به حوزه‌های علمیه با توجه به مخارج سنگین این بخش شد.

حجت الاسلام سید شهاب الدین حسینی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی نیز با اشاره به اقدامات این نهاد در طول یک سال گذشته، گفت: با همراهی نذورات مردمی و مشارکت‌ خیران، در امامزادگان سطح استان اقدامات عمرانی در حال انجام است.

وی افزود: اداره کل اوقاف در بحث حقوقی و ثبت موقوفات نیز در سطح کشور پیشرو بوده و درآمد موقوفات استان در طول سه ماهه نخست سالجاری از ۲۲۴ میلیون تومان در سال گذشته به هشت میلیارد تومان رسیده که نشان از پیگیری و وصول مطالبات این حوزه است.

وی با بیان این‌که آذربایجان شرقی جزو استان‌های درجه یک در حوزه وقف است، اظهار کرد: در طول یک سال گذشته توانستیم در راستای طرح تحول، گام‌های مثبت و موثری برداریم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی از اجرای برنامه‌های مختلف توسط این اداره کل در طول سال خبر داد و افزود: با راه انداری و تاسیس مراکز افق در جوار امامزادگان سطح استان به دنبال فعالسازی تمامی امامزادگان در حوزه فرهنگی و اجتماعی خواهیم بود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha