جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر/ نشست مهدویت و دانشگاه تمدن ساز/حجت الاسلام والمسلمین کلباسی

حوزه / از طریق فرهنگ مهدویت می توان به رشد فکری رسید و در عین حال از حس گرایی به سمت عقل گرایی و خارج در ادامه کسب معرفت هم کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت‎‎‌الاسلام‌والمسلمین مجتبی کلباسی امروز در نشستی که با عنوان «مهدویت و دانشگاه تمدن‌ساز» در دانشگاه معارف اسلامی در قم برگزار شد، با اشاره به موضوع نگاهی نو به فلسفه غیبت، گفت: غیبت سری از اسرار الهی است و در روایات در کنار سری بودن غیبت برای آن دلایلی همچون آزمایش مردم، حفظ جان امام و ... بیان شده است.

رئیس مرکز تخصصی مهدویت  حوزه علمیه قم با بیان این که دلیل سری بودن غیبت، قطعا بعد از ظهور برای همگان معلوم خواهد شد، گفت: یکی از مسائلی که نباید در مورد مهدویت، ظهور و غیبت غفلت کرد، ارزش ایمان در عصر حاضر است.

وی عنوان کرد: براساس روایات داشتن ایمان در عصر غیبت بسیار با ارزش است، چرا که این دوره توانسته ایجاد ظرفیت برای کسب فضیلت کند.

رئیس مرکز تخصصی مهدویت اظهار داشت: ایمان به غیب به عنوان سرشاخه و سرلوحه همه موارد دیگر در قرآن مطرح شده است. این ایمان به غیب حرکتی از حس به نامحسوس و از شهود به غیب است.

وی عنوان کرد: در مواردی آیات انتقاد می کند که چرا انسان مقداری خود را از دایره محسوس بیرون نمی کشد و وارد دایره معقول نمی کند.

حجت‎‎‌الاسلام‌والمسلمین کلباسی، گفت: به نمونه ای که در سوره اسراء آمده اشاره کنم، در این سوره به پیامبر اسلام(ص) گفتند که ای پیامبر(ص) ما به تو ایمان نمی آوریم، مگر این که از درون کوه چشمه ای نشان بدهید و یا این که خداوند و ملائک جلوی ما رژه بروند و یا این که ای پیامبر(ص) چرا خانه تو از طلا نیست!.

رئیس مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم اظهارداشت: این سخن و خواسته نامعقول افرادی از پیامبر(ص) است است و قرآن آن را به عنوان انتقاد بیان کرده است.

وی عنوان کرد: اما بحث فلسفه غیبت، از گذشته مطرح بوده و با فضیلت هم بوده است. مردم در اعتقاد خود به این نتیجه رسیده اند که هیچ فرقی بین امام شاهد و غایب نیست و لذا نباید عصر غیبت را عصر محدودیت بدانیم.

حجت‎‎‌الاسلام‌والمسلمین کلباسی گفت: مهمتر این که در عصر غیبت مردم را به عالمان دین هم توصیه کردند.

رئیس مرکز تخصصی مهدویت، اظهار داشت: مسئله دیگر ظرفیت اسلام و مهدویت برای تمدن سازی است. این ظرفیت از دوران گذشته همچون خلافت بنی عباس، شاه عباس صفوی و حتی دولت فاطمی ایجاد شده است.

وی عنوان کرد: گرایش هایی که در آن دوران بوده، نشان دهنده اهمیت توجه به بحث مهدویت و شیوع آن به این زمان است.

حجت‎‎‌الاسلام‌والمسلمین کلباسی گفت: معتقدیم که اگر چه شاه عباس صفوی دارای افکار صوفی گرایانه بوده، ولی به مرور زمان از این افکار دست برداشته و به سمت فقه شیعه حرکت کرده و سعی هم می کرد از مجتهدان زمان خود بهره بگیرد.

رئیس مرکز تخصصی مهدویت اظهارداشت: لذا این موارد نشان دهنده جهش حرکت عظیم در تاریخ ایران اسلامی به سمت مهدویت و بحث ظهور است.

وی عنوان کرد: نهایتا این که با فرهنگ مهدویت می توان به رشد فکری رسید و در عین حال از حس گرایی به سمت عقل گرایی رفت و در ادامه کسب معرفت کرد.

حجت‎‎‌الاسلام‌والمسلمین کلباسی گفت: این مسیری است که آغاز شده و انقلاب ایران اسلامی هم ثابت کرده که در همین راستا قرار دارد و این کار را هم ثابت کرده و امروز هم دانشگاه ها می توانند نقش مهمی در تمدن سازی، ایجاد زمینه سازی برای مهدویت و... داشته باشند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha