جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر/ نشست مهدویت و دانشگاه تمدن ساز/حجت الاسلام والمسلمین شاکری

حوزه/ رئیس دانشگاه معارف اسلامی گفت: غربی کردن دانشگاه ها با هدف توسعه و تربیت نیرو برای تفکر فرهنگ غربی در جامعه صورت گرفته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین شاکری، امروز  در نشستی که با عنوان «مهدویت و دانشگاه تمدن‌ساز» در دانشگاه معارف اسلامی برگزار شد، با اشاره به موضوع« نقش دانشگاه در تربیت نسل منتظر»، بر نقش آفرینی، توسعه و زمینه سازی، کادرسازی بیشتر در عرصه مهدویت در دانشگاه ها تأکید و این امر را با توجه به سکولار بودن دانشگاه ها، ضروری دانسته است.


رئیس دانشگاه معارف اسلامی با توجه به ساختار غربی و عدم هویت دینی دانشگاه ها خواستار نگاه دقیق تری به ایجاد ارائه مباحث معرفتی، دینی و مهدوی در دانشگاه ها شد و بیان داشت: برای غلبه کردن بر این ساختار چاره ای جز توسعه، گسترش و تربیت نیرو در ارکان مختلف دانشگاه چون استاد، دانشجو و محتوا نداریم.


وی بیان داشت: براین باوریم که غربی کردن دانشگاه با هدف توسعه و تربیت نیرو برای تفکر فرهنگ غربی در جامعه صورت گرفته و در این دوره هم باید تلاش کنیم با توسعه مبانی دینی چون مهدویت گام تازه ای در غلبه بر این فرهنگ در دانشگاه ها برداریم.


حجت الاسلام والمسلمین شاکری نقش نهاد نمایندگی در دانشگاه ها را به عنوان اتاق فکری برای اجرای منویات امامین انقلاب دانسته و در همین رابطه اظهارداشت: امروزه شاهد اشتیاق خوبی از سوی دانشجویان به مباحث مهدوی و معرفتی هستیم. زمانی شاهد شعله ورشدن این اشتیاق و به نتیجه رسیدن آن خواهیم بود که در سایر ارکان دانشگاه همچون فضای دانشگاه، استاد و... هم این عمل و مسئله  تجلی پیدا کند.


رئیس دانشگاه معارف اسلامی افزود: اگر دانشجو به دنبال مهدویت است، باید تلاش ما هم این باشد، استاد و فضای دانشگاه هم دارای این قابلیت باشد.


وی با اشاره به مهمترین چالش ها در دانشگاه در ارتباط با بحث مهدویت، بیان داشت: ارائه نظریه جعلی در حوزه مهدویت مانند نظریه فوکایاما، استحاله سازی درونی در ارتباط با بحث مهدویت از جمله این موارد است.


رئیس دانشگاه معارف ،افزود: الان گرفتار کسانی هستیم که به نام علم و دین، مقوله انتظار و ظهور را به گونه ای مطرح، تعریف و با این کار زمینه انحراف و استحاله دیگران را در حوزه مهدویت و انتظار فراهم می کنند.

وی بیان داشت: اما مهمترین هدف کسانی که به دنبال استحاله سازی درونی در حوزه مهدویت می باشند، عبارت است از ایجاد یأس و نأامیدی در بین مردم، مشغول کردن مردم به امور جزئی مانند مشکلی که در مسجد مقدس جمکران در بحث عریضه نویسی و انداختن در چاه ایجاد شده و... است.
حجت الاسلام والمسلمین شاکری گفت: اما برای مبارزه با این چالش ها لازم است اقداماتی انجام دهیم که از جمله، می توان به حرکت عالمانه و ارائه مباحث معرفتی و دینی در دانشگاه اشاره کرد تا با شروع این نوع کارها و فعالیت ها به زودی شاهد اتفاقات بهتری در دانشگاه ها باشیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha